Analysis of Final Year Project Syllabi in Physical Education Teacher EducationIs The Assessment Formative?

  1. Romero-Martín, M. Rosario
  2. Caballero Juliá, Daniel
  3. Ureña Ortín, Nuria
  4. Ruiz Lara, Encarnación
Revista:
Cultura, ciencia y deporte

ISSN: 1696-5043

Any de publicació: 2023

Títol de l'exemplar: Monográfico de Evaluación formativa y compartida en Educación Física. Evaluar para implicar, dialogar, compartir y aprender

Volum: 18

Número: 55

Pàgines: 215-239

Tipus: Article

DOI: 10.12800/CCD.V18I55.1955 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Altres publicacions en: Cultura, ciencia y deporte

Resum

The main objective of this study was to analyse the state of the teaching guides for Final Degree Projects (TFE) in Physical Education Teacher Training in terms of their formative capacity, in order to find out to what extent the assessment systems are aligned with the current competency paradigm. A documentary analysis was carried out of 99 teaching guides, 52 for Final Degree Projects and 44 for Master's Degree Projects, in a total of 63 different universities in the 2019-2020 academic year. A panel of experts determined the educational capacity index of each teaching guide, based on four variables: means, instruments, criteria and agents. A descriptive analysis was applied, as well as a MANOVA Biplot. The results showed that the teaching guides lack relevant information on the variables studied, highlighting the lack of student involvement and an evaluation focused on the product. In addition, a large number of universities obtained a low training potential. This work provides a model to analyze evaluation systems, which allows us to know their alignment with the educational model in order to evaluate the quality of the KETs programmes, both on the part of the teaching staff and the institutions.

