La formación en competencia digital dirigida a los profesionales de la salud en el lugar de trabajo. Una propuesta de aprendizaje a través de la Biblioteca de Salud

  1. Fernández Luque, Antonia María
Dirigida por:
  1. Raquel Gómez Díaz Directora
  2. María Soledad Ramírez Montoya Codirector/a

Universidad de defensa: Universidad de Salamanca

Fecha de defensa: 31 de mayo de 2022

Tribunal:
  1. José Antonio Cordón García Presidente
  2. Luis Miguel Romero Rodríguez Secretario/a
  3. Maria Manuel Borges Vocal
Departamento:
  1. BIBLIOTECONOMÍA Y DOCUMENTACIÓN

Tipo: Tesis

Teseo: 729277 DIALNET lock_openTESEO editor

Resumen

La formación en competencia digital (CD) dirigida a profesionales de la salud constituye en la actualidad una necesidad urgente. La crisis sanitaria y el distanciamiento social impuesto por la pandemia del Covid-19, ha puesto en evidencia la urgente necesidad que tienen los profesionales de lograr el grado de CD que les faculte para atender el conjunto de tareas profesionales en el ecosistema digital. El teletrabajo, la comunicación a través de canales digitales y la interacción mediada por tecnología necesitan de esa competencia. La interacción con pacientes, cuidadores, colegas o ciudadanos, a través de los distintos canales de comunicación también necesitan de esta competencia. Estos son sólo algunos ejemplos de la realidad afrontada por los sanitarios durante el confinamiento y para la que no estuvieron suficientemente capacitados. En 2006 se inaugura la Biblioteca Virtual del Sistema Sanitario Público de (BVSSPA) como una acción de Gobierno enmarcada dentro del Plan de Calidad de la Consejería de Salud de la Junta de Andalucía. La BVSSPA se convierte en la proveedora de recursos documentales y servicios virtuales. Los recursos y servicios de la biblioteca pasan a ser digitales y las bibliotecas de los hospitales del Sistema Sanitario Público de Andalucía (SSPA) quedan vinculadas a la red. Este proceso de tránsito a los servicios virtuales fue la evolución lógica derivada de las transformaciones tecnológicas de la sociedad del conocimiento y la consiguiente mutación ocurrida en la edición y distribución de libros, revistas y objetos digitales que difunden conocimiento y que afectó a la transformación de las bibliotecas, que debieron ofertar servicios virtuales a través de Internet. A partir de este marco contextual, el propósito de la investigación se centró en analizar las prácticas que los profesionales de la salud llevan a cabo cuando necesitan obtener información para sus actividades profesionales y/o de investigación, en un área asistencial y valorar el grado de conocimiento que poseen del ecosistema de la información digital, con el fin de generar un modelo de innovación que permita la adquisición de la CD en el contexto de la biblioteca. La pregunta de investigación fue: ¿Cuáles son las prácticas que los profesionales de la salud llevan a cabo cuando necesitan obtener información científica dirigidas a las prácticas profesionales y de investigación? Para responder a la pregunta de investigación y sustentarla conceptualmente se llevaron a cabo estudios en mapeos y revisiones sistemáticas de literatura y se aplicó un método exploratorio descriptivo y observacional, desarrollado en tres fases, que permitió La búsqueda de información en revistas científicas de salud; (b) La búsqueda de información dirigida a la toma de decisiones clínicas; (c) La escritura digital; (d) La gestión de información digital de salud y (e) La formación dirigida a la asistencia profesional. De acuerdo con la definición conceptual de la CD se procedió a estimar su magnitud desde la perspectiva de la muestra poblacional y los componentes de esta, por lo que rechazamos la hipótesis nula, aceptando, por tanto, que la biblioteca sí modifica los hábitos de los usuarios en la búsqueda de la información pertinente y relevante dirigida a las prácticas profesionales a través de una formación que tenga el propósito de formar en la CD. El estudio aporta un modelo formativo en CD con métodos activos de aprendizaje dirigidos a profesionales de la salud que incluye cuatro componentes del modelo: filosóficos, teóricos, políticos y los componentes operacionales. El componente filosófico basado en los estándares de la CD del marco europeo DigCom, los componentes de la competencia profesional a lo largo de la vida profesional de la American Library Association, el Marco de la competencia digital ACRL y el movimiento educativo abierto. El Componente teórico incluye la educación 4.0, el aprendizaje a lo largo de la vida, el aprendizaje autodirigido y el aprendizaje basado en la resolución de problemas. El componente político está basado en la agenda mundial de la educación 2030, los objetivos de desarrollo sostenible y el plan nacional de la CD del gobierno de España. Los componentes operacionales se ubican en datos para programas de formación continua dirigida a los profesionales de la salud con prácticas de investigación, docentes y la toma de decisiones informadas basadas en evidencias. El modelo está sustentado en las tecnologías que soportan la biblioteca 4.0 Las limitaciones del estudio se centran en las características locales del grupo de profesionales seleccionados en la muestra, ya que esta experiencia debería extrapolarse a otras áreas geográficas y culturales. Una de las limitaciones metodológicas ha sido la de no haber usado un instrumento que midiera exactamente el grado de CD. El valor científico del estudio se centra en la presentación de un modelo de formación en CD dirigido a profesionales de la salud en la Biblioteca 4.0 que integran tecnologías ubicuas que permiten la co-creación a partir de recursos compartidos, actividades basadas en la web que deben ser mantenidos y actualizados en el tiempo para dar respuesta las necesidades de los profesionales para desarrollar las mejores prácticas profesionales: clínicas, docentes e investigadoras. ABSTRAC Training in digital competence (DC) for health professionals is currently an urgent need. The sanitary crisis and social distancing imposed by the COVID-19 pandemic have revealed the urgent need for professionals to reach a degree of DC that allows them to attend to all professional tasks in the digital ecosystem. Teleworking, communication through digital channels and technology-mediated interaction require this competence. The interaction with patients, caregivers, colleagues, or citizens, through different communication channels, also need this competence. These are just a few examples of the reality that healthcare personnel face during lockdown