Juventud onlife. Estudio sobre el perfil de uso y comportamiento de los jóvenes a través de las pantallas

  1. Murciano-Hueso, Alicia 1
  2. Gutiérrez-Pérez, Bárbara Mariana 1
  3. Martín-Lucas, Judith 1
  4. Huete García, Agustín 1
  1. 1 Universidad de Salamanca, España
Journal:
Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

ISSN: 1134-4032

Year of publication: 2022

Volume: 28

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.30827/RELIEVE.V28I2.26158 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

Abstract

The internet has become the main vehicle of communication and self-expression for most young people. Forms of interacting, entertaining oneself and even disconnecting are being increasingly influenced by the hyperconnectivity that these technological devices entail. A quantitative study was conducted to explore the user profile, behaviour and risks involved in screentime in a sample of 2066 Spanish adolescents aged between 12 and 18. A bespoke validated questionnaire was used. Data were analysed via descriptive and inferential statistics. Outcomes reveal that adolescents use their smartphones during leisure time mainly to communicate and interact via social networks, specifically, WhatsApp and Instagram. As adolescents grow older, they spend more time online and share more personal information. There is, therefore, a need for an educational approach aimed at attending to young people’s affective, relational and communicational processes to enable them to suitably handle their exposure on social networks.

Bibliographic References

  • Álvarez Menéndez, M., & Moral Jiménez, M. V. (2020). Phubbing, uso problemático de teléfonos móviles y de redes sociales en adolescentes y déficits en autocontrol. Health and Addictions, 20(1), 113-125. https://doi.org/10.21134/haaj.v20i1.487
  • Anderson, M., & Jiang, J. (2018). Teens, Social Media y Technology. Pew Research Center: Internet, Science y Technology, (2018). https://www.pewresearch.org/internet/2018/05/31/teens-social-media-technology-2018/
  • Arab E., & Díaz A. (2015). Impacto de las redes sociales e internet en la adolescencia: Aspectos positivos y negativos. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 7-13. http://dx.doi.org/10.1016/j.rmclc.2014.12.001
  • Ballesta Pagán, F. J., Lozano Martínez, J., Cerezo Máiquez, M. C., & Castillo Reche, I. S. (2021). Participación en las redes sociales del alumnado de Educación Secundaria. Educación XX1, 24(1), http://doi.org/10.5944/educXX1.26844
  • Baudrillard, J. (1978). Cultura y simulacro. Kairós
  • Benchea, L. (2021). Analysis on the Relationship between Internet Use and Students Academic Engagement. Journal of e-Learning and Higher Education, 2021, art. 237803. https://doi.org/10.5171/2021.237803
  • Besolí, G., Palomas, N., & Chamarro, A. (2018). Uso del móvil en padres, niños y adolescentes: Creencias acerca de sus riesgos y beneficios. Aloma, Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 36(1), 29-39. https://doi.org/10.51698/aloma.2018.36.1.29-39
  • Brough, M., Literat, I., & Ikin, A. (2020). “Good Social Media?”: Underrepresented Youth Perspectives on the Ethical and Equitable Design of Social Media Platforms. Social Media + Society, 6(2), 1-11. https://doi.org/10.1177/2056305120928488
  • Capilla-Garrido, E., Cubo-Delgado, S., & Gutiérrez-Esteban, P. (2020). Diseño y validación de un instrumento para evaluar los comportamientos phubbing. RELIEVE, 26(2), art. 3. https://doi.org/10.7203/relieve.26.2.16955
  • Castillo, M., & Ruiz-Olivares, R. (2019). La percepción de riesgo y su relación con el uso problemático del teléfono móvil en adolescentes. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (168), 21-34. https://doi.org/10.5477/cis/reis.168.21
