Análisis de la percepción del profesorado sobre la conciencia del aprendizaje del alumnado en las actividades participativas

  1. Rodríguez Jiménez, Carlos Javier 1
  2. De Pedro Corrales, José María 1
  3. Sánchez Gómez, María Cruz 2
  4. Cabanillas García, Juan Luis
  5. Losada Vázquez, Ángel
  6. Losada Moncada, María 3
  1. 1 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  3. 3 Universidad Pontificia de Salamanca
    info

    Universidad Pontificia de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02jj93564

Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2022

Issue Title: El mundo al Encuentro. Una reflexión sobre la Educación

Volume: 1

Issue: 1

Pages: 483-496

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2022.N1.V1.2406 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

We find ourselves in a society in which learning has changed dramatically, due to various factors such as the improvement of educational technology, the pandemic caused by COVID-19 or the advancement of the knowledge society. That is why it is not only important to train students in the contents of the official curricula of each of the Autonomous Communities, but it is also necessary to seek for students to acquire a set of key skills, acquired in formal or non-formal contexts, that allows them to develop as people and can efficiently access the labor market. For this reason, a participatory didactic proposal was planned and designed to help acquire these key competencies. We ask ourselves the research question: Are the students aware of their learning when carrying out participatory activities? as a concern of our research group when developing the didactic proposal with a group of 1st year Secondary Education from the Vía Dalmacia Institute in the town of Torrejoncillo. Semi-structured interviews wereconducted with fourkeyinformants, who wereteachers who participated in the planning and development of the experience. A qualitative methodology was used with a phenomenological dilemma, based on content analysis. Among the results obtained, it stands out that the teachers preferentially think that the students are aware of their learning bycarrying out theactivities. In addition, the factors that improve this perception are having an active role, collaboration, interest and curiosity. On the other hand, among the factors that hinder students’ awareness of learning are immaturity and lack of self-perception. The didactic proposal carried out has helped to verify which are the factors in which the teaching staff should focus so that the students can be aware of the key competences they acquire.

Bibliographic References

  • Baquero, A. (2018). Propuesta didáctica para la enseñanza de la astronomía general en la escuela (trabajo final de grado). Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/69771
  • Bardín, L. (1996). El análisis de contenidos. Akal.
  • Cabanillas-García, J. L. (2021). Evolución de la actitud, las emociones y el aprendizaje, en el Máster Universitario de Investigación en Formación del Profesorado y TIC en modalidad a distancia (tesis doctoral). Universidad de Extremadura. https://dehesa.unex.es/handle/10662/12462
  • Cabanillas-García, J. L., Luengo, R. y Carvalho, J. L. (2019). Análisis de los objetos de aprendizaje y de la percepción docente del campus virtual de la Universidad de Extremadura. International Journal of Information Systems and Software Engineering for Big Companies (IJISEBC), 6(2), 41-61. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7218461.pdf
  • Cabanillas-García, J. L., Luengo, R. y Carvalho, J. L. (2021). Desarrollo del aprendizaje y contenidos nucleares en un Máster de investigación online. En S. Oliveira, F. Freitas, P. Castro, M. González y A. P. Costa (Eds.), Investigación Cualitativa en Educación. Avances y Desafíos (Vol. 7) (pp. 31-42). https://doi.org/10.36367/ntqr.7.2021.31-42
  • Cabanillas-García, J. L., Veríssimo, S. M. y Luengo, R. L. (2020b). Contraste en la percepción sobre el uso de una plataforma virtual para la mejora de la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. RISTI-Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (38), 33-47. https://doi.org/10.17013/risti.38.33-47
  • Cabanillas-García,J. L., Veríssimo, S.y Luengo, R. (2020a). Diferencias entre alumnado y profesorado en lavaloración del uso de una plataforma virtual para la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. En S. Oliveira, F. Freitas, P. Castro, M. González y A. P. Costa (Eds.), Investigación Cualitativa en Educación. Avances y Desafíos (pp. 378-389). https://doi.org/10.36367/ntqr.2.2020.378-389
  • Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. theoria, 14(1), 61-71. https://www.redalyc.org/pdf/299/29900107.pdf
  • Córdoba, D. L. y Mallorquín, H. M. (2018). Mejoramiento del rendimiento académico con la aplicación de estrategias metacognitivas para el aprendizaje significativo. Revista UNIMAR, 36(1), 15-30. https://doi.org/10.31948/unimar.36-1.1
  • Dela Fuente Arias,J., Pichardo, M. C.,Justicia, F., & Berbén, A. (2008). Enfoques de aprendizaje, autorregulación y rendimiento en tres universidades europeas. Psicothema, 20(4), 705-711. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72720430
  • Dewey, J. (1960). Experiencia y educación. Editorial Losada.
  • García-Peñalvo, F. J., Moreno López, L., & Sánchez-Gómez, M. (2018). Empirical evaluation of educational interactive systems. Quality & Quantity, 52(6), 2427-2434. https://doi.org/10.1007/s11135-018-0808-4
  • Grinnell, R., Unrau, Y., & Williams, M. (2009). Research methods for BSW students. Pair Bond Publications.
  • Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning. Englewood cliffs.
  • Montanero, M. (2014). Metodología del análisis del discurso educativo: seis decisiones-clave. Cadernos de Linguagem e Sociedade, 15(2), 117-132. https://www.studocu.com/es/document/universidad-de-extremadura/didactica-general/14-analisis-discurso-ls/10554927
  • Mostacero, I. M. (2021). Programa “EDUSCRUM” en el aprendizaje autónomo en estudiantes de 5to de secundaria en un contexto de pandemia COVID-19 (trabajo de grado).Universidad Cesar Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/83193/Mostacero_CIM-SD.pdf?sequence=1
  • Pérez-Serrano, G. (1984): El análisis de contenido de la prensa. UNED.
  • Sánchez Gómez, M. C., Martín-Sevillano, R., Martín-Cilleros, M. V., Marcos, J. J., & García-Peñalvo, F. J. (2021). Nurturing Grandchildren With Down Syndrome: A Qualitative Study on Grandparents’ Needs Using Digital Tools. Frontiers in psychology, 3789. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.661205
  • Sánchez-Gómez, M. C., Martín-García, A. V., & Mena, J. (2020). Blended learning in tertiary education: teachers’ beliefs according to the technology acceptance model. International Journal of Learning Technology, 15(4),341–359. https://doi.org/10.1504/IJLT.2020.113883
  • Shi, W., & Han, L. (2019). Promoting Learner Autonomy Through Cooperative Learning. English Language Teaching, 12(8), 30-36. https://doi.org/10.5539/elt.v12n8p30
  • Strauss, A. L., & Corbin, J. (1990): Basics of Qualitative Research. SAGE.
  • Verdugo-Castro, S., Sánchez-Gómez, M. C., García-Holgado, A., & Costa, A. P. (2019). Mixed methods and visual representation of data with CAQDAS: empirical study. In M. Á. Conde-González, F. J. Rodríguez
  • Sedano, C. Fernández Llamas, & F. J. García-Peñalvo (Eds.), Proceedings of the 7th International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM 2019) (León, Spain, October 16-18,2019) (pp. 511–517). ACM. https://doi.org/10.1145/3362789.3362847
  • Yaprak, Z. (2021). 4A Accountable Learner Autonomy Model: Developing Digital Materials in Second Language Education. The Reading Matrix, 21(1), 51–71. https://readingmatrix.com/files/24-b9lg083e.pdf