The early drawings and prints of Santiago Ramón y Cajal: a visual epistemology of the neurosciences

  1. Miguel Ángel Rego Robles 1
  1. 1 Instituto de Filosofía
    info

    Instituto de Filosofía

    Madrid, España

Revista:
European Journal of Anatomy

ISSN: 2340-311X

Año de publicación: 2019

Volumen: 23

Número: Supl. 1

Páginas: 57-66

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: European Journal of Anatomy

Resumen

Santiago Ramón y Cajal created histological images using a variety of artistic techniques andmethods. In order to contextualise his practice, Ihave selected a set of drawings and prints of cartilage cells that were used in Cajal’s referencehandbooks. I then introduce a lithograph representing an inflamed cartilage included in Cajal’sfirst publication. This technique enabled the publishing of graphic information in colour. By reviewing images included in the material that Cajal consulted during his pre-graduate years, I show thathe participated in the transnational production ofdrawing and made use of the printing techniquesavailable to present his research.By analysing a set of original drawings includedin Cajal´s notebook, Diario de Observaciones, andhis first published lithographs of cartilage cells andneurons, I reveal the graphic specificities of histransition from handmade drawings to print representations. Cajal´s drawing and lithographing relate directly to artistic interests developed in hisyouth (López Piñero, 1985), and these skills facilitated the technical transit between notebook andpublished images, enabling him to formalise hisknowledge by including histological results in printed material. A determining factor in Cajal’s graphicproduction relating to the nervous system was hisexpertise in using chemical silver nitrate, resultingfrom his interest in photography. Finally, his colourselection is discussed, in order to demonstrate that, even when Cajal drew black lines, he wasusing black as a specific colour, one he observedthrough the microscope after staining histologicalsamples.

