El discurso metatelevisivo y la sitcom en la televisión estadounidense. Estudio de caso de la serie de televisión WandaVision (Schaeffer, 2021)

  1. Higueras-Ruiz, María José 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2023

Volume: 29

Pages: 117-127

Type: Article

DOI: 10.5209/ESMP.79957 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

In the twenty-first century, a new comedy is prominent inside media and academic circles. It is the case of the fiction series produced by Marvel Studios and Walt Disney Company: WandaVision (Shaeffer, 2021). This paper aims to know the audiovisual factors used by the cited television project regarding the meta-television and the representation of sitcom format. A qualitative methodology is applied to review the literature related to and analyse the production, filmmaking, and narrative strategies in the TV series. Findings show an adjustment of each episode to the sitcoms’ parameters along the time, from the 1950s to the present day. In so doing, the narrative uses meta-television tools and Marvel universe storylines. In conclusion, WandaVision changes the classic parameters of the sitcom with an innovative, attractive and interesting production for viewers and scholars.

Bibliographic References

  • Baruh, B. (director). 2021. Marvel Studios Assembled: The Making of WandaVision [película]. Marvel Studios & Walt Disney Company.
  • Carrasco-Campos, A. (2010). Teleseries: géneros y formatos. Ensayo de definiciones. Miguel Hernández Communication Journal, 1 (9), 174-200. https://bit.ly/32fj6wc
  • Couch, A. (2021, 13 de julio). ‘WandaVision’, ‘Falcon and the Winter Soldier’ Nab 28 Emmy Nominations. The Hollywood Reporter. https://bit.ly/3qFOw8p
  • Dennehy, T. (2022). “…will you show that on your British television?” Acceptable Levels as Historiographic Metafiction Problematising Historical Reconstruction. Research in Film and History. Audiovisual Traces, (4), 1-14. https://doi.org/10.25969/mediarep/18104
  • Derek, J. (2012). Cinematic Destiny: Marvel Studios and the Trade Stories of Industrial Convergence. Cinema Journal, 52 (1), 1-24. https://doi.org/10.1353/cj.2012.0108
  • Gagliardi, L. (2022). Las esposas de la sitcom: ilusiones del género en WandaVision y Kevin Can Fuck Himself. Imagofagia, (25), 8-32. https://bit.ly/3DgloeG
  • García-Martínez, A. N. (2009). El espejo roto: La metaficción en las series anglosajonas [The Broken Mirror: Metafiction in Anglosaxon TV Series]. Revista Latina de Comunicación Social, 64, 654-667. https://doi.org/10.4185/rlcs-64-2009-850-654-667
  • Gómez Martínez, P. & García García, F. (2011). El guion en las series televisivas. Formatos de ficción y presentación de proyectos. Editorial Fragua.
  • Gómez-Morales, B. M. (2014). Televisión “en abyme”. La televisión estadounidense de “prime time” como espejo de sí misma. Área Abierta, 14 (2), 53-71. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2014.v35.n2.45756
  • Grandío, M. M. & Bonaut, J. (2016). La creación de humor en la nueva sitcom. En A. Salgado Losada (Ed.), Creatividad en Televisión (pp. 161-182). Editorial Fragua.
  • Hidalgo-Marí, T., Segarra-Saavedra, J., & Palomares-Sánchez, P. (2022). Hacia un nuevo canon televisivo: La historia reciente de la ficción española creada para el VOD (2016-2020). Revista Latina de Comunicación Social, 80, 119-134. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1533
  • Higueras-Ruiz, M. J., Gómez-Pérez, F. J. & Alberich-Pascual, J. (2018). Historical Review and Contemporary Characterization of Showrunner as Professional Profile in TV Series Production: Traits, Skills, Competences, and Style. Communication & Society, 31 (1), 91-106. https://bit.ly/3jwMqVp
  • López, N. (2012). El humor en televisión. En M. Ríos San Martín (Ed.), El guion para series de televisión (pp. 211-244). Instituto RTVE.
  • Mateos-Pérez, J. & Sirera-Blanco, R. (2021). Taxonomía de las series de televisión españolas en la era digital (2000-2020). Profesional de la información, 30, (6), e300608. https://doi.org/10.3145/epi.2021.nov.08
  • Mittell, J. (2015). Complex TV: The Poetics of Contemporary Television Storytelling. New York University Press.
  • Newman, M. Z. & Levine, E. (2012). Legitimating Television. Media Convergence and Cultural Status. Routledge: Taylor and Francis Group.
  • O’Connell, M. (2019, 14 de mayo). The Candid Chuck Lorre: Post-‘Big Bang’ Plans, ‘Kominsky’ Season 2, “Hostile” Stars and Exec Fights. The Hollywood Reporter. https://bit.ly/3Iq4b1R
  • Olson, S. R. (1989, 31 de octubre). Reading Meta-Television: A New Model for Reader-Response Criticism [ponencia]. Annual Meeting of the International Communication Association. Dublin, Ireland.
  • Padilla Castillo, G. & Requeijo Rey, P. (2010). La sitcom o comedia de situación: Orígenes, evolución y nuevas prácticas. Fonseca, Journal of Communication, (1), 188-218. https://bit.ly/3eIi0yM
  • Pape, T. (2011). “Cut the Shitcom”: Meta-television in Entourage, Extras and 30 Rock. En M. A. Pérez-Gómez (Ed.), Previously On. Estudios interdisciplinarios sobre la ficción televisiva en la Tercera Edad de Oro de la Televisión (pp. 91-104). Universidad de Sevilla.
  • Peñalba-García, M. (2014). Intermedialidad e intertextualidad en la serie The Spirit de Will Eisner. AdVersuS, Revista de Semiótica, X (25), 150-176. https://bit.ly/3fEzU2H
  • Puebla Martínez, B., Carrillo Pascual, E. & Iñigo Jurado, A. I. (Eds.) (2012). Ficcionando: Series de Televisión a la española. Editorial Fragua.
  • Saló, G. (2003). ¿Qué es eso del formato?: Cómo nace y se desarrolla un programa de televisión. Gedisa.
  • Schaeffer, J. (productor ejecutivo) (2021). WandaVision [serie de televisión]. Marvel Studios & Walt Disney Company.
  • Schlick, Y. (2022). Metafiction. Routledge.
  • Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Deusto-Grupo Planeta.
  • Tamura-Ho, A. (2022). Medicine, Memoir, and Metafiction: Speculative Realities in Contemporary Transgender Knowledge Production. Intersect, 15 (3), 1-19. https://stanford.io/3eFLCx1
  • Toledano, G. & Verde, N. (2007). Cómo crear una serie de TV. T & B Editores.
  • de la Torre, T. (2016). Historia de las series. Roca Editorial.
  • Tous-Rovirosa, A. (2009) Paleotelevisión, neotelevisión y metatelevisión en las series dramáticas estadounidenses. Comunicar, XVII (33), 175-183. https://doi.org/10.3916/c33-2009-03-009
  • Yebra Romero, J. (2021). De Friends a Fleabag. La evolución de la comedia de ficción televisiva. Laertes.
  • Venis, L. (2013). Inside the Room Writing Television with the Pros at UCLA Extension Wirters’ Program. Penguin Group US.
  • Webster, L., Leaver, T., & Sandry, E. (2022). Transmedia storytelling during the COVID-19 pandemic: Marvel’s WandaVision and Zack Snyder’s Justice League. First Monday, 27 (7). https://doi.org/10.5210/fm.v27i7.11784