Una propuesta alternativa de evaluación en el diseño de las interacciones e interfaces tecnológicas musicalesen la búsqueda de nuevos paradigmas

  1. Sonia Casillas-Martín
  2. Pascual Vallejo, César
  3. Marcos Cabezas-González
Journal:
Artseduca

ISSN: 2254-0709

Year of publication: 2022

Issue: 33

Pages: 151-166

Type: Article

DOI: 10.6035/ARTSEDUCA.6896 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Artseduca

Abstract

Currently the techno-symbolic-positivist paradigm of the fourth industrial revolution hypernormalizes our various forms of creativity. Its standardization and automation affect science, education and health through the use and appropriation of technology. The current health crisis has further evidenced the need to find flexible and resilient technological cognitive designs. A large body of scientific literature exposes the intense cognitive demands involved in performing music. His findings reveal that music education and music therapy are capable of providing alternatives to behavioral psychology or radical objectivism, revolutionizing the field of technological interactions in favor of health and well-being. Taking into account this scientific reality, this article presents an alternative assessment proposal built from the IMTAP method (The individualized Music Therapy Assessment Profile), thus addressing the current need to explore creative assessment approaches in the design of cognitive, creative technology. and expressive, proposing the proactive integration of professional music therapists and art therapists within the teams that design creative and expressive technological interactions and interfaces, in the search for a possible evaluative alternative that is respectful of education, health and well-being.

