Todas ellasanálisis de la mujer LTBI+ en las series españolas originales de plataformas

  1. Marcos Ramos, María 1
  2. González de Garay, Beatriz 1
  3. Pérez Álvarez, Sara 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Comunicación y sociedad

ISSN: 0188-252X 2448-9042

Year of publication: 2022

Issue: 19

Type: Article

DOI: 10.32870/CYS.V2022.8251 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Comunicación y sociedad

Abstract

This paper focuses on the results of research into how LTBI+ women are represented in Spanish original fiction series broadcast on streaming platforms. Analyzing the content of 749 characters shows a slight under-representation of non-heterosexual orientations, a greater representation of GTBI+ men than LTBI+ women, and no trans male or non-binary characters. Finally, stereotypical female traits are accentuated in LTBI+ characters compared to cis-heterosexual women.

Bibliographic References

  • Acosta, M. (2020). La acción conectiva por la visibilización de la diversidad sexual en el fenómeno comunicativo #Luimelia. IC: Revista Científica de Información y Comunicación, 17, 533-558. https://icjournal-ojs.org/index.php/IC-Journal/article/view/560
  • Bandura, A. (1986). Teoría cognitiva social de la comunicación de masas. En B. J. Dolf Zillman (Comp.), Los efectos de los medios de comunicación. Investigaciones y teorías (pp. 89-125). Paidós.
  • Barómetro Control. (2017). Los jóvenes y el sexo. Barómetro Control. http://salutsexual.sidastudi.org/es/registro/a53b7fb361bdd729016243d331110254
  • Barrios Rodríguez, S., González-de-Garay, B. & Marcos Ramos, M. (2021). Representación de género en las series españolas de plataformas de streaming. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 16, 298-322. https://doi.org/10.18002/cg.v0i16.6304
  • Bermejo, J. & Núñez, M. (2008). Valores y actitudes de los espectadores de series de ficción televisiva. En Actas del I Congreso de la AE-IC Investigar la Comunicación (pp. 35-55). AE-IC Unidixital.
  • Binimelis, M. (2016). Perspectivas teóricas en torno a la representación de las mujeres en el cine: una breve aproximación histórica. Secuencias, 42. https://doi.org/10.15366/secuencias2016.42.001
  • Bond, B. J. (2015). The Mediating Role of Self-Discrepancies in the Relationship Between Media Exposure and Well-Being Among Lesbian, Gay, and Bisexual Adolescents. Media Psychology, 18(1), 51-73. https://doi.org/10.1080/15213269.2014.917591
  • Bond, B. J. & Compton, B. L. (2015). Gay On-Screen: The Relationship Between Exposure to Gay Characters on Television and Heterosexual Audiences’ Endorsement of Gay Equality. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 59(4), 717-732. https://doi.org/10.1080/08838151.2015.1093485
  • Bonds-Raacke, J. M., Cady, E. T., Schlegel, R., Harris, R. J. & Firebaugh, L. (2007). Remembering Gay/Lesbian Media Characters. Journal of Homosexuality, 53(3), 19-34. https://doi.org/10.1300/j082v53n03_03
  • Calzo, J. P. & Ward, L. M. (2009). Media Exposure and Viewers’ Attitudes Toward Homosexuality: Evidence for Mainstreaming or Resonance? Journal of Broadcasting & Electronic Media, 53(2), 280-299. https://doi.org/10.1080/08838150902908049
  • Capuzza, J. C. & Spencer, L. G. (2017). Regressing, progressing, or transgressing on the small screen? Transgender characters on US scripted television series. Communication Quarterly, 65(2), 214-230. https://doi.org/10.1080/01463373.2016.1221438
  • Chicharro-Merayo, M. (2018). Historia española y personajes femeninos. Representaciones de mujer en la ficción histórica española. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, (77), 77-98. https://doi.org/10.29101/crcs.v25i77.9303
  • Dhaenens, F. (2012). Gay male domesticity on the small screen: Queer representations of gay homemaking in Six Feet Under and Brothers & Sisters. Popular Communication, 10(3), 217-230. http://dx.doi.org/10.1080/15405702.2012.682936
  • Fisher, D. A., Hill, D. L., Grube, J. W. & Gruber, E. L. (2007). Gay, Lesbian, and Bisexual Content on Television. A Quantitative Analysis Across Two Seasons. Journal of Homosexuality, 52(3-4), 167-188. https://doi.org/10.1300/J082v52n03_08
  • Galán, E. (2007). La imagen social de la mujer en las series de ficción. Universidad de Extremadura.
  • García Canclini, N. (1984). Gramsci con Bourdieu. Hegemonía, consumo y nuevas formas de organización popular. Nueva Sociedad, 17, 69-78. https://bit.ly/3iJdHSh
  • García-Muñoz, N., Fedele, M. & Gómez-Diaz, X. (2012). The occupational roles of television fiction characters in Spain: Distinguishing traits in gender representation. Communication & Society, 25(1), 349-366. https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/36184
  • Gomillion, S. C. & Giuliano, T. A. (2011). The Influence of Media Role Models on Gay, Lesbian, and Bisexual Identity. Journal of Homosexuality, 58(3), 330-354. https://doi.org/10.1080/00918369.2011.546729
  • González de Garay, B. (2013). El lesbianismo en las series de ficción televisiva españolas [Tesis Doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/19949/
  • González de Garay, B. & Alfeo, J. C. (2017). Formas de representación de la homosexualidad en el cine y la televisión españoles durante el franquismo. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 23, 63-78. https://bit.ly/3y7R5CM
  • Guash, Ó. (1991). La sociedad rosa. Anagrama.