Referencias bibliográficas

  • ANAYA A (2002) La deuda de Madrid con Cajal. Museo, cátedra e itinerario. Revista española de patología, 35 (4): 423-432.
  • BENJAMIN W (2003) La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Ítaca.
  • BERTOLLINI D (2015) The rise of pathological illustrations: Baillie, Bleuland, and their collections. Bull History Med, 89: 209-242.
  • DE CARLOS JA (2006) Los dibujos histológicos de Santiago Ramón y Cajal. In: Gamundí A, Ferrús A (ed). Santiago Ramón y Cajal: cien años después. Universitat de les Illes Balears: Pirámide.
  • DASTON L, GALISON P (2007) Objectivity. New York: Zone Books.
  • DE FELIPE J (2007) Paisajes neuronales. Madrid. CSIC.
  • DE FELIPE J (2014) El jardín de la neurología. Madrid. CSIC/BOE.
  • DE FELIPE J (2018) Cajals´s Neuronal Forest : Science and art. Oxford: Oxford University Press.
  • DUFORT M (2005) Inicio de los estudios neurohistológicos de Ramón y Cajal: su estancia en Barcelona. In: Merino C (coord.). Ramón y Cajal y la ciencia española. Ministerio de Educación y Ciencia.
  • ESTEBAN P (2003) Los dibujos científicos de Ramón y Cajal y la ilustración anatómica. En Santiago Ramón y Cajal (1852-2003) Ciencia y Arte. Madrid: La Casa Encendida.
  • FIORENTINI E (2013) Induction of visibility: Reflections on histological slides, drawing visual hypotheses and aesthetic-epistemic actions. History of Philosophy of the Life Sciences, 35: 379-394.
  • FREIRE M (2002) El Legado Santiago Ramón y Cajal. Mundo científico, 230: 68-75.
  • FREIRE M, G. MARÍN V, GARCÍA P, OSUNA MC (2003) Valoración científica y tratamiento documental de los dibujos histológicos de Santiago Ramón y Cajal. En Santiago Ramón y Cajal (1852-2003) Ciencia y Arte. Madrid: La Casa Encendida.
  • FREY H (1871) Traité d'histologie et d’histochimie. Paris: F. Savy.
  • GARCÍA SOLÁ E (1874) Tratado de patología general y anatomía patológica. Madrid: Moya y Plaza.
  • GASKELL R (2004) Picturing house and engraving shop: a mysterious collaboration. The Book Collector, 53: 213-251.
  • GOLGI C (1886) Sulla fina anatomia degli organi centrali del sistema nervoso. Milán: Ulrico Hoepli.
  • GRIFFITHS A (1980) Prints and Printmaking. Londres: British Museum Publications.
  • HARRIS T (1964) Goya, engravings and lithographs. Oxford: Bruno Cassirer.
  • HOPWWOD N (2015) Haeckel's Embryos: images, evolution, and fraud. Chicago: The University of Chicago Press.
  • JIMÉNEZ J (2004) Teoría del Arte. Madrid: Tecnos. KÖLLIKER RA (1867) Handbuch der gewebelehre des Menschen. Leipzig: Verlag von Wilhem Engelmann.
  • KUSUKAWA S (2012) Picturing the Book of Nature: Image, Text, and Argument in Sixteenth-Century Human Anatomy and Medical Botany. Chicago: University of Chicago Press.
  • LÓPEZ PIÑERO JM (1985) Cajal. Madrid: Salvat.
  • LÓPEZ PIÑERO JM (1999) La imagen científica de la vida. La contribución valenciana a la ilustración médica y biológica (siglos XVI-XIX). Valencia: OPVI.
  • LÓPEZ PIÑERO JM (2006) Santiago Ramón y Cajal. Valencia; Granada: Universitat de València y Universidad de Granada.
  • MAESTRE DE SAN JUAN A (1880) Tratado elemental de histología normal y patológica. Madrid: Nicolás Moya.
  • MÁRQUEZ MB (2004) Santiago Ramón y Cajal: algo más que un fotógrafo. Ámbitos, 11-12: 139-153.
  • RAMÓN Y CAJAL S (1877) Diario de Observaciones de S.R.C, Legado Cajal, Instituto Cajal, CSIC.
  • RAMÓN Y CAJAL S (1880) Investigaciones experimentales sobre la génesis inflamatoria. Zaragoza: Imprenta El Diario Católico
  • RAMÓN Y CAJAL S (1881) Observaciones microscópicas sobre las terminaciones nerviosas en los músculos voluntarios. Zaragoza: Imprenta El Diario El Católico.
  • RAMÓN Y CAJAL S (1888) Estructura de los centros nerviosos de las aves. Revista Trimestral de Histología Normal y Patológica,1: 1-10.
  • RAMÓN Y CAJAL S (1889) Manual de histología normal y técnica micrográfica. Valencia: Librería de Pascual Aguilar.
  • RAMÓN Y CAJAL S (1917a) Recuerdos de mi vida. Vol.1. Madrid: Nicolás Moyá.
  • RAMÓN Y CAJAL S (1917b) Recuerdos de mi vida. Vol. 2. Madrid: Nicolás Moyá.
  • RAMÓN Y CAJAL S, LÓPEZ-OCÓN CABRERA L (2016) Los tónicos de la voluntad: Reglas y consejos sobre investigación científica (Ensayo y biografía (Gadir)). Madrid: Gadir.
  • RODRÍGUEZ QUIROGA A (2002) El aprendizaje histológico inicial de Santiago Ramón y Cajal: Notas acerca de sus investigaciones sobre la inflamación. Asclepio, LIV (2): 129-148.
  • SANTESMASES MJ (2001) Entre Cajal y Ochoa. Ciencias biomédicas en la España de Franco 1939-1975. Madrid: CSIC.
  • SECORD A (2013) Talbot´s first lens: Botanical vision as an exact science. In: Mirjam Brusius, Katrina Dean, Chitra Ramalingam (eds.). William Henry Fox Talbot. Beyond photography. Yale: Yale University Press, pp 41-66.
  • TIXIER-VIDAL A (2010) De la théorie cellulaire à la théorie neuronale. Biologie Aujourd´hui, 204 (4): 253- 266.
  • VALVERDE N (2009) Small Parts: Crisóstomo Martínez (1638-1694), Bone Histology, and the Visual Making of Body Wholeness. Isis, 100 (3): 505-536.
  • VAN KEMPEN EM (1851) Manuel D’Anatomie Générale. France: Imprimeurs-Libraires de l’Université.
  • VEGA J (1990) Origen de la litografía en España : El Real Establecimiento litografico Exposicion. Museo Casa de la Moneda. Octubre.Diciembre.1990. Madrid: Fábrica Nacional de Moneda y Timbre.
  • VIRCHOW R (1859) Die Celularpathologie. Berlin: Verlag von August Hirschwald.