Bibliographic References

  • Abraham, A. (2018). The neuroscience of creativity. Cambridge University Press.
  • Acaso, M., & Megías C. (2017). Art Thinking: Cómo el arte puede transformar la educación. PAIDOS Educación.
  • Albagli, S., & Maciel, M. L. (2010). Information, power, and politics: from the South, beyond the South. Information, Power and Politics: Technological and Institutional Mediations. Lexington Books.
  • Álvarez, Á. C., & San Fabián, M. J. L. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta de Antropología, 28(1), Artículo 14. http://hdl.handle. net/10481/20644
  • Álvarez, M. (2019). Efectividad De La Musicoterapia En Pacientes Con Alzheimer. NPunto, 2(13), 27-29. https://www.npunto. es/revista/13/efectividad-de-la-musicoterapia-en-pacientes-con-alzheimer
  • Angulo Rasco, J.F. (1990). Investigación-acción y currículum: una nueva perspectiva en la investigación educativa. Revista Investigación en la Escuela, 11, 39-49. http://hdl.handle.net/11441/59260
  • Apezetxea, J. H. (2011). Interacción en sistemas hápticos multisensoriales: Respuesta de colisión y mejoras de usabilidad [Doctoral dissertation]. Universidad de Navarra. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=68662
  • Artigas-Pallarés, J., & Paula-Pérez, I. (2015). Asignaturas pendientes del DSM-5. Rev Neurol, 60(Supl 1), 95-101. https://www. researchgate.net/profile/Isabel-Paula/ publication/273066811_Unresolved_issues_in_the_DSM-5/links/56dd5a1608ae73b58b381dcd/Unresolved-issues-in-the-D
  • Augé, P. M., & Mercadal-Brotons, M. (2010). Musicoterapia en medicina: aplicaciones prácticas. Editorial Médica JIMS.
  • Bakeman, R., Cairns, R. B., & Appelbaum, M. (1979). Note on describing and analyzing interactional data: Some first steps and common pitfalls. In R.B. Cairns (Eds.), The analysis of social interactions: Methods, issues, and illustrations (pp. 227-234). Lawrence Erlbaum. https://books.google.es/books/ about/The_Analysis_of_social_interactions. html?id=nPq2AAAAIAAJ&redir_esc=y
  • Barad, K. (2007). Meeting the universe halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Duke university Press.
  • Bareiro, J., & Bertorello, A. M. (2011). Ontología de las relaciones objetales en Winnicott: Útil, obra de arte y cosas. III Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XVIII Jornadas de Investigación Séptimo Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000052/707
  • Baxter, H. T. (2007). The individualized music therapy assessment profile: IMTAP. Jessica Kingsley Publishers.
  • Bright, R. (1993) La Musicoterapia en el tratamiento geriátrico. Ed. Bonum.
  • Brown, D., Nash, C., & Mitchell, T. (2017). A User Experience Review of Music Interaction Evaluations. Proceedings of the International Conference on New Interfaces for Musical Expression, 370-375. http://doi. org/10.5281/zenodo.1176286
  • Bruscia, K. E., & Sotres, M. S. (2010). Modelos de improvisación en musicoterapia. Agruparte.
  • Butler, J. (1988). Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory. Theatre Journal, 40(4), 519-531. https://doi. org/10.2307/3207893
  • Cantú, G. (2012). Los usos de las nuevas tecnologías: notas para un análisis metapsicológico. Psicoanálisis, 34(2), 275-298. http:// www.psicoanalisisapdeba.org/wp-content/ uploads/2018/04/Cantu.pdf
  • Castells, M. (1996). El surgimiento de la sociedad de redes. https://red.pucp.edu.pe/ ridei/files/2011/08/1091.pdf
  • Cerebello, E., & Farías, R. (2019). Valoración de estudios de casos de musicoterapia y tecnología musical MTTM. En R. Rosas, & M. Garolera (Coords.), Juego, creatividad y tecnologías para la inclusión (pp. 68-74). http://descargas.cedeti.cl/2019/11/CIIEE2019.pdf
  • Comité técnico AEN/CTN 81. (2000). ISO 13407: Procesos de diseño para sistemas interactivos centrados en el operador humano. AENOR.
  • Coll, C. (1981). Algunos problemas planteados por la metodología observacional: niveles de descripción e instrumentos de validación. Anuario de psicología, 24, 111- 132.
  • Corsani, Antonella, 2003, “Elementos de uma ruptura: a hipótese do capitalismo cognitivo”, en Giuseppe Cocco, Gerardo Silva y Alexander Patez Galvão (eds.), Capitalismo cognitivo: trabalho, redes e inovação, DP&A, Río de Janeiro, pp. 15-32.
  • Csikszentmihalyi, M. (1998). Creatividad: el fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Paidós.
  • Dalley, T. (1987). El arte como terapia. Herder.
