Perspectiva de estudiantes de posgrado sobre escenarios de aprendizaje, condiciones de la docencia y competencias en TIC en las modalidades presencial y virtual

  1. Arras Vota, Ana María 1
  2. Valencia Arras, Ana Karina 2
  3. Tejedor Tejedor, Francisco Javier 2
  1. 1 Universidad Autónoma de Chihuahua
    info

    Universidad Autónoma de Chihuahua

    Chihuahua, México

    ROR https://ror.org/04mrrw205

  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Apertura: Revista de Innovación Educativa

ISSN: 2007-1094 1665-6180

Ano de publicación: 2014

Título do exemplar: Pedagogía en la virtualidad / Octubre 2014 - marzo 2015

Volume: 6

Número: 2

Páxinas: 60-73

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Apertura: Revista de Innovación Educativa

Resumo

Currently ICT have influenced all areas of human life, one of them education, which has generated new paradigms and needs leading to institutions to be updated both in technologies and teacher training as well as explore ways in which these processes take place, hence the importance of this type of research which aim to comparatively analyze learning scenarios, teaching conditions and competencies in ICT from the perspective of graduate students of the Faculty of Accounting and Administration of the Autonomous University of Chihuahua, in face-to-face and virtual learning modalities. Responses to a survey with Likert scale enabled to appreciate that the trend towards individual work in both modes prevail, work which involve analysis and creation stand out in virtual education. In face-to-face education evaluation is done mainly with traditional tests, and around the competencies in ICT, the use of computing resources and network, and creation of original works reflect significant differences in favor of the online program. Likewise, the trend for traditional education to prevail in both environments was observed.

