Attitudes of Spanish LGTBI+ adolescents and emerging adults.Cultural and political practices among 16 to 29-year-old Non-Cis-hetero people

  1. González-de-Garay, Beatriz 1
  2. Gutiérrez-Sastre, Marta 1
  3. Marcos Ramos, María 1
  4. Calvo, Kerman 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Masculinidades y cambio social

ISSN: 2014-3605

Año de publicación: 2023

Título del ejemplar: June

Volumen: 12

Número: 2

Páginas: 184-233

Tipo: Artículo

DOI: 10.17583/MCS.11225 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Masculinidades y cambio social

Resumen

Never in Spain’s history have sexual minorities enjoyed the current rights. However, LGBTIphobic rhetoric displayed by extreme-right activism threats the gains made. An online survey among LGBTI+ people between 16 and 29 years was conducted. 152 people answered. Results show that Spanish LGBTI+ youth is mostly prone to activism, they were quite informed about legal initiatives and they mostly think that LGBTI+ people continue to suffer discrimination, the group of friends and peers appears to be the safest context and teachers seem to fail on the duty of help LGBTI+ young people. Additionally, LGBTI+ young people often use inclusive language, especially in casual context, and they seek referents in social media, where they follow influencers who openly declared themselves part of the LGBTI+ collective. The study serves as an example of the changing cultural and political practices of non-cis-hetero youth in a society moving fast towards equality but attending the raising of regressive movements.

