Tendencias historiográficas actuales. Retos, propuestas y debates de los jóvenes historiadoresIntroducción: quo vadis, historiografía?

  1. Tomasoni, Matteo 1
  2. Cuadrado Bolaños, Jara 2
  1. 1 Universidad de Valladolid / Diacronie – Studi di Storia Contemporanea
  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Hispania Nova: Revista de historia contemporánea

ISSN: 1138-7319

Year of publication: 2023

Issue Title: Extraordinario

Issue: 1

Pages: 7-17

Type: Article

DOI: 10.20318/HN.2023.7612 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Hispania Nova: Revista de historia contemporánea

Abstract

It’s a long time since History has become a scientific discipline. However, it’s evolution still transform nowadays such as any other social science; including, History aspires not only to describe observations, but it also tries to formulate generalizations applicable to the mayor observations possibles. In face of the challenge assumed by the Historian, we must consider the transmission of the information and the methodologies we have applied, as well as critical thinking where concerns also take forms. Due to that, as time goes by, a generational change is promoted that turns into new challenges for the historiography. In this monograph we expose the main challenges and approaches that arise from the new generations of Historians, such their interests and lines of research.

Bibliographic References

  • Aróstegui, Julio, “El análisis histórico social y la naturaleza de la historia del presente”, en Actas del II Simposio de Historia Actual. Logroño, 26-28 de noviembre de 1998, editado por Carlos Navajas Zubeldia (coord.), 101-136. Logroño: Instituto de Estudios Riojanos, 2000.
  • Bloch, Marc. Apología para la historia o el oficio de historiador, México: Fondo de Cultura Económica, 2001.
  • Fraser, Ronald. “La historia oral como historia desde abajo”, Ayer, 12 (1993): 79-92.
  • Hamerow, Theodore S. “The Professionalization of Historical Learning”, Reviews in American History, 14 (1986): 319-333.
  • Hobsbwam, Eric. Historia del siglo XX, Barcelona: Crítica, 1998.
  • Hunt, Lynn y Revel, Jacques (trad. Anaclet Pons). “Historia: Pasado, Presente y Futuro”, Pasajes, 41 (2013): 71–95, URL: http://www.jstor.org/stable/pasajes.41.71
  • Rubio Herráez, Esther. “La historiografía feminista y los estudios de las ciencias. Nuevos marcos metodológicos”, Investigaciones feministas, 11 (2020): 287-296, URL: https://revistas.ucm.es/index.php/INFE/article/view/65873/4564456553965
  • Sánchez, Pura. “La resistencia de las mujeres «comunes y corrientes» durante el franquismo, en Cuando luchar es sobrevivir. Resistencia(s) de las mujeres frente a los totalitarismos, editado por Asunción Esteban (et. al.), 155-169. Granada: Comares, 2022.
  • Tomasoni, Matteo y Rina Simón, César. “Ecos imperiales: diálogos sobre la imperio nostalgia”, Jerónimo Zurita, 99 (2021): 10-214, URL: https://ifc.dpz.es/publicaciones/ebooks/id/3937
  • Yusta Rodrigo, Mercedes. “El primer franquismo «visto desde abajo»: resistencia armada y resistencias cotidianas (1939-1952)”, en La alargada sombra del franquismo. Naturaleza, mecanismos de pervivencia y huellas de la dictadura, editado por Asunción Esteban Recio (et. al.), 273-289. Granada: Comares, 2017.