  • Darrow, A. -A. (1993). The Role of Music in Deaf Culture: Implications for Music Educators. Journal of Research in Music Education, 41(2), 93. https://doi. org/10.2307/3345402
  • Darbyshire, P., MacDougall, C., & Schiller, W. (2005). Multiple methods in qualitative researchwithchildren:moreinsightorjustmore? Qualitative research, 5(4), 417-436. https:// doi.org/10.1177/1468794105056921
  • Daykin, N., McClean, S., & Bunt, L. (2007). Creativity, identity and healing: participants’ accounts of music therapy in cancer care. Health, 11(3), 349–370. https://doi. org/10.1177/1363459307077548
  • Díaz, S. R. (2007). Cuando ser flexible significa doblegarse. Reflexiones en torno a la flexibilidad en el mercado laboral. Intersticios. Revista sociológica de pensamiento crítico, 1(2). http://www.intersticios.es/article/ view/1190
  • Fenichel, E. (2002). The Musical Lives of Babies and Families. Zero to Three, 23(1), 12-18. https://eric.ed.gov/?id=ED476237
  • Fine, G. A., & Deegan, J. G. (1996). Three principles of serendip: insight, chance, and discovery in qualitative research. International Journal of Qualitative Studies in Education, 9(4), 434-447. https://doi. org/10.1080/0951839960090405
  • Francis, N. J. (2018). The Applications of Mainstream Music Technology to Facilitate Access to Creative Musical Experiences for People with Disabilities. [Doctoral Thesis, University of Limerick]. Institutional Repository UL. http://hdl.handle.net/10344/7570
  • García J., Leroux, P., & Bresson, J. (2014, 14 septiembre). pOM: Linking Pen Gestures to Computer-Aided Composition Processes [Conference or workshop]. Proceedings of the 40th International Computer Music Conference (ICMC) joint with the 11th Sound & Music Computing conference (SMC), 348-390. Athenes: HAL – Inria. https://hal.inria. fr/hal-01053295v2
  • Greenberg, L.S., & Paivio, S. C. (2000). Trabajar con las emociones en Psicoterapia. Paidós.
  • Hassenzahl, M. (2001). The Effect of Perceived Hedonic Quality on Product Appealingness. International Journal of Human-Computer Interaction, 13(4), 481–499. https://doi. org/10.1207/s15327590ijhc1304_07
  • Hassenzahl, M., Platz, A., Burmester, M., & Lehner, K. (2000). Hedonic and ergonomic quality aspects determine a software’s appeal. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems - CHI ’00, 201-208. ACM. https://doi. org/10.1145/332040.332432
  • Hernández Gambín, J. (2005). Transferencia y Contratransferencia en Psicoanálisis y en Terapia Gestalt. https://aetg.es/recursos/tesina/transferencia-contratransferencia-psicoanalisis-terapia-gestalt
  • Huertas, R., & Ortiz Lobo, A. (Coords.) (2018). Críticas y alternativas en psiquiatría. Los libros de la Catarata.
  • Juliette, A (1991). Music therapy for the autistic child. Oxford University Press.
  • Justus, T. C., & Bharucha, J. J. (2002). Music perception and cognition. In H. Pashler, & S. Yantis (Eds.), Stevens’ Handbook of experimental psychology: Sensation and perception (pp. 453-492). https://doi. org/10.1002/0471214426.pas0111
  • Kalantzis, M., Cope, B., & Zapata, G. C. (2020). Las alfabetizaciones múltiples: Teoría y práctica. Ediciones Octaedro.
  • Kirschner, P. A. (2015). Do we need teachers as designers of technology enhanced lear ing? Instructional science, 43(2), 309-322. https://doi.org/10.1007/s11251-0159346-9
  • Korpela, J. (2015). Significance of Knotworking from the Client’s Point of View. Procedia Economics and Finance, 21, 209-216. https:// doi.org/10.1016/S2212-5671(15)001690
  • Krippendorff, K. (2016). Rediseñar el diseño. Una invitación a un futuro responsable. Infolio, 5, 1-21. https://repository.upenn.edu/ asc_papers/510
  • Krout, R., Burnham, A., & Moorman, S. (1993). Computer and electronic music applications with students in special education: From program proposal to progress evaluation. Music Therapy Perspectives, 11(1), 28-31. https://doi.org/10.1093/mtp/11.1.28
  • Laplanche, J., Pontalis, J. B., Lagache, D., Gimeno, F. C., & García, F. A. (1971). Diccionario de psicoanálisis. Labor.
  • Leal, J. (2011). Productos que nos faciliten la vida: el profesional de la usabilidad y su papel en este complejo mundo. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 87, 94-96. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=3656812
  • Lewis, C., Polson, P. G., Wharton, C., & Rieman, J. (1990). Testing a walkthrough methodology for theory-based design of walk-up-and-use interfaces. In Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems, 235-242. ACM. https://doi.org/10.1145/97243.97279
