Novela y teatroinserción de fragmentos dramatizados en el discurso narrativo. Tres ejemplos de Gonzalo Torrente Ballester

  1. Perez Bowie, José Antonio
Zeitschrift:
Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo

ISSN: 0006-1646

Datum der Publikation: 2022

Titel der Ausgabe: Fifty years of La saga/fuga de J.B.

Ausgabe: 98

Jahr: 1

Seiten: 27-50

Art: Artikel

DOI: 10.55422/BBMP.785 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo

Zusammenfassung

In this paper I deal with the insertion of dramatized fragments inside the narrative text, a resource that Gonzalo Torrente Ballester uses in some of his novels. My hypothesis is that it is a not strange procedure in a genre like the novelistic one, being characterized by its capacity to assimilate all the discourses around it. In the second part of the paper I analyze its use in three novels by Torrente which belong to different periods and styles and I conclude that in all three cases the inserted theatrical fragments reproduce the stylistic features of the respective novels, all three are fully integrated into their structural design and duplicate the thematic core of their arguments.

Bibliographische Referenzen

  • BAJTIN, MIJAIL (1989). Teoría y estética de la novela, Madrid: Taurus.
  • GIL GONZÁLEZ, Antonio (2001a). Teoría y crítica de la metaficción en la novela española contemporánea. A propósito de Álvaro Cunqueiro y Gonzalo Torrente Ballester. Salamanca. Universidad de Salamanca.
  • GIL GONZÁLEZ, Antonio (2001b). “Imagino que cuento; cuento que imagino. Una lectura autorreferencial de la narrativa de Gonzalo Torrente Ballester” en Con Torrente en Ferrol…Un poco después, J.A. Ponte Far y J.A. Fernández Roca (eds.). Coruña. Servicio de Publicacions da Universidade da Coruña. 45-74.
  • GÓMEZ OTERO, Mª Azucena (2001). “La novela metafictiva: Yo no soy yo, evidentemente”, Con Torrente en Ferrol…Un poco después, J.A. Ponte Far y J.A. Fernández Roca (eds.). Coruña. Servicio de Publicacions da Universidade da Coruña. 351-386.
  • LOUREIRO, Ángel G. (1990). Mentira y seducción. La trilogía fantástica de Gonzalo Torrente Ballester. Madrid. Castalia.
  • LOUREIRO, Ángel G. (1997). “Torrente Ballester, novelista postmoderno” en La creación literaria de Gonzalo Torrente Ballester. A. Abuín, C. Becerra y A. Candelas (coords.). Vigo. Editorial Tambre. 1997. 61-76.
  • RUIZ BAÑOS, Sagrario (1992). Itinerarios de la ficción en Gonzalo Torrente Ballester. Murcia. Universidad de Murcia.
  • SINOPOLI, Franca (2002). “Más allá del género: la desnaturalización de la función convencional en el caso de la forma ‘hiper-novela’” en A. Gnisci (ed.). Introducción a la literatura comparada. Barcelona. Crítica. 188-195.
  • TORRENTE BALLESTER, Gonzalo (1977a). El golpe de estado de Guadalupe Limón” en Obra Completa. Tomo I. Barcelona. Destino. 561-848.
  • ¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬ TORRENTE BALLESTER, Gonzalo (1977b). “Introducción” a El golpe de estado de Guadalupe Limón” en Obra Completa. Tomo I. Barcelona. Destino. 555-559.
  • TORRENTE BALLESTER, Gonzalo (1987). Yo no soy yo, evidentemente. Barcelona. Plaza y Janés.
  • TORRENTE BALLESTER, Gonzalo (2002). La saga/fuga de J.B. Barcelona. Destino (Edición especial 30 aniversario).
  • WAUGH, Patricia (2001). Metafiction. The theory and practice of self-concious fiction. Oxford. Routledge.