Análisis crítico de los discursos mediáticos en torno al amor desde la experiencia lésbica: violencia, amor romántico y roles de género

  1. González de Garay, Beatriz 1
  2. Francisco Amat, Andrea
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Periódicus

ISSN: 2358-0844

Year of publication: 2016

Volume: 1

Issue: 4

Pages: 192-208

Type: Article

More publications in: Periódicus

Sustainable development goals

Abstract

The aim of this paper is to explain an audio-visual analysis proposal that seeks to create a critical view of media discourses about ―love‖ and ―models of attraction‖ with lesbian and bisexual women through dialogic learning. For this purpose, a bibliographical revision and an interpretative research (Angulo, 1990; Bisquerra, 2009) based on Critical Discourse Analysis (CDA) (Van Dijk, 1999, 2000) have been carried out. In light of the outcome, it follows that many of the audio-visual fictions analysed show ―models of attraction‖ based on violence, unequal relationships and gender roles. Finally a set of media productions that might help critical reflection about those discourses from a non-heteronormative point of view are given according to Media Literacy initiatives (Grizzle et al., 2013; Aparici, 2008; Ferrés, 2008; Jenkins, 2008; Buckingham, 2005).

Bibliographic References

  • AGUADED GÓMEZ, José Ignacio y DÍAZ GÓMEZ, Rocío. La formación de telespectadores críticos en educación secundaria. Revista Latina de Comunicación Social, 63, pp 121-139, 2008.
  • AGUILAR, Consol, PALLARÉS, Vicent y TRAVER, Joan Andrés. La tertulia literaria dialógica del barrio Sant Agustí-Sant Marc de Castellón. Aula de Innovación Educativa, 152, pp. 72 – 74, 2006.
  • AMBRÓS, Alba. La educación en comunicación en Cataluña. Comunicar, 27, pp 205-210, 2006.
  • APARICI, Roberto (Coord.). Comunicación educativa en la sociedad de la información. Madrid: UNED, 2003.
  • APARICI, Roberto y GARCÍA MATILLA, Agustín. Lectura de imágenes en la era digital. Madrid: Ediciones de la Torre, 2008.
  • AUBERT, Adriana et al. Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia, 2009.
  • BUCKINGHAM, David. Educación en medios. Alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Barcelona: Paidós, 2005.
  • Consejo Audiovisual De Navarra. Campaña: Familia, TV y otras pantallas. Recuperdado de: http://www.educacion.navarra.es/documents/27590/49269/Familia_Television_Pantalla s.pdf/1d52a000-ca08-4c23-8222-66e683649957 (03/10/2014), 2006.
  • COKELY, Carrie L., ‘Someday My Prince Will Come‖: Disney, the Heterosexual Imaginary and Animated Film. En INGRAHAM, Chrys (ed.). Thinking straight: the power, the promise, and the paradox of heterosexuality. New York/Oxon: Routledge, pp. 167-180, 2005.
  • Consell de l ́Audiovisual de Catalunya (Ed.). Libro blanco: la educación en el entorno audiovisual. Barcelona: Consell de l‘Audiovisual de Catalunya, 2003.
  • Consell de l‘Audiovisual de Catalunya (Ed.). L‘educació en comunicació audiovisual. Quaderns del CAC, nº 25, 2006.
  • DUQUE, Elena. Aprendiendo para el amor o para la violencia. Las relaciones en las discotecas. Barcelona: El Roure, 2006. FERRÉS, Joan. Educar en una cultura del espectáculo. Barcelona: Paidós, 2000.
  • FERRÉS, Joan (Ed.). Com veure la televisió. Barcelona: Consell de l‘Audiovisual de Catalunya, 2006.
  • FERRÉS, Joan. La educación como industria del deseo: un nuevo estilo comunicativo. Barcelona: Gedisa, 2008.