  • Lewis, J. R. (2001). Introduction: Current issues in usability evaluation. International Journal of Human-Computer Interaction, 13(4), 343-349. https://doi.org/10.1207/ S15327590IJHC1304_01
  • Llórens, M. (2015). Psicoterapia políticamente reflexiva: hacia una técnica contextualizada. Equinoccio.
  • Malloch, J., Birnbaum, D., Sinyor, E., & Wanderley, M. M. (2006). Towards a new conceptual framework for digital musical instruments. In Proceedings of the 9th International Conference on Digital Audio Effects, 49-52. https://www.semanticscholar.org/paper/ TOWARDS-A-NEW-CONCEPTUAL-FRAME-WORK-FOR-DIGITAL-Malloch-Birnbaum/ b7bf90c00e83bf156f3a797fd2d176f87ed4b0af
  • Malloch, J., Garcia, J., Wanderley, M. M., Mackay, W. E., Beaudouin-Lafon, M., & Huot, S. (2019). A design WorkBench for interactive music systems. In S. Holland, T. Mudd, K. Wilkie-McKenna, A. McPherson, & M. Wanderley (Eds.), In New Directions in Music and Human-Computer Interaction (pp. 23-40). Springer. https://doi. org/10.1007/978-3-319-92069-6_2
  • Mannay, D. (2017). Métodos visuales, narrativos y creativos en investigación cualitativa. Narcea.
  • Martin, C. P., & Gardner, H. (2019). Free-improvised rehearsal-as-research for musical HCI. In S. Holland, T. Mudd, K. Wilkie-McKenna, A. McPherson, M.M. Wanderley (Eds.), In New Directions in Music and Human-Computer Interaction (pp. 269-284). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3319-92069-6_17
  • Masny, D. (2014) Disrupting Ethnography through Rhizoanalysis. Qualitative Research in Education, 3(3) 345-363. http://dx.doi: 10.4771/qre.2014.51
  • Mcgowan, J. J., Mcgregor, I., & Leplatre, G. (2021). Evaluation of the Use of Real-time 3D Graphics to Augment Therapeutic Music Sessions for Young People on the Autism Spectrum. ACM Transactions on Accessible Computing (TACCESS), 14(1), 1-41. https://doi.org/10.1145/3445032 https:// doi.org/10.1145/3445032
  • Mesías-Lema, J. M. (2019). Educación Artística Sensible. Cartografía contemporánea para arteducadores. Graó.
  • Míguez, P. (2013). Del General Intellect a las tesis del “capitalismo cognitivo”: aportes para el estudio del capitalismo del siglo XXI. Bajo el Volcán, 13(21), 27-57. https://www. redalyc.org/articulo.oa?id=28640302003
  • Molina, M. E., Ben-Dov, P., Diez, M. I., Farrán, Á., Rapaport, E., & Tomicic, A. (2013). Vínculo Terapéutico: aproximación desde el diálogo y la co-construcción de significados. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 22(1), 15-26. https://www.redalyc.org/ pdf/2819/281930494003.pdf
  • O’Modhrain, S. (2011). A Framework for the Evaluation of Digital Musical Instruments. Computer Music Journal, 35(1), 28–42. https://doi.org/10.1162/COMJ_a_00038
  • Pantoja, S. R., & Rasco, J. F. A. (Eds.). (2017). Investigación cualitativa en educación. Miño y Dávila Editores.
  • Park, B., Korbach, A., & Brünken, R. (2020). Does thinking-aloud affect learning, visual information processing and cognitive load when learning with seductive details as expected from self-regulation perspective? Computers in Human Behavior, 111, 106411. https://doi.org/10.1016/j. chb.2020.106411
  • Pascual Vallejo, C.D., Casillas-Martín, S., & Cabezas-González, M. (2021). Una reflexión sobre los enfoques creativos de evaluación para las interacciones entre humanos e interfaces tecnológicas musicales. En R.M. Rabet, & C. Hervás (Coords.), Innovación en la docencia e investigación de las Ciencias Sociales y de la Educación (pp. 1881-1908). Dykinson S.L.
  • Pavlicevic, M. (1999). Music therapy: Intimate notes. Jessica Kingsley Publishers.
  • Plataforma #EducaciónNoSinArtes (2020, febrero 26). Manifiesto #EducaciónNoSinArtes: Ministerio de Educación y Formación Profesional del Gobierno de España. LOMLOE, ¿un futuro sin arte? Por una ley Educativa que valore la educación artística. Plataforma #EducaciónNoSinArtes. https:// educacionnosinartes.wordpress.com/manifiesto-educacionnosinartes/
  • Putrino, N., Etchevers, M., & Mesurado, B. (2017). El vínculo terapéutico: El rol del entrenamiento en empatía. Acta Psiquiátrica y Psicológica de América Latina, 63(4), 276-287. https://www.psi.uba.ar/academica/carrerasdegrado/psicologia/sitios_catedras/obligatorias/070_psicoterapias1/material/acta_psiquiatr_psicol.pdf
  • Quera, V. Q. J. (1986). Micro-análisis de la conducta interactiva. Una aplicación a la interacción materno-filial en chimpancés. Universitat de Barcelona.