  • Cebollero Salinas, A., Bautista Alcaine, P., Íñiguez Berrozpe, T., & Elboj Saso, C. (2022). ¿Te importaría prestarme atención? El Phubbing en la adolescencia como reto educativo en la convivencia digital y presencial. Revista Complutense de Educación, 33(4), 601-610. https://dx.doi.org/10.5209/rced.76360
  • Conde, M. A., &. Delgado-Ponce, A. (2021). Estudio de la competencia mediática frente al impacto de los youtubers en los menores de edad españoles. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 61, 257-270. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74234
  • Del Prete, A., & Redon Pantoja, S. (2020). Las redes sociales on-line: Espacios de socialización y definición de identidad. Psicoperspectivas, 19(1), 86-96. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol19-issue1-fulltext-1834
  • Dexter, F. (2013). Wilcoxon-Mann-Whitney Test Used for Data that are not Normally Distributed. Anesthesia & Analgesia, 117(3), 537-538. http://doi.org/10.1213/ANE.0b013e31829ed28f
  • Díaz-López, A., Maquilón-Sánchez, J., & Mirete-Ruiz, A. (2020). Uso desadaptativo de las TIC en adolescentes: Perfiles, supervisión y estrés tecnológico. Comunicar, 28(64), 29–38. https://doi.org/10.3916/C64-2020-03
  • Domínguez-Alonso, J., Vázquez-Varela, E., & Nuñez-Lois, S. (2017). Cyberbullying escolar: incidencia del teléfono móvil e internet en adolescentes. RELIEVE, 23(2), art. 3. http://doi.org/10.7203/relieve.23.2.8485
  • Domoff, S. E., Banga, C. A., Borgen, A. L., Foley, R. P., Robinson, C., Avery, K., & Gentile, D. A. (2021). Use of passive sensing to quantify adolescent mobile device usage: Feasibility, acceptability, and preliminary validation of the eMoodie application. Human Behavior and Emerging Technologies, 3(1), 63-74. https://doi.org/10.1002/hbe2.247
  • Domoff, S. E., Foley, R. P., & Ferkel, R. (2020). Addictive phone use and academic performance in adolescents. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(1), 33-38. https://doi.org/10.1002/hbe2.171
  • Domoff, S. E., Harrison, K., Gearhardt, A. N., Gentile, D. A., Lumeng, J. C., & Miller, A. L. (2019). Development and validation of the problematic media use measure: A parent report measure of screen media "addiction" in children. Psychology of Popular Media Culture, 8(1), 2-11. https://doi.org/10.1037/ppm0000163n
  • Escofet Roig, A., López, M., & Álvarez, G. (2014). Una mirada crítica sobre los nativos digitales: Análisis de los usos formales de TIC entre estudiantes universitarios. REVISTA Q. Tecnología. Comunicación. Educación, 9(17), 1-19. http://hdl.handle.net/11336/105541
  • Fernández de Arroyabe-Olaortua, A., Eguskiza-Sesumaga, L., & Miguel-Sáez de Urabain, A. (2020). Las pantallas preferidas por los jóvenes vascos. El uso de los dispositivos y plataformas digitales por parte de los estudiantes de Secundaria. Historia y comunicación social 25(2), 551-561. https://doi.org/10.5209/hics.72284
  • Floridi, L. (2014). The Forth Revolution. How the infosphere is reshaping human reality. OXFORD University Press.
  • Garaigordobil, M., & Larrain, E. (2020). Bullying and cyberbullying in LGBT adolescents: Prevalence and effects on mental health. Comunicar, (62), 79-90. https://doi.org/10.3916/C62-2020-07
  • García del Castillo, J., García del Castillo-López, Á., Dias, P. C., & García-Castillo, F. (2020). Social networks as tools for the prevention and promotion of health among youth. Psicologia: Reflexão e Crítica, (33), 13. https://doi.org/10.1186/s41155-020-00150-z
  • García del Dujo, Á., Vlieghe, J., Muñoz-Rodríguez, J. M., & Martín-Lucas, J. (2021). Pensar la (teoría de la) educación, desde la tecnología de nuestro tiempo. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 5-26. https://doi.org/10.14201/teri.254321
  • García Galera, M. D. C., Muñoz, C. F., & Pedrosa, L. P. (2017). Empoderamiento de los jóvenes a través de las redes sociales: Construcción de una ciudadanía digital comprometida. Communication y Society, 30(3), 129-140. https://doi.org/10.15581/003.30.3.129-140