  • FLECHA, Ahinoa. Educación y prevención de la violencia de genero en menores. Multidisciplinary Journal of Gender Studies, 1 (2), pp. 188-211, 2012.
  • FLECHA, José Ramón. Compartiendo palabras. El aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. Barcelona: Paidós, 1997.
  • FRANCISCO, Andrea. Medios para la participación. Lectura crítica y producción mediática ciudadana. Valencia: Novadors Edicions, 2009.
  • FRANCISCO, Andrea. El Banquete de Safo. Proyecto de investigación. Recuperado de: http://elbanquetedesafo.wordpress.com/el-proyecto-2/los-documentos-del-proyecto/ (28/09/14), 2011.
  • FREIRE, Paulo. Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI, 1988.
  • FREIRE, Paulo. A la sombra de éste árbol. Barcelona: El Roure, 1997.
  • GALÁN FAJARDO, Elena. La representación de los inmigrantes en la ficción televisiva en España. Propuesta para un análisis de contenido. ̳El Comisario‘ y ̳Hospital Central‘. Revista Latina de Comunicación Social, 61. Recuperado de: http://www.ull.es/publicaciones/latina/200608galan.htm (20/09/2014), 2006.
  • GIMENO, Beatriz. Historia y análisis político del lesbianismo: la liberación de una generación. Barcelona: Gedisa, 2005.
  • GIMENO, Beatriz. La construcción de la lesbiana perversa: visibilidad y representación de las lesbianas en los medios de comunicación: el caso de Dolores Vázquez – Wanninkhof. Barcelona: Gedisa, 2008.
  • GÓMEZ, Jesús. El amor en la sociedad del riesgo. Una tentativa educativa. Barcelona: El Roure, 2004.
  • GONZÁLEZ DE GARAY, Beatriz. La representación de la homosexualidad femenina en Hospital Central. En Martín Algarra, M., Seijas Candelas L. R., & Carrillo Durán, M.V., Nuevos escenarios de la comunicación: la construcción de la opinión pública / Actas del IX Foro Universitario de Investigación en Comunicación, vol. 2. pp. 95-101, 2008.
  • GONZÁLEZ DE GARAY, Beatriz. Ficción online frente a ficción televisiva en la nueva sociedad digital: diferencias de representación del lesbianismo entre las series españolas para televisión generalista y las series para Internet. Actas del I Congreso Internacional Sociedad Digital, pp. 575-590, 2009.
  • GRIZZLE, Alton; MOORE, Penny; DEZUANNI, Michael; ASTHANA, Sanjay; WILSON, Carolyn; BANDA, Fackson; ONUMAH, Chido. Media and information literacy: policy and strategy guidelines. Paris: UNESCO, 2013.
  • GUASCH, Óscar y Viñuales, Olga (coords.). Sexualidades. Diversidad y control social. Barcelona: Editorial Bellaterra, 2003.
  • HAASE, Donald (ed.). Fairy tales and feminism: new approaches. Detroit: Wayne State University Press, 2004.
  • HABERMAS, Jügern. Teoría de la acción comunicativa. Vol. I: Racionalidad de la acción y racionalización social. Vol. II: Crítica de la razón funcionalista. Madrid: Taurus, 1987-89.
  • JENKINS, Henry. Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós, 2008.
  • KAZYAK, Emily y MARTIN, Karin A., ―Hetero-Romantic Love and Heterosexiness in Children's G-Rated Films‖, en Gender & Society, 23, 3, pp. 315-336, 2009.
  • LESTER, Neal A., ―(Un)Happily Ever After: Fairy Tale Morals, Moralities, and Heterosexism in Children's Texts‖, en Journal of Gay & Lesbian Issues in Education, vol.4, Issue 2, pp. 55-7, 2007.
  • MASTERMAN, Len. La enseñanza de los medios de comunicación. Madrid: Ed. la Torre, 1993.