  • Hidalgo-Mari, T. (2017). De la maternidad al empoderamiento: una panorámica sobre la representación de la mujer en la ficción española. Prisma Social, (2), 291-314. https://revistaprismasocial.es/article/view/1551
  • Igartua, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Bosch.
  • Instituto Nacional de Estadística-INE. (2020). Empleo. Ocupados por ramas de actividad, por tipo de ocupación, por situación profesional y por tipo de puesto laboral. https://bit.ly/3x5Fd1F
  • Instituto Nacional de Estadística-INE. (2021). Cifras de Población. Últimos datos. https://bit.ly/3x3pal0
  • Ipsos. (2021). Encuesta global LGBT+ pride 2021. https://bit.ly/3NH6q2W
  • Koeman, J., Peeters, A. & D’Haenes, L. (2007). Diversity monitor 2005. Diversity as a quality aspect of television in The Netherlands. Communications, 32(1), 97-121. https://doi.org/10.1515/COMMUN.2007.005
  • Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Paidós Comunicación.
  • Lacalle, C. & Gómez, B. (2016). La representación de las mujeres trabajadoras en la ficción televisiva española. Comunicar, 47(2), 59-67. http://dx.doi.org/10.3916/C47-2016-06
  • Lacalle, C. & Sánchez, M. (2015). La representación de la madre en la ficción televisiva española. En M. Visa Barbosa (Ed.), Padres y madres en serie: representaciones de la parentalidad en la ficción televisiva (pp. 227-238). UOC.
  • Madžarević, G. & Soto-Sanfiel, M. T. (2018). Positive representation of gay characters in movies for reducing homophobia. Sexuality & Culture, 22, 909-930. https://doi.org/10.1007/s12119-018-9502-x
  • Madžarević, G. & Soto-Sanfiel, M. T. (2019). Reducing homophobia in college students through film appreciation. Journal of LGBT Youth, 16(1), 18-37. https://doi.org/10.1080/19361653.2018.1524321
  • Marcos Ramos, M. & González de Garay, B. (2019). La caracterización psico-social de los inmigrantes en las series de televisión españolas de prime time (2016-2017). Communication & Society, 32(4), 1-15. http://dx.doi.org/10.15581/003.32.4.1-15
  • Marcos Ramos, M. & González de Garay, B. (2021). Gender Representation in Subscription Video-On-Demand Spanish TV Series. International Journal of Communication, 15, 581-604. https://doi.org/10.1080/14680777.2019.1593875
  • Marcos Ramos, M., González de Garay, B. & De Caso Bausela, E. (2020). Representación de género en las series generalistas de televisión españolas emitidas en prime time (2017-2018). El Profesional de la Información, 29(2). https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.08
  • Marcos Ramos, M., González de Garay, B. & Portillo Delgado, C. (2019). La representación de la inmigración en la ficción serial española contemporánea de prime time. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 285-307. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1331
  • Mateos-Pérez, J. (2021). Modelos de renovación en las series de televisión juveniles de producción española. Estudio de caso de Merlí (TV3, 2015) y Skam España (Movistar, 2018). Doxa. Comunicación, 32, 143-157. https://doi.org/10.31921/doxacom.n32a7
  • McLaughlin, B. & Rodriguez, N. S. (2016). Identifying with a stereotype: The divergent effects of exposure to homosexual television characters. Journal of Homosexuality, 64(9), 1196-1213. http://dx.doi.org/10.1080/00918369.2016.1242335
  • Meyer, M. (2003). “It’s me. I’m it.”: Defining adolescent sexual identity through relational dialectics in Dawson’s Creek. Communication Quarterly, 51(3), 262-276. https://doi.org/10.1080/01463370309370156
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2020). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2020. Informe español. https://bit.ly/3iEs36w
  • Moreno, A. & Rodríguez, E. (2016). Informe de juventud en España 2012. Metamorfosis, 112-118. http://www.injuve.es/sites/default/files/IJE2012_0.pdf
  • Moroni, S. (2014). America’s closet door: an investigation of television and its effects on perceptions of homosexuality (Tesis de licenciatura). Honors Theses. University of Tennessee at Chattanooga https://scholar.utc.edu/honors-theses/46
  • Netzley, S. B. (2010). Visibility that demystifies: gays, gender, and sex on television. Journal of Homosexuality, 57(8), 968-986. https://doi.org/10.1080/00918369.2010.503505
  • Padilla-Castillo, G. & Sosa-Sánchez, R. (2018). Ruptura de los estereotipos de género en la ficción televisiva sobre el poder político: el caso Borgen. Vivat Academia, 0(145), 73-95. https://doi.org/10.15178/va.2018.145.73-95
  • Reitz, N. (2017). The Representation of Trans Women in Film and Television. Cinesthesia, 7(1), 1-7. https://scholarworks.gvsu.edu/cine/vol7/iss1/2
  • Sandercock, T. (2015). Transing the small screen: loving and hating transgender youth in Glee and Degrassi. Journal of Gender Studies, 24(4), 436-452. http://dx.doi.org/10.1080/09589236.2015.1021307
  • Schiappa, E., Gregg, P. B. & Hewes, D. (2006). Can One TV Show Make a Difference? A Will & Grace and the Parasocial Contact Hypothesis. Journal of Homosexuality, 51(4), 15-37. https://doi.org/10.1300/j082v51n04_02
  • USC Annenberg Inclusion Initiative. (2020). Inequality in 1.300 Popular Films: Examining Portrayals of Gender, Race/Ethnicity, LGBT, and Disability from 2007-2019. https://bit.ly/3BDTqpP
  • van Dijk, T. A. (1997). Racismo y análisis crítico de los medios. Paidós.
  • van Dijk, T. A. (2003). Ideología y discurso. Gedisa.
  • Viñuales, O. (1999). Identidades lésbicas. Bellaterra.