Referencias bibliográficas

  • Aparicio-García, M. E., Díaz-Ramiro, E. M., Rubio-Valdehita, S., López-Núñez, M. I., & García-Nieto, I. (2018). Health and well-being of cisgender, transgender and non-binary young people. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(10), 2133.
  • Bellucci, M., & Rapisardi, F. (1999). Alrededor de la Identidad. Las luchas políticas del presente, Nueva Sociedad,162, 40-53.
  • Benítez, E (2016). LGTB-fobia en las aulas: ¿Educamos en la diversidad afectivo sexual? Research Report. Madrid: Comisión de Educación de COGAM.
  • Benedicto, J., & Morán, M. L. (2003). Los jóvenes, ¿ciudadanos en proyecto?. Madrid: INJUVE
  • Bernardi, F. (2007). Movilidad social y dinámicas familiares. Una aplicación al estudio de la emancipación familiar en España. Revista internacional de sociologìa, 65(48), 33-54.
  • Blanco Martin, A. J. (2019). Informe España 2018: 25 años construyendo un relato sobre nuestro país. Razón y fe, 280(1440), 23-34.
  • Bojanic, S., Abadía, M. C., & Moro, V. (2021). Feminist responses to populist politics. European Journal of English Studies, 25(2), 113
  • Borraz, M. (2021, July 2). Cada vez menos heterosexuales. Eldiario.es. https://www.eldiario.es/sociedad/vez-heterosexuales_1_8099782.html
  • Calvo, K., & Pichardo, J. I. (2020). Spain’s LGBT Movement. In Oxford Research Encyclopedia of Politics.
  • Cañas Restrepo, J. J. (2003). Ciudadanía juvenil: exclusión-inserción. Ultima década, 11(19), 83-92.
  • CIS (2021). Encuesta sobre relaciones sociales y afectivas en tiempos de pandemia de la COVID-19. Madrid: CIS.
  • Cogam 2019 es el estudio https://cogam.es/wp-content/uploads/2020/04/LGBTfobia-en-las-aulas-2019.pdf
  • Cornejo-Valle, M., Pichardo, J. (2020). The Ultraconservative Agenda Against Sexual Rights in Spain: A Catholic Repertoire of Contention to Reframe Public Concerns. In: Derks, M., van den Berg, M. (eds) Public Discourses About Homosexuality and Religion in Europe and Beyond. Palgrave Macmillan, Cham.
  • Dietze, G., & Roth, J. (2020). Right-wing populism and gender: A preliminary cartography of an emergent field of research. Right-Wing Populism and Gender, European Perspectives and Beyond, 7-21.
  • Du Bois-Reymond, M., & López Blasco, A. (2004). Transiciones tipo yo-yo y trayectorias fallidas: hacia las políticas integradas de transición para los jóvenes europeos. Revista de Estudios de juventud, 65 (04), 11-29.
  • Eurobarometer. (2019). Discrimination in the EU No 493. Fieldwork May–October 2019 Report Publication October 2019. Directorate General for Justice and Consumers and Coordinated by Directorate General Communication
  • European Union (2015). Discrimination in the EU 2015. Discrimination in the EU in 2015. Special Eurobarometer 437.
  • Fernández-Rouco, N., Carcedo, R. J., & Yeadon-Lee, T. (2020). Transgender identities, pressures, and social policy: a study carried out in Spain. Journal of Homosexuality, 67(5), 620-638.
  • FRA European Union Agency for Fundamental Rights. (2020). A Long Way to Go for LGBTI Equality. Brussels: FRA
  • Francisco Amat, A., González-de-Garay, B., & Moliner Miravet, L. (2020). Between Invisibility and Homonormativity: LGBT+ Referents For Spanish Adolescents. Journal of LGBT Youth, 1-21. https://doi.org/10.1080/19361653.2020.1800548
  • Gabriel, C., & Herranz, D. (2017). Las personas LGBT en el ámbito del empleo en España: hacia espacios de trabajo inclusivos con la orientación sexual e identidad y expresión de género. Instituto de la Mujer y para la igualdad de oportunidades.https://www.inmujeres.gob.es/actualidad/NovedadesNuevas/docs/2017/2017LGBTAmbitodelEmpleo.pdf
  • Galán, J. I. P., Puras, B. M., & Riley, R. L. (2009). Achieving real equality: A work in progress for LGBT youth in Spain. Journal of LGBT Youth, 6(2-3), 272-287. https://doi.org/10.1080/19361650902897581
  • Garrido, J y Requena, M. (1996). La emancipación de los jóvenes en España. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Madrid: Instituto de la Juventud.
  • Generelo, J. (2012). Acoso escolar homofóbico y riesgo de suicidio en adolescentes y
  • jóvenes LGB. Madrid: COGAM/FELGTB.
  • González-de-Garay, B., Marcos-Ramos, M., & Sánchez-González, S. (2019). Maternidades lésbicas en la ficción televisiva española. Investigaciones feministas, 10(2), 295-314. https://doi.org/10.5209/infe.66495
  • Giorgi, G. (2002). Madrid en tránsito: travelers, visibility, and gay identity. GLQ: A journal of lesbian and gay studies, 8(1), 57-79.
  • Hazel, C. E., Walls, N. E., & Pomerantz, L. (2019). Gender and sexual minority students’ engagement with school: The impacts of grades, feeling unsafe, and gay/straight alliances. Contemporary school psychology, 23(4), 432-443.