  • MARTÍ LÓPEZ, Emilio, ―Homosexualidad, infancia y animación: del nacimiento de Pebbles Picapiedra a la adopción de Ling Bouvier‖, en Con A de animación. Revista anual de investigación, nº2. Disponible en: http://conadeanimacion.blogs.upv.es/investigacion/homosexualidad-infancia-y- animacion-del-nacimiento-de-pebbles-picapiedra-a-la-adopcion-de-ling-bouvier/ (03/10/2014), 2012.
  • MARTINS, David. El aprendizaje dialógico y una nueva dimensión instrumental: la tertulia musical, en Ide@s sotenibles, 2006.
  • MELGAR, Patricia. Trenquem el silenci: superación de las relaciones afectivas y sexuales abusivas por parte de las mujeres víctimas de la violencia de género. Tesis doctoral presentada en el Departamento de Teoría e Historia de la Educación. Universidad de Barcelona, 2009.
  • MIRALLES, Rafael (coord.). Medios de comunicación y educación. Barcelona: Cisspraxis, 2003.
  • MORDUCHOWICZ, Roxana. Comunicación, medios y educación: un debate para la educación en democracia. Barcelona: Octaedtro, 2003.
  • MORDUCHOWICZ, Roxana. Los jóvenes y las pantallas: nuevas formas de sociabilidad. Barcelona, Gedisa, 2009.
  • OLIVER, Esther, y VALLS, Rosa. Violencia de género. Investigaciones sobre quiénes, por qué y cómo superarla. Barcelona: El Roure, 2004.
  • PÉREZ TORNERO, José Manuel (coord.). Comunicación y educación en la sociedad de la información. Barcelona: Paidós, 2000.
  • PLATERO, Raquel, ―Las lesbianas en los medios de comunicación: madres, folclóricas y masculinas‖, En PLATERO, Raquel, Lesbianas. Discursos y representaciones. Barcelona: Editorial Melusina, pp. 307-338, 2008.
  • PULIDO, Cristina y TORTAJADA, Iolanda. Enseñar a ver a través del diálogo en Comunicar, nº31, vXVI, 463-468, 2008.
  • ROUGEMONT, Denis. El amor y Occidente [L’amour et l’occident]. Barcelona: Editorial Kairós, (2006) [1978].
  • SÁEX BENITO, Josep y TRAVER, Joan. La tertulia de lectura dialógica como herramienta para la educación intercultural. Congreso Internacional de educación intercultural, formación del profesorado y práctica escolar, pp. 74-82. Madrid: UNED, 2006.
  • SÁEX BENITO, Josep, TRAVER, Joan y MARTÍ DURÁ, Enrique. Tertulias contra la exclusión. Cuadernos de Pedagogía, 365, pp. 18 – 23, 2007.
  • SÁNCHEZ, Manel. La Verneda-Sant Martí: A School where People Dare to Dream, en Harvard Educational Review, 69 (3), 320-335, 1999.
  • SANPEDRO, Pilar, ―El mito del amor y sus consecuencias en los vínculos de pareja‖, en Disenso, 45. Disponible en: http://cdd.emakumeak.org/ficheros/0000/0392/Pilar_Sanpedro.pdf (29/09/2014), 2005.
  • SOLÍS, Santiago, ―Snow White and the Seven ―Dwarfs‖—Queercripped‖, en Hypatia. A Journal of Feminist Philosophy, vol. 2, Issue 1, pp. 114-131, 2007.
  • SPECTUS (Grupo), 1996. Aprende conmigo. La televisión en el centro educativo. Madrid, La Torre/MEC.
  • TYNER, Katheleen y LLOYD, Donna. Aprender con los medios de comunicación. Madrid: Ediciones La Torre, 1995.
  • VALLS, Rosa, PUIGVERT, Lidia, y DUQUE, Elena. Gender Violence Among Teenagers: Socialization and Prevention. Violence Against Women, 14(7), 759 – 785, 2008.
  • VALLS, Rosa; SOLER, Marta y FLECHA, Ramón. Lectura dialógica: interacciones que mejoran y aceleran la lectura, en Revista Iberoamericana, 2008.
  • WOLFE, Susan J. y RORIPAUGH, Lee Ann, ―The (in)visible Lesbian: Anxieties of representation in The L Word‖, en AKASS, Kim, & MCCABE, Janet (eds.), Reading The L Word: Outing Contemporary Television. New York: I.B. Tauris, pp. 43-54, 2006.