  • García-Umaña, A., & Córdoba, E. (2020). Validación de la escala MPPUS-A sobre el uso problemático del smartphone. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 57, 173-189 https://doi.org/10.12795/pixelbit.2020.i57.07
  • Garmendia Larranaga, M., Jimenez Iglesias, E., & Larranaga Aizpuru, N. (2019). Bullying y ciberbullying: victimizacion, acoso y daño. Necesidad de intervenir en el entorno escolar. Revista Española de Pedagogía, 77(273), 295-312. https://doi.org/10.22550/REP77-2-2019-08
  • George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update. Allyn & Bacon
  • Hernández-Pérez, F. (2019). Los riesgos de las tecnologías de la información y la comunicación. Revista Conamed, 24(4), 184-199
  • Herrera, K., Gil, L., & Acuña, M. (2017). Motivación de jóvenes universitarios hacia el uso de teléfonos celulares. Revista Encuentros, 15(1), 91–105. https://doi.org/10.15665/re.v15i1.631
  • Imbert, G. (2003). El zoo visual. Anagrama
  • Instituto Nacional de Estadística. (2021). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. Año 2021. Notas de Prensa INE, 1–14. https://www.ine.es/prensa/tich_2021.pdf
  • Kim, S. (2022). El Metaverso. Un viaje hacia la tierra digital. Anaya
  • Kirmayer, L. J., Raikhel, E., & Rahimi, S. (2013). Cultures of the Internet: Identity, community and mental health. Transcultural Psychiatry, 50(2), 165-191. https://doi.org/10.1177/1363461513490626
  • Kirschner, P. A., & De Bruyckere, P. (2017). The myths of the digital native and the multitasker. Teaching and Teacher Education, (67), 135-142. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.001
  • Kuss, D., & Griffiths, M. (2017). Sitios de redes sociales y adicción: diez lecciones aprendidas. Revista Internacional de Investigación Ambiental y Salud Pública, 14(3), 311. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph14030311
  • Labrador Encinas, F., Requesens Moll, A., & Helguera Fuentes, M. (2018). Guía para padres y educadores sobre el uso seguro de Internet, móviles y videojuegos. Defensor del Menor en la comunidad de Madrid
  • López-de-Ayala, M. C., Vizcaíno-Laorga, R., & Montes-Vozmediano, M. (2020). Hábitos y actitudes de los jóvenes ante las redes sociales: influencia del sexo, edad y clase social. Profesional de la información, 29(6), e290604. https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.04
  • Mace, R. (2020). Reformulando lo ordinario: ciberespacio y educación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 32(2), 109-129. https://doi.org/10.14201/teri.2247
  • Martin, F., Wang, C., Petty, T., Wang, W., & Wilkins, P. (2018). Middle School Students’ Social Media Use. Educational Technology y Society, 21(1), 213-224. http://www.jstor.org/stable/26273881
  • Martínez-Sánchez, I., Goig-Martínez, R. M., Álvarez-Rodríguez, J., & Fernández-Cruz, M. (2020). Factors contributing to mobile phone dependence amongst young people—Educational implications. Sustainability, 12(6), 2554. https://doi.org/10.3390/su12062554
  • Martín-Martín, M., Asensio-Muñoz, I., & Bueno-Álvarez, J.A. (2020). Uso de las redes sociales en estudiantes de secundaria: análisis de perfiles para la intervención educativa. Revista Complutense de Educación, 33(3), 303-3014. https://doi.org/10.5209/rced.57189
  • Marzilli, E., Cerniglia, L., Ballarotto, G., & Cimino, S. (2020). Internet Addiction among Young Adult University Students: The Complex Interplay between Family Functioning, Impulsivity, Depression, and Anxiety. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 8231. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph17218231
  • Masanet, M. J., Pires, F., & Gómez-Puertas, L. (2021). Riesgos de la brecha digital de género entre los y las adolescentes. Profesional de la información, 30(1), e300112. https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.12
