Memoria desde la diáspora colombiana. Un análisis del documental Pizarro, de Simón Hernández

  1. Calvo de Castro, Pablo 1
  2. Marcos Ramos, María 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Palabra Clave

ISSN: 2027-534X 0122-8285

Year of publication: 2023

Issue Title: Contemporary Visual Culture in Latin America; e2611

Volume: 26

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.5294/PACLA.2023.26.1.7 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Palabra Clave

Abstract

This article discusses the Colombian documentary Pizarro by Simón Hernández (2016), an excellent example of the contemporary visual culture developing in Latin America. Its protagonist is Carlos Pizarro, the M-19 Movement (M-19) commander assassinated on April 26, 1990, after signing a peace agreement between his guerrilla group and the Colombian government. Pizarro is portrayed by those who knew him, including his daughter, María José Pizarro, today a senator for the party Pacto Histórico and a role model of the Colombian diaspora memory activism. From a distance created by the exile of Carlos’ daughter, the director examines her father’s life and what his disappearance meant for everyone, opening a new path for memory and its recovery. Framed in Cultural Studies, the research follows a qualitative methodology in which formal and narrative processes, historical and contextual analyses are applied to the particularities of documentary films. This article arises from the interest in understanding how an audiovisual work can transform power structures. With this premise, Colombia’s armed conflict is manifested in the armed struggle and its representations, allowing us to explain what it has meant for Colombians. Documentary productions have been consolidated in Colombia as a framework for representing memory stories. We consider the processes of memory creation in which self-referential modes and the reflective gaze are used as tools for retrieving personal and collective memories. Pizarro adds to a plural story in a crucial collective memory exercise and becomes a symbol of fear in a radicalized country that discovers a chapter of history silenced by violence and intimidation, skillfully combining political, testimonial, biographical, and autobiographical features.