Referències bibliogràfiques

  • Asún-Dieste, S., Caballero-Juliá, D., & Romero-Martín, M. R. (202x). University Training in Physical Activity: Exploring Competences and Assessment. Revista Internacional De Medicina Y Ciencias De La Actividad Física Y El Deporte vol. X (X) pp. xx. http://cdeporte.rediris.es/revista/___*
  • Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Narcea.
  • Cano, E. (2021). Prólogo. En F. Jiménez-Jiménez, V. Navarro-Adelantado y R. Souto Suárez (Coord.), Explorando colaborativamente alternativas de evaluación formativa en la Universidad (pp. 5-8). Universidad de La Laguna. https://doi.org/10.25145/b.EvaFormat.2021
  • Cieza García, J. A. (2011). Memoria. Proyecto de Innovación Docente. Implementación de la tutoría entre compañeros en el primer curso de los grados en Educación Social, Maestro en Educación Infantil y Maestro en Educación Primaria. Recuperado de https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/111273/MID_10_103.pdf?sequence=1
  • Cullen, R. & Harris, M. (2009). Assessing Learner‐Centredness Through Course Syllabi Assessment & Evaluation In Higher Education., 34(1):115-125. DOI: 10.1080/02602930801956018
  • Gallego Noche, B., Quesada Serra, V., & Cubero Ibáñez, J. (2011). Medios, técnicas e instrumentos de evaluación. En G. Rodríguez y M. S. Ibarra, e-Evaluación orientada al aprendizaje estratégico en Educación Superior. Madrid: Narcea.
  • Galindo, M. P. (1985). Contribuciones a la Representación Simultánea de Datos Muldimensionales. Universidad de Salamanca.
  • Galindo, M. P. (1986). An alternative for simultaneous representation: HJ-Biplot. Questiió: Quaderns, d’Estadística, Sistemes, Informatica i Investigació Operativa. Universitat Politècnica de Catalunya.
  • García Sanz, M. P. & Martínez Clares, P. (coords) (2012). Guía práctica para la realización de trabajos fin de grado y trabajos fin de máster. Universidad de Murcia.
  • Garrote de Marcos, M. (2015). El TFG: sus modalidades, objetivos y competencias a validar. Reflexiones a partir de la experiencia en la Facultad de Derecho de la UCM. Docencia Y Derecho, Revista Para La Docencia Jurídica Universitaria, 9, 1-14. http://helvia.uco.es/xmlui/handle/10396/13626
  • González, J. & Wagenaar, R. (2010). Tuning Educational Structures in Europe. Universidad de Deusto.
  • Herrero González, D., López-Pastor, V. M., & Manrique Arribas, J. C. (2020). Formative and shared assessment in cooperative learning contexts in physical education in primary. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(44), 213-222. https://doi.org/10.12800/ccd.v15i44.1463
  • Jiménez-Jiménez, F., Navarro-Adelantado, V., & Souto-Suárez, R. (2021). Explorando colaborativamente alternativas de evaluación formativa en la Universidad. Universidad de La Laguna. https://doi.org/10.25145/b.EvaFormat.2021
  • Johnson, B. y Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. http://edr.sagepub.com/cgi/content/abstract/33/7/14
  • Lorente, E., Montilla, M., & Romero, R. (2013). Grado de definición y coherencia de los programas de expresión corporal en las titulaciones universitarias de Educación Física. REVALUE, 2(1). http://revalue.mx/revista/index.php/revalue/issue/current
  • Navarro-Adelantado, V. & Jiménez-Jiménez, F. (2021). La evaluación formativa, una declaración de voluntades para el aprendizaje y un reto para la mejora docente. En F. Jiménez-Jiménez, V. Navarro-Adelantado y R. Souto Suárez (Coord.), Explorando colaborativamente alternativas de evaluación formativa en la Universidad. Universidad de La Laguna. https://doi.org/10.25145/b.EvaFormat.2021
  • Nunziatti, G. (1990). Pour construire un dispositif d’évaluation formatrice. (Dossier du formateur). Cahiers Pédagogiques, 280, 47-64.
  • Palacios, A., López-Pastor, V., & Fraile, A. (2019). Cuestionario de percepción de competencias docentes de Educación Física / Perception Questionnaire of Teaching Competences in Physical Education. Revista Internacional De Medicina Y Ciencias De La Actividad Física Y El Deporte, 19 (75),45-461. DOI: 10.15366/rimcafd2019.75.005
  • Palmer, M. S., Wheeler, L. B., & Aneece, I. (2016). Does the Document Matter? The Evolving Role Of Syllabi In Higher Education. Change: The Magazine of Higher Learning, 48(4), 36-47. https://doi.org/10.1080/00091383.2016.1198186
  • Pérez-García, C. (2021). La alfabetización académica. Cómo escribir un Trabajo Fin de Estudios. Revista Complutense De Educación, 32(4), 697-698. https://doi.org/10.5209/rced.77302
  • Pérez Juste, R. (2000). La evaluación de programas educativos: conceptos básicos, planteamientos generales y problemática. Revista De Investigación Educativa, 18(2), 261-287. https://revistas.um.es/rie/article/view/121001
  • Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Boletín Oficial del Estado, 290, de 30 de octubre, 44037-44048.
  • Rekalde Rodríguez, I. (2011). ¿Cómo afrontar el trabajo fin de grado? Un problema o una oportunidad para culminar con el desarrollo de las competencias. Revista Complutense De Educacion, 22(2), 179-193. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2011.v22.n2.38488
  • Reyes-García, C. I. & Díaz-Megolla, A. (2017). ¿Se adecúa la normativa del Trabajo Fin de Grado al enfoque de evaluación del Espacio Europeo de Educación Superior? Revista Complutense De Educacion, 28(4), 1285-1302. https://doi.org/10.5209/RCED.51831
  • Richmond, A. S., Morgan, R. K., Slattery, J. M., Mitchell, N. G., & Cooper, A. G. (2019). Project Syllabus: An Exploratory Study of Learner-Centered Syllabi. Teaching Of Psychology, 46(1), 6-15. https://doi.org/10.1177/0098628318816129
  • Rodríguez, G. & Ibarra, M. S. (2011). E-evaluación orientada al e-aprendizaje estrátegico en Educación Superior. Narcea.
  • Romero-Martín, M. R., Asún, S., & Chivite, M. T. (2020). Diseño y validación de un instrumento para analizar el sistema de evaluación de las guías docentes universitarias en la formación inicial del profesorado (IASEG). Profesorado. Revista De Currículum Y Formación De Profesorado, 24(2), 346-367.. https://doi.org/10.47553/rifop.v34i3.81816
  • Rubio, M. J., Torrado, M., Quirós, C., & Valls, R. (2018). Self-perception of investigative competences in final-year students of pedagogy of the university of barcelona to develop the final grade work | Autopercepción de las competencias investigativas en estudiantes de último curso de pedagogía de la universidad. Revista Complutense De Educacion, 29(2), 335-354. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.52443
  • Salcines, I., González-Fernández, N., Ramírez-García, A., & Martínez-Mínguez, L. (2018). Validación de la Escala de Autopercepción de Competencias Transversales y Profesionales de Estudiantes de Educación Superior. Profesorado. Revista De Currículum Y Formación De Profesorado, 22(3), 31-51. DOI: 10.30827/profesorado.v22i3.7989
  • Songel Gonzalez, J. M. & Guimaraens Igual, G. (2012). Guías docentes y contratos-programa en el área de Composición Arquitectónica. https://riunet.upv.es/handle/10251/53154?show=full
  • Varela-Ruiz, M., Díaz-Bravo, L., & García-Durán, R. (2012). Descripción y usos del método Delphi en investigaciones del área de la salud. Investigación En Educación Médica, 1(2), 90-95.
  • Vicario-Molina, I., Martín-Pastor, E., Gómez-Gonçalves, A., & González Rodero, L. M. (2020). Nuevos desafíos en la Educación Superior: análisis de resultados obtenidos y dificultades experimentadas en la realización del Trabajo Fin de Grado de estudiantes de los Grados de Maestro de la Universidad de Salamanca. Revista Complutense De Educación, 31(2), 185-194. https://doi.org/10.5209/rced.62003
  • Vicente, J. L. (1992). Una alternativa a las técnicas factoriales clásicas basada en una generalización de los métodos Biplot. Universidad de Salamanca.
  • Villarroel, V. A. & Bruna, D. V. (2017). Competencias Pedagógicas que Caracterizan a un Docente Universitario de Excelencia: Un Estudio de Caso que Incorpora la Perspectiva de Docentes y Estudiantes. Formacion Universitaria, 10(4). https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000400008
  • Zabalza Beraza, M. A. (2012). Las competencias en la formación del profesorado: de la teoría a las propuestas prácticas. Tendencias Pedagógicas, (20), 5-32. http://dialnet.unirioja.es/servlet/extart?codigo=4105027
  • Zartha, J. W.., Montes, J. M., Toro, I. D., & Villada, H. S. (2014). Método Delphi-Propuesta para el cálculo del número de expertos en un estudio Delphi sobre empaques biodegradables al 2032. Revista Espacios, 35(13). http://www.revistaespacios.com/a14v35n13/14351310.html
  • Zornoza Gallego, C. & Vercher Savall, N. (2020). Evaluación de competencias genéricas vinculadas al proceso de elaboración del TFG. Propuesta de rúbrica para el Grado de Geografía y Medio Ambiente de la Universitat de València. Cuadernos Geográficos, 60(1), 119-138. https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v60i1.13790