Referencias bibliográficas

  • Arras Vota, Ana María de Guadalupe; Torres Gastelú, Carlos Arturo; Fierro Murga, Luz Ernestina. (Coord.). (2012). Competencias en TIC y rendimiento académico en las universidades Autónoma de Chihuahua y Veracruzana, diferencias por género. México: Pearson.
  • Barberá, Elena. (2010). Los fundamentos teóricos de la tutoría presencial y en línea: una perspectiva socio-constructivista. Educación en red y tutoría en línea, 151-168. Recuperado de http://cfpvirtual.cervantes.es/moodle/pdf/234_10/1_MI_Barbera_E.pdf
  • Ben Youssef, Adel & Dahmani, Mounir. (2008). The Impact of ICT on Student Performance in Higher Education: Direct Effects, Indirect Effects and Organisational Change. The Economics of E-learning. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), vol. 5, núm. 1, pp. 45- 56. Recuperado de http://www.uoc.edu/rusc/5/1/dt/eng/benyoussef_dahmani.pdf
  • Cabero Almenara, Julio. (2000). La formación virtual: principios, bases y preocupaciones. En R. Pérez. Redes, multimedia y diseños virtuales (pp. 1-21). Oviedo, España: Universidad de Oviedo.
  • Cabero Almenara, Julio. (2014). Formación del profesorado universitario en TIC. Aplicación del Método DELPHI para la selección de los contenidos formativos. Educación, vol. XXI, vol. 17, núm. 1, pp. 111-131. doi: http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10707
  • Castells, Manuel. (1997). La sociedad en red (vol. 1). Madrid: Alianza.
  • Coll, César; Mauri Majós, M. Teresa; Onrubia Goñi, Javier. (2008). Análisis de los usos reales de las TIC en contextos educativos formales: una aproximación sociocultural. Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 10, núm. 1, pp. 1-19. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/177
  • Copriady, Jimmi. (2014). Self-motivation as a mediator for teachers’ readiness in applying ict in teaching and learning. The Turkish Online Journal of Educational Technology, vol. 13, núm. 4, pp. 115 - 123. Recuperado de http://www.tojet.net/articles/v13i4/13413.pdf
  • Ferreiro Gravié, Ramón y DeNapoli, Anthony. (2006). Un concepto clave para aplicar exitosamente las tecnologías de la educación: los nuevos ambientes de aprendizaje. Revista Panamericana de Pedagogía, vol. 8, pp. 121-154.
  • Galloway, Chad. (2006). Vygotsky's constructivism. Reseña. Georgia, USA.
  • García Aretio, Lorenzo. (1999). Historia de la Educación a Distancia. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol. 2, núm. 1, pp. 8-27. Recuperado de http://ried.utpl.edu.ec/sites/default/files/files/pdf/v%202-1/historia.pdf
  • García Valcárcel, Ana. (2009b). Educación y Tecnología. Recuperado de http://web.usal.es/~anagv/arti1.htm
  • García Valcárcel, Ana. (2011). Integración de las TIC en la docencia universitaria. Salamanca, España: Netbiblo.
  • García-Valcárcel, Ana y Arras Vota, Ana María. (2011). Competencias en TIC y rendimiento académico en la universidad, diferencias por género. México: Pearson.
  • González Navarro, María. (2009). Los nuevos entornos educativos: desafíos cognitivos para una inteligencia colectiva. Comunicar, vol. XVII, núm. 33, pp. 141-148. doi: http://dx.doi.org/10.3916/c33-2009-03-005
  • Guarro Pallás, Amador. (2005). Los procesos de cambio educativo en una sociedad compleja: diseño, desarrollo e innovación del currículum. Madrid: Pirámide.
  • Guzmán Acuña, Josefina. (2008). Estudiantes universitarios: entre la brecha digital y el aprendizaje. Apertura, vol. 8, núm. 8, pp. 21-33.
  • Huerta Amenzola, Pérez, I. S.; Castellanos, A. R. (2000). Desarrollo por competencias profesionales integrales. Educar, núm. 2, pp.87-96. Recuperado de http://www.jalisco.gob.mx/srias/educación
  • International Society for Technology in Education (2007). NETS for students Standards. Recuperado de http://www.jalisco.gob.mx/srias/educación
  • Marquès Graells, Pere. (2008). Impacto de las tic en la enseñanza universitaria. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, núm. 11. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/DIM/article/view/87133
  • MCLeod, Saul. (2007). Simply Psychology. Recuperado de http://www.simplypsychology.org/vygotsky.html
  • Peña-López, Ismael. (2010). From Laptops to Competences: Bridging the Digital Divide in Education. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, vol. 7, núm. 1, pp. 21-32. Recuperado de http://rusc.uoc.edu/index.php/rusc/article/viewFile/v7n1_pena/v7n1_pena
  • Quintero Gallego, Anunciación. y Hernández Martín, Azucena. (2011). La innovación con TIC en la enseñanza universitaria. En Ana García-Valcárcel, Integración de las TIC en la docencia universitaria (pp. 3 - 25). Salamanca, España: Netbiblo.
  • Rama, Claudio. (2004). El nuevo paradigma de la educación y el papel de las industrias culturales. Ciencia, Docencia y Tecnología, vol. 28, año 15, pp. 13-23. Recuperado de http://www.revistacdyt.uner.edu.ar/articulos/descargas/cdt28_rama.pdf
  • Sigalés, C. (2009). La integración de las TIC en la vida escolar: situación y expectativas. V Congreso Internacional de educared (pp. 1 - 5). Madrid: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Sigalés, C. et al. (2008). La integración de internet en la educación escolar española: situación actual y perspectivas del futuro. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Tejedor Tejedor, Francisco Javier. (2011). Estrategias de aprendizaje y uso de las TIC. En Ana García-Valcárcel, Integración de las TIC en la docencia universitaria (pp. 104 - 129). Salamanca, España: Netbiblo.
  • Tejedor Tejedor, Francisco Javier y García-Valcárcel, Ana. (2007). Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de los profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el marco del EEES . Revista de Educación, núm. 342, pp. 444-473. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2254218
  • US Department of Education Office of Planning, Evaluation, and Policy Development Policy and Program Studies Service (2009). Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning: A Meta-Analysis and Review of Online Learning Studies. Washington: US Department of Education.
  • UNESCO. (2008). Estándares unesco de competencia en tic para docentes. París: EDUTEKA.
  • Yin, Robert. (2003). Case Study Research: Design and Methods (3 Ed.). United States of America: Sage Publications.