  • McConnell, E., Néray, B., Hogan, B., Korpak, A., Clifford, A., & Birkett, M. (2018). “Everybody puts their whole life on Facebook”: Identity Management and the online social networks of LGBTQ youth. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(6), 1078. https://doi.org/10.3390/ijerph15061078
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2019). Sistema estatal de indicadores de la educación 2019. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:627dc544-8413-4df1-ae46-558237bf6829/seie-2019.pdf
  • Moral, M. V., & Fernández, S. (2019). Uso problemático de internet en adolescentes españoles y su relación con autoestima e impulsividad. Avances en Psicología Latinoamericana, 37(1), 103-119. http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.5029
  • Muñoz-Rodríguez, J. M., Torrijos Fincias, P., Serrate González, S., & Murciano Hueso, A. (2020). Entornos digitales, conectividad y educación. Percepción y gestión del tiempo en la construcción de la identidad digital de la juventud. Revista Española de Pedagogía, 78(277), 457-475. https://doi.org/10.22550/REP78-3-2020-07
  • Muñoz-Rodríguez, J.M., Dacosta, A., & Martín-Lucas, J. (2021). Digital natives or digital castaways? Processes of constructing and reconstructing young people’s digital identity and their educational implications. En Muñoz-Rodríguez, J.M. (ed.) Identity in a Hyperconnected society: risks and educative proposals (pp.15-32). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-85788-2_2
  • Niemi, R. G., Portney, K. E., & King, D. (2008). Sampling Young Adults: The Effects of Survey Mode and Sampling Method on Inferences about Political Behavior of College Students. Proceedings of American Political Science Association. https://www.researchgate.net/publication/267706456
  • Ohannessian, C., & Vannucci, A. (2020). Social Media Use and Externalizing Behaviors During Early Adolescence. Youth y Society, 53(6), 871-893. https://doi.org/10.1177/0044118X20901737
  • Osorio-Tamayo, D. L., & Millán Otero, K. L. (2020). Adolescentes e Internet: la mediación entre riesgos y oportunidades. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 11(1), 153-180. https://doi.org/10.21501/22161201.2979
  • Palacios Ramírez, J., Gehrig, R., & Rodes García, J. (2020). Viviendo en una burbuja: Pasos tentativos para una antropología de la “adicción a las nuevas tecnologías”. AIBR, Revista de Antropología Iberoamericana, 15(3), 531-555. https://doi.org/10.11156/aibr.150306
  • Pastor, Y., García-Jiménez, A., & López-de-Ayala, M. C. (2022). Estrategias de regulación de uso del smartphone y uso problemático de internet en la adolescencia. Anales de psicología, 38(2), 269-277. https://doi.org/10.6018/analesps.461771
  • Peris, M., Maganto, C., & Garaigordobil, M. (2018). Escala de riesgo de adicción-adolescente a las redes sociales e internet: fiabilidad y validez (ERA-RSI). Revista de Psicología Clínica Con Niños y Adolescentes, 5(2), 30–36. https://doi.org/10.21134/rpcna.2018.05.2.4
  • Polo, M. I., Mendo, S., León, B., & Felipe, E. (2017). Abuso del Móvil en Estudiantes Universitarios y Perfiles de victimización y agresión. Adicciones, 29(4), 245–255. https://doi.org/10.20882/adicciones.837
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital immigrants Part 2: Do They Really Think Differently?. On the Horizon, 9(6), 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424843
  • Ramos-Soler, I., López-Sánchez, C., & Torrecillas-Lacave, T. (2018). Percepción de riesgo online en jóvenes y su efecto en el comportamiento digital. Comunicar, 26(56), 71-79. https://doi.org/10.3916/C56-2018-07
