Di(ver)siumImágenes para coeducar

  1. López-San Segundo, Carmen 1
  2. Hernández Pietro, Marina 1
  3. García Pérez Omaña, Alfredo 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Fonseca, Journal of Communication

ISSN: 2172-9077

Any de publicació: 2023

Títol de l'exemplar: Age/ing Studies in Communication to Achieve Social Change

Número: 26

Pàgines: 327-343

Tipus: Article

DOI: 10.14201/FJC.31231 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Fonseca, Journal of Communication

Resum

Di(ver)sium is a teaching resource based on the use of photography and aimed at promoting the gender equality and affective-sexual diversity in secondary schools and higher education institutions. It optimizes the informative potential of 'Medianautas' and 'Di(ver)sidades', two actions aim at fostering the coeducation that develop at the University of Salamanca under the umbrella of the responsible research and innovation experience 'FotoC3: Citizenship, Creativity and Care’. Di(ver)sium is designed to be carried out in individual, cooperative, online, or offline teaching-learning scenes to meet the following three objectives: a) building capacities and developing transversal training skills in the coeducation of Secondary and Higher Education students based on a collective engagement for the creation and dissemination of visual, audiovisual, and multimedia contents; b) set up a good practice in teaching innovation and social responsibility in the framework of the Service-Learning Network of the University of Salamanca and, c) highlight and promote the 'Medianautas Collection' and the 'Di(ver)sities Collection': Two Academic Photoethnography Collections belonging to the Network of Scientific Collections of the University of Salamanca.

Referències bibliogràfiques

  • Boyer, E. (1990). Scholarship Reconsidered. Washington, DC: The Carnie Foundation.
  • Brunetta, G. P. (1997). Il viaggio dell’icononatua dalla camera oscura di Leonardo alla luce dei Lumière. Venecia: Marsilio Editore.
  • Camps, V. (2021). Tiempo de cuidados: otra forma de estar en el mundo. Barcelona: Arpa.
  • Caride, J.A. (2017). Cruzando límites: sobre los desafíos de la educación social en tiempos de incertidumbre. RES. Revista de Educación Social, (25), 8–29.
  • Cofino, R., Aviñó, D., Benedé, C. B., Botello, B., Cubillo, J., Morgan, A., Paredes-Carbonell, J. J y Hernán, M. (2016). Promoción de la salud basada en activos: ¿cómo trabajar con esta perspectiva en intervenciones locales? Gaceta Sanitaria, (30), 93–98.
  • Csikzentmihalyi, M. (1998). Creatividad, el fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Paidós.
  • Font, A. (2004). Líneas maestras del aprendizaje por problemas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 81–97.
  • Frutos-Esteban, F.J., Calvo, K., y González De Garay, B. (2016). Proyecto Orla 2.0. La construcción de la identidad a través del retrato fotográfico. En J.C. Alfeo y L. Deltell (Eds.) La mirada mecánica: 17 ensayos sobre imagen fotográfica (pp. 51–60). Madrid: Fragua.
  • Frutos-Esteban, F.J., López-San Segundo, C., Cerezo Prieto, M., y Montes López, E. (2022). Di(ver)sidades: fotoetnografía, coeducación y vulnerabilidad moral. En-claves del pensamiento, 16(31), e505.
  • Frutos-Esteban, F.J. y López-San Segundo, C. (2020). FotoC3: ciudadanía, creatividad y cuidado. En A. Durán (Ed.). Buenas prácticas en calidad de la Universidad de Salamanca (pp. 47–48). Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Frutos-Esteban, F.J., López-San Segundo, C., y Cerezo, M. (2019) Fotoidenti(e)dades: investigación-acción participativa, mediación cultural y educación. En A. González Henando y T. R. Bueno (Coords.) Tecnologías y cultura digital socialmente responsables e innovadoras (pp. 299–310). Ediciones Trea.
  • Gilligan, C. (2013). La ética del cuidado. Fundació Víctor Grífols i Lucas.
  • Kretzmann, J., y Mcknight, J.P. (1996). Assets-Based Community Development. National Civic Review, 85 (4), 23–29.
  • Lafuente A., Alonso A., y Rodríguez J. (2013). ¡Todos sabios! Ciencia ciudadana y conocimiento expandido. Madrid: Cátedra.
  • López-San Segundo, C., y Frutos-Esteban, F.J. (2018). Sendas_Fotovoz en Gomecello: identi(e)dad y fotografía participativa. En J.F. Blanco (Ed.). Edad e identidad en Castilla y León, (pp. 197–220). Salamanca: Diputación de Salamanca.
  • López San Segundo, C., y Frutos Esteban, F. J. (2022). Innovación docente y responsabilidad social en la colección universitaria de fotoetnografía Medianautas. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social ‘Disertaciones’, 16(1).
  • Mortera, F., Salazar, A., y Rodríguez, J. (2012). Metodología de búsqueda y adopción de recursos educativos. En M. S. Ramírez y J. V. Burgos (Coords.) Movimiento educativo abierto: acceso, colaboración y movilización de recursos educativos abiertos (pp. 65–71). Comunidad Latinoamericana Abierta Regional de Investigación Social y Educativa. https://repositorio.tec.mx/bitstream/handle/11285/577938/ebook.pdf?sequence=2&isAllowed=y
  • Puig, J.M. (2009). Aprendizaje servicio (APS). Educación y compromiso cívico. Barcelona: Graó.
  • Romero-Frías, E. y Robinson-García, N. (2017). Laboratorios sociales en universidades: innovación e impacto en Medialab UGR. Comunicar, 25(51), 29–38.
  • Ruiz-Martín, J.M. y Alcalá-Mellado, J.R. (2016). Los cuatro ejes de la cultura participativa actual. de las plataformas virtuales al medialab. Icono, 14(14), 95–122.
  • Simpson, A. (2019). Museums and Collections, Epistemic Convergence and Higher Education. En Humanities and Higher Education: Synergies between Science, Technology and Humanities (pp. 209–215). Barcelona: Global University Network for Innovation (GUNi).
  • Sawyer, R.K. (2006). Explaining Creativity: The Science of Human Invention. New York: Oxford University Press.
  • Tanaka, A. (2011). Situating Within Society: Blueprints and Strategies for Media Labs. En A. Plohman (Ed.) A Blueprint for a Lab of the Future (pp. 12–20). Eindhoven: Baltan Laboratories.
  • Tronto, J. (2013). Caring Democracy. Markets, Equality, and Justice. New York: New York University Press.