Validación del instrumento codep-esvaloración de la formación de los egresados en pedagogía

  1. Torrecilla Sánchez, Eva María 1
  2. Gamazo, Adriana 1
  3. Olmos Migueláñez, Susana 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Year of publication: 2023

Issue Title: Miscelánea

Volume: 27

Issue: 2

Pages: 99-121

Type: Article

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V27I2.22651 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Abstract

One of the main priorities of Higher Education degrees is to promote the development of competences that enable the students to be successfully integrated into the workforce. Apart from knowledge transmission and the development of practical skills, one of the key tools at the disposal of Higher Education Institutions to promote said integration is the exercise of guidance in its three facets: academic, professional, and personal. Thus, it is essential that HEIs are provided with instruments to examine the development of student competences, as well as the implementation of guidance actions. This paper expounds the development and validation process of an instrument that aims to analyse the extent to which alumni have acquired the competences of the Degree in Pedagogy, as well as their satisfaction with the guidance actions carried out by the teaching staff during the course of their studies. Reliability analyses confirm the internal consistency of the instrument, and the results from the factor analysis advise the reconfiguration of some dimensions, concluding with the establishment of the final version of the instrument. The paper offers a validated instrument to assess the perceptions of alumni regarding the development of competences and the provision of guidance actions during their studies, in this case focused on the Degree in Pedagogy, but easily adaptable to other university degrees.