and are not sufficiently trained for. The Virtual Library of the Andalusian Public Health System (BVSSPA) was established in 2006 as a government initiative within the framework of the Quality Plan of the Ministry of Health of the Andalusian Regional Government. The BVSSPA became a provider of documentary resources and virtual services. The libraries of the hospitals of the Andalusian Public Health System (SSPA) are connected into a network and the resources and services of the library became virtual. This transition process to virtual services was a logical evolution resulting from the technological transformations of knowledge society and the subsequent transformation that occurred in the publishing and distribution of books, journals and digital objects that disseminate knowledge and that affected the transformation of libraries, which evolved to offer virtual services through Internet. From this contextual framework, the purpose of the research focused on analyzing the practices that health professionals perform when they need to obtain information for their professional and/or research activities, in a healthcare environment and assessing the degree of knowledge they have of the digital information ecosystem, to generate an innovation model that allows the acquisition of DC. The research question was: what are the practices that healthcare professionals perform when they need to obtain scientific information oriented to professional research practices? To answer the research question, the study was supported conceptually by mappings and systematic literature reviews and an exploratory descriptive and observational method was applied, developed in three phases, which allowed obtaining quantitative data to address the research question. The first phase of the research was exploratory, in it we encountered the need-to-know users' attitudes towards the library's virtual services, the connectivity to the services and the skills to manage the technologies available in the BVSSPA. In the second phase and with the results obtained, we determined to analyze whether library users had DC. To that end, a validated questionnaire was distributed to perform an initial diagnosis of the CD of the professionals. In the third phase, after the initial diagnosis, a training program was designed on three CD areas of the European Framework: (1) information, (2) communication and (3) content management, which was imparted in the workplace, with active learning methods and using technologies based on the internet. Among the results, the requirement for healthcare professionals to have DC stand out. This transversal competence is the one that allows access to knowledge and the best scientific evidence for informed decision making by professionals. The healthcare professionals participating in this research consider that the updating of their knowledge, skills and training in the techniques and methodologies for accessing, using, and distributing information is key to their professional practice. The following statistical outcomes were found (a) women differ from men in the items referring to the use of the web of social networks, in locating journals by searching through bibliographic alerts and searching in Google and other search engines. This means that women show a higher perception of knowledge and skills than men (t=3.15, 3.36 and 2.64 respectively with p<.05 and df=296); (b) differences were found between men and women at the beginning of the search for journals in social networks and from the search from bibliographic alerts (t=2.41 and 2.41 respectively with p<.05 and df=147) and (c) a statistically significant difference was found in three skills: use of the web of social networks, in locating journals from searching through bibliographic alerts and searching in Google and other search engines (t=2.113, 7.928 and 2.647 with p<.05 and df=444). This means that after the training activity all participants perceive to have a higher competence in those items already mentioned. Based on the results, the research question was answered: What are the practices that health professionals carry out when they need to obtain information for their professional and/or research activities? The practices are: (a) searching for information in scientific health journals; (b) searching for information aimed at clinical decision making; (c) digital writing; (d) digital health information management; and (e) training aimed at professional assistance. In accordance with the conceptual definition of DC, we proceeded to estimate its magnitude from the perspective of the population sample and its components, so we rejected the null hypothesis, accepting, therefore, that the library does modify the habits of users in the search for pertinent and relevant information aimed at professional practices through training that has the purpose of training in DC. The study provides a training model in DC with active learning methods aimed at health professionals that includes four components of the model: philosophical, theoretical, political, and operational. The philosophical component is based on the DC standards of the European DigCom framework, the American Library Association's components of lifelong professional competence, the ACRL Digital Competence Framework and the open educational movement. The theoretical component includes education 4.0, lifelong learning, self-directed learning, and problem-based learning. The political component is based on the global education agenda 2030, the Sustainable Development Goals and the Spanish Government's national plan for digital competencies. The operational components are in data for continuing education programs aimed at health professionals with research practices, teachers and evidence-based informed decision making. The model is sustained by the technologies that support Library 4.0. The limitations of the study focus on the local characteristics of the group of professionals selected in the sample, since this experience should be extrapolated to other geographical and cultural areas. One of the methodological limitations is that we have not used an instrument that accurately measures the degree of DC. The scientific value of the study focuses on the presentation of a DC training model aimed at health professionals in Library 4.0 that integrates ubiquitous technologies that allow co-creation from shared resources, web-based activities that must be maintained and updated over time to meet the needs of professionals to develop the best professional practices: clinical, teaching and research.