De Villarino a Don Quijote y de Mayalde a Zanikiitinerarios musicales y cinematográficos

  1. Notario Ruiz, Antonio 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Aldizkaria:
Popular Music Research Today: revista online de divulgación musicológica

ISSN: 2659-6482

Argitalpen urtea: 2022

Alea: 4

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 87-96

Mota: Artikulua

DOI: 10.14201/PMRT.30753 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Popular Music Research Today: revista online de divulgación musicológica

Laburpena

There is a large bibliography on popular music, traditional or oral tradition music. Something less about its presence in cinematographic creations. And much less still about the almost complete forgetfulness of the treasures that those traditions hide, half locked up, half treasured in the songbooks. One of the few exceptions is that of one of the most beautiful songs collected by the catholic priest Dámaso Ledesma at the beginning of the 20th century: El burro de Villarino, in a compilation that was awarded a state award. Sometime later that song came to the cinema thanks to Jacques Ibert. Many years later, already in the 21st century, the director Gabriel Velázquez incorporates the Mayalde group in his cinematographic creation, even dedicating a very special film to it: Zaniki. The objective of this essay is to vindicate the value of music of oral tradition against the almost complete neglect of audiovisual media and to propose its rescue through cinema or other options.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Bretón, T. (1907). Preámbulo. In D. Ledesma, Folk-lore ó Cancionero Salmantino (p. 10). Imprenta Alemana.
  • Fraile, T., & Radigales, J. (2007). Don Quijote de Jacques Ibert: de música en pantalla a música en concierto. In B. Lolo (Ed.), Cervantes y El Quijote en la música. Estudios sobre la recepción de un mito (pp. 556-574). Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Ledesma, D. (1907). Folk-lore ó Cancionero Salmantino (p. 10). Imprenta Alemana.
  • Martín, F. J. (2002). Introducción. In J. Ortega y Gasset, España invertebrada. Bosquejo de algunos pensamientos históricos. Edición de Francisco José Martín. Biblioteca Nueva.
  • Notario Ruiz, A. (2020). El pensamiento musical del exilio: Adolfo Salazar (Madrid, 1890-México, 1958). In M. Cabañas Bravo, I. Murga Castro, M. Á. Puig-Samper, & A. Sánchez Cuervo (Eds.), Arte, ciencia y pensamiento del exilio español republicano de 1939 (pp. 325-337). NIPO-Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes y Memoria Democrática.
  • Notario, A., & Sánchez, V. (2010). Identidades nacionales en la obra de Gerardo Gombau. Etno-Folk: Revista Galega de Etnomusicoloxía, 16-17, 95-110.
  • Ortega y Gasset, J. (2004). Musicalia. In Obras completas, vol. II (pp. 365-374). Fundación José Ortega y Gasset/Taurus.
  • Ortega y Gasset, J. (2005). España invertebrada. Bosquejo de algunos pensamientos históricos. In Obras completas (vol. III, pp. 423-512). Fundación José Ortega y Gasset/Taurus.
  • Rodríguez de la Flor, F. (2019). Segundo postfacio. In J. M. Gabriel y Galán, Poesía (p. 539). Editorial Delirio.
  • Roşu, A. (2019). Jacques Ibert. «Quatre chansons de Don Quichotte». Education, Research, Creation, 5(1). https://icc-online.arte-ct.ro/vol_05.html
  • Tönnies, F. (1947). Comunidad y sociedad. Losada.