La cultura digital como forma de empoderamientoCibercultura y humanidades digitales, nuevas perspectivas para la investigación y difusión cultural en el siglo XXI

  1. Beatriz Garrido-Ramos 1
  2. José Ángel Méndez-Martínez
  1. 1 UNED A Coruña
Journal:
Investigación: cultura, ciencia y tecnología

ISSN: 1889-4399

Year of publication: 2021

Issue: 25

Pages: 35-41

Type: Article

More publications in: Investigación: cultura, ciencia y tecnología

Abstract

At the moment, highly technological society, digital has become an essential factor to bear in mind together with new technologies. Therefore, it is essential to know the Digital Culture that surrounds us, and consequently, to acquire digital skills and competencies that allow the empowerment of prosumer users to be able to function adequately and truly be part of the Cyberculture in which we find ourselves. Also, the Digital Humanities, on the rise for some years in Spain, have brought with them a reformulation and perspective that has completely changed the course of the traditional humanistic disciplines. In this study we will make a brief approach to all of this and draw some conclusions regarding the advantages that digital immersion implies in our culture and society.

Bibliographic References

  • Area, M. (2012). Sociedad líquida, web 2.0 y alfabetización digital. Aula de Innovación Educativa, 212, pp. 55-59.
  • Castell, M. (2006). La Era de la Información: Economía, sociedad y cultura. Vol. I: La Sociedad Red. México: Siglo XXI Editores.
  • Doueihi, M. (2010). La gran conversión digital. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Garrido-Ramos, B. (2021a). Cibercultura y Humanidades Digitales como medios de construcción de conocimiento y aprendizaje colaborativo en red. VI Congreso Internacional de Comunicación y Pensamiento: La revolución de los prosumers: Youtubers e instagramers, 28-30 de abril.
  • Garrido-Ramos, B. (2015). Definición de Humanidades Digitales. Monográfico ArtyHum: La realidad de las Humanidades Digitales en España y América Latina, 1, p. 22.
  • Garrido-Ramos, B. (2021b).Nuevas tecnologías y Humanidades Digitales. HD como nueva aproximación metodológica para el estudio de las Ciencias Sociales y las Humanidades. Educación en el siglo XXI: Efectos de la Covid-19, Universidad Autónoma de Chapingo, México, 14-28 abril.
  • Garrido-Ramos, B. (2021c). Prosumidores: infoxicación y curación de contenido, dos realidades existentes en la sociedad de consumo y la Educación del siglo XXI. VI Congreso Internacional de Comunicación y Pensamiento: La revolución de los prosumers: Youtubers e instagramers, Simposio Prosumidores emergentes: Marketing y contenidos digitales, 28- 30 de abril.
  • Garrido-Ramos, B., y Méndez-Martínez, J. A. (2016). ¿Qué son las Humanidades Digitales?. MOOC Cultura Digital: Humanidades Digitales y TIC, el futuro de las Humanidades, Módulo 0, Proyecto ECO.
  • Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica S.A.
  • Joyanes, L. (1997). Cibersociedad, los retos sociales ante un nuevo mundo digital. Madrid: McGraw-Hill.
  • Kerckhove, D. de (1999). La piel de la cultura. Investigando la nueva realidad electrónica. Barcelona: Gedisa editorial.
  • Lemos, A. (2013). ¿Qué es la cibercultura? Cibercultura y movilidad: la era de la conexión. profwagner.wordpress.com
  • Lévy, P. (2001). A conexão planetária: o mercado, o ciberespaço, a consciencia. Homem, Mª L. y Entler, R. (trad.) [La conexión planetaria: el mercado, el ciberespacio, la conciencia]. Editora 34, ed.
  • Lévy, P. (2004). Inteligencia Colectiva. Por una antropología del ciberespacio. Washington, D.C.: Organización Panamericana de la Salud.
  • Manovich, L. (2017). Analítica cultural. Revista de Occidente “Presencias del documento”, 434-435, pp. 99-115.
  • Manovich, L. (2006). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Argentina: Paidós Comunicación.
  • Méndez-Martínez, J. A. (2015). Definición de Humanidades Digitales. Monográfico ArtyHum: La realidad de las Humanidades Digitales en España y América Latina, 1, p. 24.
  • Spence, P. (2014). Centros y fronteras: el panorama internacional de las Humanidades Digitales. Humanidades Digitales: desafíos, logros y perspectivas de futuro, Janus, Anexo 1, pp. 37-61.
  • Toffler, A. (1995). La tercera ola. Barcelona: Plaza & Janes Editores.
  • http://ares.cnice.mec.es/informes/09/documentos/53.htm
  • https://www.internetworldstats.com/stats.htm
  • http://www.ecdl.co.uk
  • http://www.icdl.com
  • http://ares.cnice.mec.es/informes/09/documentos/52.htm
  • https://www.europeana.eu/es