  • Quintana, Y., & García, Ó. (2017). Serious Games for Health: Mejora tu salud jugando. Gedisa.
  • Ribeiro, G. L. (2018). El precio de la palabra: la hegemonía del capitalismo electrónico-informático y el googleísmo. Desacatos. Revista de Ciencias Sociales, 56, 16-33. http://desacatos.ciesas.edu.mx/index.php/ Desacatos/article/view/1875
  • Ribera, M., Térmens, M., & García-Martín, M. (2008). Cómo realizar tests de usabilidad con personas ciegas. El profesional de la Información, 17(1), 99-105. https:// dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2539691
  • Robinson, K. (2015). Escuelas creativas. La revolución que está trasformando la educación. Peguin Random House Grupo Editorial.
  • Rodriguez Espinilla, A. R. (2001). Presentación: visión crítica de la musicoterapia dentro del sistema educativo en nuestro país. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 42, 13-18. https://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=27404202
  • Ruiz, A. L. (2019). Elementos del encuadre terapéutico para la creación del vínculo entre paciente y terapeuta en el abordaje plurimodal en musicoterapia (APM). Brazilian Journal of Music Therapy, 21(26), 84-105. https://musicoterapia.revistademusicoterapia.mus.br/index.php/rbmt/article/view/26
  • Ruud, E. (1993). Los Caminos de la Musicoterapia: la Musicoterapia y su relación con las teorías terapéuticas actuales. Bonum.
  • Salokivi, M. (2012). The individualized music therapy assessment profile as an initial assessment tool of social emotional functioning [Tesina, University of Jyväskylä]. JYX Digital Repository. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40439
  • Scheiby, B. B. (2005). An intersubjective approach to music therapy: Identification and processing of musical countertransference in a music psychotherapeutic context. Music therapy perspectives, 23(1), 8-17. https:// doi.org/10.1093/mtp/23.1.8
  • Scolari, C. A. (2004). Hacer clic: Hacia una sociosemiótica de las integraciones digitales. Gedisa.
  • Selwyn, N. (2016). Is technology good for education? John Wiley & Sons.
  • Shiller, D. (2000). Digital Capitalism: Networking the Global Market System. The MIT Press.
  • Standley, J. (2005). Medical Music Therapy: A Model Program for Clinical Practice, Education, Training and Research. American Music Therapy Association.
  • Stewart, R. J., & Morales, T. S. (1990). Música y conciencia: una guía práctica sobre la música y la transformación de conciencia. Mandala.
  • Streeter, E., Davies, M. E., Reiss, J. D., Hunt, A., Caley, R., & Roberts, C. (2012). Computer aided music therapy evaluation: Testing the Music Therapy Logbook prototype 1 system. The Arts in Psychotherapy, 39(1), 1-10. https://doi.org/10.1016/j. aip.2011.11.004
  • Tamplin, J., & Baker, F. (2006). Music therapy methods in neurorehabilitation: A clinician’s manual. Jessica Kingsley Publishers.
  • Van Besouw, R. M., Oliver, B. R., Grasmeder, M. L., Hodkinson, S. M., & Solheim, H. (2016). Evaluation of an interactive music awareness program for cochlear implant recipients. Music Perception. An Interdisciplinary Journal, 33(4), 493-508. https://doi. org/10.1525/mp.2016.33.4.493
  • Vasilakos, K. (2016). An evaluation of digital interfaces for music composition and improvisation [Doctoral dissertation, Keele University]. https://eprints.keele.ac.uk/1606/
  • Villamizar Castellanos, I. M. (2021). Diseño Sanador de la Cotidianidad [Trabajo de Grado, Universidad de los Andes]. Séneca Repositorio Institucional. http://hdl.handle. net/1992/53979
  • Vuilleumier, P., & Trost, W. (2015). Music and emotions: from enchantment to entrainment. Annals of the New York Academy of Sciences, 1337(1), 212-222. https://doi. org/10.1111/nyas.12676
  • Wanderley, M. M., & Mackay, W. E. (2019). HCI, music and art: an interview with Wendy Mackay. In S. Holland, T. Mudd, K. Wilkie-McKenna, A. McPherson, & M.M. Wanderley, (Eds.), In New Directions in Music and Human-Computer Interaction (pp. 115-120). Springer. https://doi. org/10.1007/978-3-319-92069-6_7
  • World Health Organization. (1972). Official records of the World Health Organization. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/85573/Official_record2_eng. pdf?sequence=1
  • Yang, L. C., & Lerch, A. (2020). On the evaluation of generative models in music. Neural Computing and Applications, 32(9), 4773-4784. https://doi.org/10.1007/s00521018-3849-7