Bibliographic References

  • Antezana, L. y Mateos-Pérez, J. (2017). Construcción de memoria: la dictadura a través de la ficción televisiva en Chile (2011). Historia Crítica, 66, 109-128. DOI: https://dx.doi.org/10.7440/histcrit66.2017.06
  • Barbot, N. y Dodier, N. (2010). Violence et démocratie au sein d’un collectif de victimes. Les rigueurs de l‘entraide. Genèses, 4(81), 84-103. https://www.cairn.info/revue-geneses-2010-4-page-84.htm?contenu=citepar
  • Betancourt, D. (2004). Memoria individual, memoria colectiva y memoria histórica: lo secreto y lo escondido en la narración y el recuerdo. La práctica investigativa en ciencias sociales. Universidad Pedagógica Nacional.
  • Blanco Pérez, M. y Parejo, N. (2021). Historias de la fotografía del siglo XXI. Comunicación Social.
  • Blanco Pérez, M. (2022). Cine, fotografía y arquitectura: la composición simétrica y la noción de arquitecturización en la obra de Wes Anderson. Antecedentes visuales de la película La crónica francesa (2021). Arte, Individuo y Sociedad (avance en línea), 1-15. DOI: https://doi.org/10.5209/aris.78848
  • Boni, P. C. y Romagnolli Peres, T. (2015). O lugar da fotografia na construção da obra de Aby Warburg: uma perspectiva cultural para a compreensão da criação imagética. Palabra Clave, 18(3), 650-675. DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2015.18.3.2
  • Castillejo, A. (2016). Poética de lo otro: hacia una antropología de la guerra, la soledad y el exilio interno en Colombia. Uniandes.
  • Català Domènech, J. (2012). Posdocumental. La condición imaginaria del cine documental. Shangrila.
  • Corner, J. (2000). Documentary in a post-documentary culture? A note on forms and their function. Changing Media–Changing Europe. Programme Team One (Citizenship and Consumerism), Working Paper No. 1. European Science Foundation.
  • Crary, J. (2008). Las técnicas del observador: visión y modernidad en el siglo XIX. Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo.
  • Cristancho Altuzarra, J. G. (2014). La oposición política en el cine colombiano del siglo XX: memorias, regímenes audiovisuales y subjetivación política. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 9(2), 45-66. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.mavae9-2.opcc
  • Cristancho Altuzarra, J. G. (2018). Herederos y herederas del (pos)conflicto armado: subjetivación política y regímenes audiovisuales en tres documentales colombianos. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas 14(2), 147-167. DOI: http://doi.org/10.11144/javeriana.mavae14-2.hyhd
  • Flick, U. (2002). An introduction to qualitative methodology. Markham.
  • García Canclini, N. (2010). Estudios culturales: ¿un saber en estado de diccionario? En Richard, N. (ed.), En torno a los Estudios Culturales. Localidades, trayectorias y disputas (pp. 123-132). Clacso.
  • Gómez, C. E. (2020). Retratos de memorias: análisis de fotografías documentales de familiares de víctimas de femicidio (Jujuy-Argentina). Iberoamérica Social, 14, 116-139.
  • Gómez Tarín, F. J. (2006). El análisis de un texto fílmico. Beira Interior.
  • Grossberg, L. (2010). Estudios culturales: Teoría, política y práctica. Letra Capital.
  • Guglielmucci, A. (2017). El concepto de víctima en el campo de los derechos humanos: una reflexión crítica a partir de su aplicación en Argentina y Colombia. Revista de Estudios Sociales, 59, 83-97. DOI: 10.7440/res59.2017.07
  • Halbwachs, M. (1968). La mémoire collective. PUF.
  • Huyssen, A. (2002). En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. Fondo de Cultura Económica.
  • ICIP - Instituto Catalán Internacional para la Paz (2022). El ICIP y la Comisión de la Verdad de Colombia preparan un documental para mostrar el papel de la diáspora colombiana en Europa. 24 de mayo. https://www.icip.cat/es/el-icip-y-la-comision-de-la-verdad-preparan-un-documental-para-mostrar-el-papel-de-la-diaspora-colombiana-en-europa/
  • Lapeña-Gallego, G. (2018). El artista contemporáneo en la comunicación de la historia no oficial: retórica de la desaparición en el conflicto colombiano. Palabra Clave, 21(2), 387-409. DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2018.21.2.6
  • López, J. A. (2011). Documentary of the sixties as art: Considerations of the movie Chronique d’un été. Palabra Clave, 14(2), 235-246. DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2011.14.2.3
  • Mariátegui, J. C. (2010). Siete ensayos sobre la interpretación de la realidad peruana. Biblioteca Virtual Omegalfa.
  • Martín-Barbero, J. (2010). Notas para hacer memoria de la investigación cultural en Latinoamérica. En Richard. N. (ed.), En torno a los Estudios Culturales. Localidades, trayectorias y disputas (pp. 133-141). Clacso.
  • Mraz, J. (1999). Fotografía y familia. Desacatos, 2, 143-146. Especial Familias. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13900209
  • Montiel, A. (2002). El desfile y la quietud. Análisis fílmico versus Historia del Cine. Generalitat Valenciana.
  • Nichols, B. (1997). La representación de la realidad, cuestiones y conceptos sobre el documental. Paidós.
  • Ortiz, F. (2002). El contrapunteo cubano del tabaco y del azúcar. 2 ed. Universidad del Valle.
  • Patiño Ospina, S.C. (2009). Acercamiento al documental en la historia del audiovisual colombiano. Universidad Nacional de Colombia.
  • Hernández, S. (2016). Pizarro. [Documental] Proimágenes Colombia, Señal Colombia. https://www.proimagenescolombia.com/secciones/cine_colombiano/peliculas_colombianas/pelicula_plantilla.php?id_pelicula=2538
  • Renov, M. (1993). Theorizing Documentary. Routledge.
  • Reyes, A. (1978). Notas sobre la inteligencia americana. UNAM.
  • Robinson J. A. (2013). Colombia: ¿Otros cien años de soledad? Ensayos de Economía, 23(43), 11-22. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ede/article/view/42888
  • Roncallo-Dow, S. (2020). Sobre fotografía, memoria y barbarie: el conflicto que no vimos ni vivimos. Palabra Clave, 23(2), e2329. DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.2.9
  • Schauer, M., Neuner, F. y Elbert, T. (2005). Narrative exposure therapy: A short-term intervention for traumatic stress disorders after war, terror, or torture. Hogrefe & Huber.
  • Thompson, E. P. (1994). Making History. Writings on History and Culture. The New Press.
  • UNHCR - United Nations High Commissioner for Refugees (1951). Convención sobre el estatuto de los refugiados.
  • Unidad para las Víctimas (2022). Reportes. Unidad para la Atención y Reparación Integral de las Víctimas. https://www.unidadvictimas.gov.co/es/registro-unico-de-victimas-ruv/37394
  • Vargas, M. F. (2015). Terapia de exposición narrativa en intervención psicosocial para victimas de conflictos armados. [Tesis] Maestría en Psicología, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá.