La participació d'adolescents i joves en els grups llatins a l'àrea de barcelonaimpacte en el seu procés socioeducatiu

  1. Maldonado Diez, Marta
Dirigida por:
  1. Miquel Gómez Serra Director/a
  2. Carles Feixa Pàmpols Codirector/a

Universidad de defensa: Universitat de Barcelona

Fecha de defensa: 27 de noviembre de 2019

Tribunal:
  1. Asun Llena Berñe Presidente/a
  2. José Carlos Sánchez García Secretario
  3. Luca Queirolo Palmas Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 618776 DIALNET lock_openTESEO editor

Resumen

Aquesta tesi posa el seu focus en la participació i/o pertinença dels adolescents i joves en les conegudes com a “bandes llatines” i l'impacte sobre el procés socioeducatiu que se’n deriva, a la ciutat de Barcelona i en el període 2005-2015. Es vol valorar si existeix un determinat "perfil de jove" susceptible de formar-ne part o de poder simpatitzar amb aquests grups, identificar elements facilitadors de l’apropament o abandó dels grups i quines son les conseqüències que se'n derivarien d'aquesta participació mes o menys "activa". El treball s’estructura en tres parts. A la primera part es fa una aproximació a la bibliografia i a les diferents fonts documentals sobre el fenomen de les agrupacions juvenils de carrer i les bandes llatines. La segona part és la corresponent a l’anàlisi de dades quantitatives i qualitatives relatives a indicadors relacionats amb el procés socioeducatiu dels joves, perseguint dos objectius prioritaris: per una banda, veure quin es el perfil de jove que es pot sentir convidat a participar, i per altra banda, veure quins son els trets significatius que comparteixen els joves membres o simpatitzants relatius als indicadors que esdevenen determinants per al seu procés socioeducatiu. Els indicadors que es consideren determinants per a poder valorar aquests dos aspectes, son els que tenen a veure amb els que s'han considerat elements clau del procés socioeducatiu dels joves: família; escola; iguals; entorn socioeconòmic i cultural; altres espais de desenvolupament complementari o d'oci (esport, educació en el lleure, participació en organitzacions de caràcter cultural o religiós, musica...); la participació o no al mercat laboral i en quines condicions es dona aquesta, si es que es dona; i a que es dedica el temps lliure, entenent aquest com a temps "desocupat". En primer lloc es fa un recull de dades quantitatives relatives a aquests indicadors i a població estrangera. En segon lloc, es recull informació qualitativa relativa a aquests mateixos indicadors i elements clau que condicionen el procés de socialització. El procés d’obtenció d'aquesta informació qualitativa ha estat mitjançant la realització d'entrevistes en profunditat a professionals que intervenen, des de diferents vessants, amb aquests joves, des dels simpatitzants o susceptibles de formar-ne part, fins als membres consolidats i mitjançant l’anàlisi de com la premsa aborda el fenomen dels grups llatins i les conseqüències que se’n deriven d’aquest abordatge. Per últim, la tercera part del treball es correspon a les conclusions a les que s’ha arribat a partir de la informació obtinguda al llarg del document i que ens han de permetre obtenir eines per a la intervenció amb aquests joves.