La banalidad del olvido. Meta-memoria en el cine de los 2020´s.

  1. Israel Roncero Villarón
Zeitschrift:
Ética y Cine Journal

ISSN: 2250-5660 2250-5415

Datum der Publikation: 2022

Titel der Ausgabe: Meta-memoria y roboética

Ausgabe: 12

Nummer: 2

Seiten: 11-21

Art: Artikel

DOI: 10.31056/2250.5415.V12.N2.38324 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Ética y Cine Journal

Zusammenfassung

In recent years, a series of films have emerged, in which the main characters are required to confront processes of historical consciousness, but in which they are also forced to confront other characters who are opposed to keeping historical memory alive. Thus, cinema becomes a space for theoretical reflection about the relevance of developing processes of historical memory today. In this text, these films will be analyzed trying to unravel the ethical and psychological consequences of keeping the memory of violence and harm alive, and also analyzing the role that cinema plays when it comes to theorizing about the positions that we can adopt towards historical memory.

Bibliographische Referenzen

  • Benjamin, W. (1989). Discursos interrumpidos I. Taurus.
  • Benjamin, W. (1991). El narrador. Taurus.
  • Benjamin, W. (1992). Para una crítica de la violencia y otros ensayos. Taurus.
  • Broncano, F. (2013). Sujetos en la niebla. Narrativas sobre la identidad. Barcelona.
  • Butler, J. (2006). Vida precaria. El poder del duelo y la violencia. Paidós.
  • Butler, J. (2009a). Frames of War. Verso.
  • Butler, J. (2009b). Dar cuenta de sí mismo. Amorrortu.
  • Cavarero, A. (2000). Relating narratives. Routledge.
  • Coetzee, J. M. y Kurtz, A. (2015). El buen relato. Conversaciones sobre la verdad, la ficción y la terapia psicoanalítica. Penguin Random House.
  • Sontag, S. (2003). Ante el dolor de los demás. Alfaguara.
  • Velleman, D. (2003). The Narrative Explanation, The Philosophical Review, (112), 1-25.
  • Velleman, D. (2006). Self to Self. Cambridge University.