  • Raudsepp, L. (2019). Brief report: Problematic social media use and sleep disturbances are longitudinally associated with depressive symptoms in adolescents. Journal of Adolescence, 76, 197-201. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2019.09.005
  • Ricoy, M. C., & Martínez-Carrera, S. (2020). El uso informal del smartphone en adolescentes de centros de protección: un reto para promover la intervención socioeducativa. Educación XX1, 23(1), 459-482. https://doi.org/10.5944/educxx1.23879
  • Ríos, A. R., & Peña, A. M. P. (2020). Estadística inferencial. Elección de una prueba estadística no paramétrica en investigación científica. Horizonte de la Ciencia, 10(19), 191-208. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.19.597
  • Romero-Rodríguez, J. M., Aznar-Díaz, I., Hinojo-Lucena, F. J., & Gómez-García, G. (2021). Uso de los dispositivos móviles en educación superior: relación con el rendimiento académico y autorregulación del aprendizaje. Revista Complutense de Educación, 32(3), 327-335. https://doi.org/10.5209/rced.70180
  • Rowlands, I., Nicholas, D., Williams, P., Huntington, P., Fieldhouse, M., Gunter, B., Withey, R., Jamali, H. R., Dobrowolski, T., & Tenopir, C. (2008), (2008). The Google generation: The information behaviour of the researcher of the future. Aslib Proceedings 60(4), 290-310. https://doi.org/10.1108/00012530810887953
  • Sampasa-Kanyinga, H., Chaput, J. P., & Hamilton, H. A. (2019). Social Media Use, School Connectedness, and Academic Performance Among Adolescents. The Journal of Primary Prevention, (40), 189-211. https://doi.org/10.1007/s10935-019-00543-6
  • Sánchez-Rojo, A., García-Gutiérrez, J., & Martín-Lucas, J. (2022). La materialidad de lo digital en educación. En García del Dujo, Á. (coord.). Pedagogía de las cosas. Quiebras de la educación de hoy. Octaedro.
  • Savoia, E., Harriman, N. W., Su, M., Cote, T., & Shortland, N. (2021). Adolescents’ Exposure to Online Risks: Gender Disparities and Vulnerabilities Related to Online Behaviors. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(11), 5786. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph18115786
  • Tateno, M., Teo, A. R., Ukai, W., Kanazawa, J., Katsuki, R., Kubo, H., & Kato, T. A. (2019). Internet Addiction, Smartphone Addiction, and Hikikomori Trait in Japanese Young Adult: Social Isolation and Social Network. Frontiers in Psychiatry, 11, art. 455. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2019.00455
  • Thoilliez, B. (2021). Truth in a hyperconnected society: educate, and outlandish answer to the post-truth phenomenon. En Muñoz-Rodríguez, J.M. (ed.) Identity in a Hyperconnected society: risks and educative proposals (pp.61-74). Springer.
  • Torrijos-Fincias, P., Serrate-González, S., Martín-Lucas, J., & Muñoz-Rodríguez, J. M. (2021). Perception of Risk in the Use of Technologies and Social Media. Implications for Identity Building during Adolescence. Education Sciences, 11(9), 523. https://doi.org/10.3390/educsci11090523
  • Valdemoros Dan Emeterio, M. Á., Alonso Ruiz, R. A., & Codina Mata, N. (2018). Actividades de ocio y su presencia en las redes sociales en jóvenes potencialmente vulnerables. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 31, 71-80. https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.06
  • Vannucci, A., Simpson, E. J., Gagnon, S., & Ohannessian, C. M. (2020). Social media use and risky behaviors in adolescents: A meta-analysis. Journal of Adolescence, 79, 258-274. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2020.01.014
  • Walsh, J. J., Barnes, J. D., Cameron, J. D., Goldfield, G. S., Chaput, J. P., Gunnell, K. E., Ledoux, A. A., Zemek, R. K., & Tremblay, M. S. (2018). Associations between 24 hour movement behaviours and global cognition in US children: a cross-sectional observational study. The Lancet Child & Adolescent Health, 2(11), 783-791. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(18)30278-5