Resistencia y desigualdad. Cine documental etnográfico en colombia

  1. Pablo Calvo de Castro 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social

ISSN: 1856-9536

Year of publication: 2022

Volume: 15

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.12804/REVISTAS.UROSARIO.EDU.CO/DISERTACIONES/A.11149 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social

Abstract

This article studies the relationship between the indigenous world and documentary filmmaking as well as the audiovisual industry as a representative medium in Colombia. By selecting and making an historiographical state of documentary films highlighting the type of representative titles prevalent in each period, we analyze the intricate relationship between visual anthropology and the indigenous identity, together with the strong association of these factors to ethnographic documentary films. All of these aspects being studied are parts of complex historical and social contexts affected by multiple factors. This evolution contributes to shaping the characteristics of contempo - rary ethnographic documentary filmmaking in Colombia, which remains associated with the authored documentary style at a time when the reflective speech documentary style has become immensely popular. The role played by docu - mentary cinema as the primary medium of representing indigenous peoples is noteworthy. The overall evolution of Colombian and Latin American documentary filmmaking, coupled with shifts in the theoretical approaches in visual anthropology with regard to the subject being studied, has paved the way for a type of filmmaking that is now faced with significant challenges in terms of the forms of representation.

Bibliographic References

  • Barranquero, A., & González Tanco, E. (2018). Comunicación indígena en América Latina. Anuario electrónico de Estudios en Comunicación Social “Disertaciones”, 11(2). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/11.2.2018
  • Bengoa, J. (2000). La Emergencia Indígena en América Latina. Fondo de Cultura Económica.
  • Bengoa, J. (2009). ¿Una segunda etapa en la Emergencia Indígena en América Latina? Cuadernos de Antropología Social, 29, 7-22. https://www.redalyc.org/pdf/1809/180913914001.pdf
  • Bermúdez Rothe, B. (1995). Pueblos Indígenas de América Latina y el Caribe: catálogo de cine y vídeo. clacpi; Biblioteca Nacional de Venezuela.
  • Calvo de Castro, P. (2017). Cine documental en América Latina. Una perspectiva de género. [Tesis doctoral, Universidad de Salamanca]. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/137564/DSC_CalvoDeCastroP.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Calvo de Castro, P. (2019). Cine documental latinoamericano: conclusiones con base en un estudio trasversal con enfoque contextual y formal de 100 películas documentales. Kepes, 16(20), 126-151. https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.20.6
  • Calvo de Castro, P. (2021). Cine etnográfico en América Latina. En L. Vilches Marterola (Ed.), Diccionario de Narrativas 2. Narratología, cine, vídeojuegos, medios (pp. 162-181). Penguin Random House.
  • Castells i Talens, A. (2003). Cine indígena y resistencia cultural. Chasqui, Revista Latinoamericana de Comunicación, 84, 50-57. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i84.1505
  • Chaparro Valderrama, H. (2006). Cine colombiano 1915-1933: la historia, el melodrama y su histeria. Revista de Estudios Sociales, 25, 33-37. https://bit.ly/2r4ifeW
  • Díaz Cañadas, G. (2006). El patrimonio fílmico del Chocó. Ministerio de Cultura.
  • Elena, A., & Mestman, M. (2003). Para un observador lejano: el documental latinoamericano en España. En P.A. Paranaguá (Ed.), Cine documental en América Latina (pp. 79-92). Cátedra.
  • Escárzaga, F. (2004). La emergencia indígena contra el neoliberalismo. Política y Cultura, 22, 101-121. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0188-77422004000200006&script=sci_arttext
  • Hernández Delgado, E. (2006). La resistencia civil de los indígenas del Cauca. Papel Político, 11(1), 177-220. https://bit.ly/31htFJ5
  • Flores, S. (2013). El Nuevo Cine Latinoamericano y su dimensión continental. Regionalismo e integración cinematográfica. Imago Mundi.
  • Gallois, D., & Carelli, V. (1992). “Vídeo nas aldeias”: a experiência Waiãpi. Cadernos de Campo, 2(2), 25-36. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v2i2p25-36
  • Gómez Moreno, P. (2017). Marta Rodríguez, descolonizando la representación documental latinoamericana. Estudios Artísticos, 3(3), 118-135. https://doi.org/10.14483/25009311.12532
  • León Frías, I. (2013). El Nuevo Cine Latinoamericano de los años sesenta: entre el mito y la modernidad fílmica. Fondo Editorial de la Universidad de Lima.
  • Levi-Strauss, C. (2005). Race et Historie. Race et Culture. Editions Odile Jacob.
  • Mateus Mora, A. (2012). Cine y vídeo indígena: del descubrimiento al autodescubrimiento. Cuadernos de cine colombiano, Vol 17A. Cinemateca Distrital.
  • Mora Forero, C., & Carrillo, A. (2003). Hechos colombianos para ojos y oídos de las Américas. Ministerio de Cultura de Colombia.
  • Nieto Ibáñez, J. (1997). Floro Manco, pionero del cine. Ediciones Uniautónoma.
  • Pizano, D. (2005). Balones que inspiran. Boletín Cultural y Bibliográfico, 42(70), 127-129. http://www.cervantesvirtual.com/obra/balones-que-inspiran-912862/
  • Ramírez, J. (2015). Colombia de Película. Nuestro cine para todos. Ministerio de Cultura de Colombia. https://bit.ly/2Qzki5i
  • Rodríguez, M. (2013). Hacia un cine indígena como metáfora de la memoria de un pueblo y de su resistencia. Revista Chilena de Antropología Visual, (21), 64-79. https://bit.ly/3BbnW97
  • Ruby, J. (2007). Los últimos 20 años de Antropología visual – una revisión crítica. Revista chilena de Antropología Visual, 9, 13-16. http://www.rchav.cl/imagenes9/imprimr/ruby.pdf
  • Ruffinelli, J. (2012). América Latina en 130 documentales. Uqbar Editores.
  • Ruffinelli, J. (2016). Marta Rodríguez: el documental vivo vuelve a vivir. Secuencias, 18, 84-99. https://bit.ly/2rYOEnG
  • Torres San Martín, P. (2015). Cine latinoamericano de mujeres: memoria e identidad. Revista de Estudios de Género, La Ventana, 4, 151-171. https://bit.ly/2KBpGRT