  • INE (2021). Informe sobre la población. Madrid: INE.
  • INJUVE (2019). Informe Juventud en España 2019. Madrid: INJUVE.
  • INJUVE (2020). Informe Juventud en España 2020. Madrid: INJUVE.
  • Kelleher, C. (2009). Minority stress and health: Implications for lesbian, gay, bisexual, transgender, and questioning (LGBTQ) young people. Counselling psychology quarterly, 22(4), 373-379.
  • Lombardo, E. (2017). The Spanish gender regime in the EU context: Changes and struggles in the wake of austerity policies. Gender, Work and Organization 24(1): 20– 33.
  • López, E. (2013). Homofobia en las aulas: ¿Educamos en la diversidad afectivo sexual? Research Report. Madrid: Comisión de educación de COGAM.
  • Marchueta, A. (2014). Consecuencias del bullying homofóbico retrospectivo y los factores psicosociales en el bienestar psicológico de sujetos LGB. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 255-271.
  • Mateos-Pérez, J. (2021). New trends in Spanish-produced television series for young audiences. A case study of Merlí (TV3, 2015) and Skam España (Movistar, 2018). Doxa Comunicación, 32, 143-157.
  • Megías, E., Cebrián, I., Chuliá, E., Gil Calvo, E., Elzo, J., Feixa, C., Simón, P., Subirats, J., & Lasén, A., (2021). Índice Sintético de Desarrollo Juvenil Comparado (ISDJC) 2021. Los datos en perspectiva. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. 10.5281/zenodo.5769875
  • Morán, M. L., & Benedicto, J. (2016). Los jóvenes españoles entre la indignación y la desafección política: una interpretación desde las identidades ciudadanas. Última década, 24(44), 11-38.
  • Minton, S. J., Dahl, T., O’Moore, A. M., & Tuck, D. (2008). An exploratory survey of the experiences of homophobic bullying among lesbian, gay, bisexual and transgendered young people in Ireland. Irish Educational Studies, 27(2), 177-191.
  • Norris, P. (2002). Democratic phoenix: Reinventing political activism. Cambridge University Press.
  • Observatori Contra l’Homofòbia (2020). L'estat de la LGTBI a Catalunya. https://och.cat/wp-content/uploads/2021/10/informe-anual-2020-interactivo-lgtbi.pdf
  • Observatorio Madrileño contra la homofobia, transfobia y bifobia (2019). Informe de incidentes de odio motivados por la LGTBIfobia en la Comunidad de Madrid. https://contraelodio.org/wp/informe/
  • O’Toole, T., Lister, M., Marsh, D., Jones, S., & McDonagh, J. (2003). Tuning out or left out? Participation and non-participation among young people. Contemporary Politics, 9(1), 45–61.
  • Penna, M., & Sanchez, M. (2015). Evaluación de la homofobia en los futuros docentes de educación secundaria. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 83–98. https://doi.org/10.6018/rie.33.1.179671
  • Pichardo, J. I. (Ed). (2009). Adolescentes ante la diversidad sexual. Homofobia en los centros educativos. Catarata.
  • Pichardo Galán, J. I., De Stéfano Barbero, M., Faure, J., Sáenz, M., & Williams Ramos, J. (2015). [Abrazar la diversidad: propuestas para una educación libre de acoso homofóbico y transfóbico]. Instituto de la Mujer para la Igualdad de Oportunidades (IMIO).
  • Platero, R. L. (2014). TRANSexualidades. Acompañamiento, factores de salud y recursos educativos. Ediciones Bellaterra.
  • Platero, R. L., & López-Sáez, M. Á. (2020). Support, cohabitation and burden perception correlations among LGBTQA+ youth in Spain in times of COVID-19. Journal of Children's Services. Vol. 15 No. 4, 221-228. https://doi.org/10.1108/JCS-07-2020-0037
  • Platero, R. L., & López-Sáez, M. Á. (2021). Community responses to LGBT+ adults with intellectual and developmental disabilities during the COVID-19 confinement in Madrid. International Social Work, 0(0). https://doi.org/10.1177/00208728211044741
  • Santoro, P., Gabriel, C., & Conde, F. (2010). El respeto a la diversidad sexual entre jóvenes y adolescentes. Una aproximación cualitativa. Instituto de la Juventud.
  • Simón, P. & Claveria, S, (2021). La sexualidad en la juventud. En M. T. Pérez Díaz (ed.). Informe Juventud en España 2020 (pp. 313-346). Madrid: Instituto de la Juventud.
  • Smith, T., Son, J., & Kim, J. (2014). Public attitudes toward homosexuality and gay rights across time and countries. The Williams Institute.
  • Verge, T. (2013). Regulating gender equality in political office in Southern Europe: The cases of Greece, Portugal and Spain. Representation 49(4): 439– 452.
  • Vox (July 2, 2021), La Ley Trans, una amenaza para mujeres y niños, https://www.voxespana.es/actualidad/la-ley-trans-una-amenaza-para-mujeres-y-ninos-0210702