Bibliographic References

  • Avendaño Bravo, C. y González Urrutia, R. (2012). Motivos para ingresar a las carreras de Pedagogía de los estudiantes de primer año de la Universidad de Concepción. Estudios Pedagógicos, 38(2), 21-33. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000200002
  • Astigarraga Echeverría, E. y Carrera Farran, X. (2018). Necesidades a futuro y situación actual de las competencias en Educación Superior en el contexto de España. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 35-58. DOI: http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2018.731
  • Cabero, J. y Llorente, M. C. (2013). La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las tecnologías de la información (TIC). Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 7(2), 11-22.
  • Cardona Andújar, J. (2011). Hacia la mejora de la formación práctica del estudiante de pedagogía en la UNED. Educación XX1, 14(2), 303-330. https://doi.org/10.5944/educxx1.14.2.256
  • Chonchado, A. y Carot, J. (2013). Puntos fuertes y débiles en la formación por competencias. Revista de Docencia Universitaria, 11(1), 429-446.
  • Concepción Cuétara, P., Fernández Cruz, M. y Gónzalez Gónzalez, D. (2014). La construcción de un cuestionario para la detección de necesidades formativas del profesorado novel. Pedagogía Universitaria, 1, 1-29.
  • Creasey, R. (2013). Improving Students’ Employability [Mejorar la empleabilidad de los estudiantes] Engineering Education, 8(1), 16-30. https://doi.org/10.11120/ened.2013.00006
  • Egido, I. (2005). Reflexiones en torno a la evaluación de la calidad educativa. Tendencias Pedagógicas, 10, 17-28. http://hdl.handle.net/10486/4734
  • Elejabarrieta, F., e Iñiguez, L. (2010). Construcción de escalas de actitud, tipo Thurstone y Likert. La Sociología En Sus Escenarios, (17).
  • Figuera, P. (1996). La inserción socio-profesional del universitario/a. Ediciones Universidad de Barcelona.
  • González Lorente, C. y Martínez Clares, P. (2016a). Expectativas de futuro laboral del universitario hoy: un estudio internacional. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 167-183. https://doi.org/10.6018/rie.34.1.232071
  • González Lorente, C. y Martínez Clares, P. (2016b). Jóvenes con formación y orientación para el empleo: Un caso de la Universidad de Murcia (España) y de la Universidad Católica de Córdoba (Argentina). Revista Iberoamericana de Educación, 70(2), 145-166. https://doi.org/10.35362/rie70265
  • Guerrero-Serón, A. (1999). El enfoque de competencias profesionales: una solución conflictive a la relación entre formación y empleo. Revista Complutense de Educación, 10(1), 335-360. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED9999120335A
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L. y Black, W. C. (2005). Multivariate data analysis [Análisis multivariable]. Prentice Hall International.
  • Hillage, J. y Pollard, E. (1998). Employability: Developing a framework for policy analysis [La empleabilidad: Desarrollo de un marco para el análisis de políticas]. Department for Education and Employment.
  • Humburg, M. y Van der Velden, R. (2015). Skills and the graduate recruitment process: Evidence from two discrete choise experiment [Las competencias y el proceso de contratación de licenciados: Evidencia de dos experimentos de elección discreta]. Economics of Education Review, 49, 24-41. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272775715000849
  • Jiménez Vivas, A. (2009). Reflexiones sobre la necesidad de acercamiento entre universidad y mercado laboral. Revista Iberoamericana de Educación, 25(1), 1-8. https://rieoei.org/historico/deloslectores/2895Vivas.pdf
  • Lent, R. W. y Brown, S.T. (2013). Social Cognitive Modelo of Career SelfManagament: Toward a Unifying View of Adapitve Career Behavior Across the Life Span [Modelo social cognitivo de autogestión de la carrera: Hacia una visión unificadora de la conducta profesional adaptativa a lo largo de la vida]. Journal of Counseling Psychology, 60(4), 557-568. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23815631/
  • Llanes-Ordóñez, J., Figuera-Gazo, P. y Torrado-Fonseca, M. (2017a). Desarrollo de la empleabilidad y gestión personal de la carrera de graduados en Pedagogía. REOP Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 46-60. https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20118
  • Llanes-Ordóñez, J., Figuera-Gazo, P. y Torrado-Fonseca, M. (2017b). Competencias de acceso y desempeño del trabajo para los graduados en Pedagogía. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 18(2), 209-220. http://dx.doi.org/10.26707/1984-7270/2017v18n2p209
  • Llanes-Ordoñez, J. (2015). Inserción profesional y gestión de la carrera de titulados en Pedagogía práctica [Tesis Doctoral, Universidad de Barcelona]. Repositorio de la Universidad de Barcelona. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/98590/2/JLO_1de2.pdf
  • Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
  • López-Aguado, M. y Gutiérrez-Provecho, L. (2019). Cómo realizar e interpretar un análisis factorial exploratorio utilizando SPSS. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 12(2), 1–14. http://doi.org/10.1344/reire2019.12.227057
  • Mariño, M. A. y Ortiz, E. (2011). La formación de competencias pedagógicas profesionales en estudiantes universitarios. Pedagogía Universitaria, 16(3), 1-11.
  • Martínez Clares, P. y González Lorente, C. (2018). Orientación, empleabilidad e inserción laboral en la universidad a través de un Modelo de Ecuaciones Estructurales. Revista Española de Pedagogía, 269, 119-139. https://doi.org/10.22550/REP76-1-2018-06
  • Martínez-Clares, P. y González-Lorente, C. (2019). Competencias personales y participativas vinculantes a la inserción laboral de los universitarios: Validación de una escala. RELIEVE, 25(1), art. 6. http://doi.org/10.7203/relieve.25.1.13164
  • Martínez-Rodríguez, F. M. y Carmona Orantes. G. (2010). Test de factores sociopersonales para la inserción laboral de los jóvenes: un instrumento para la evaluación y la formación. Estudios sobre Educación, 18, 115-138. https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobreeducacion/article/view/4656/4013
  • Mason, G., Williams, G. y Cranmer, S. (2009). Employability skills initiatives in higher education: what effects do they have on graduate labour market outcomes? [Iniciativas de habilidades de empleabilidad en la educación superior: ¿qué efectos tienen en los resultados del mercado laboral en los graduados?] Education Economics, 17(1), 1-30. https://doi.org/10.1080/09645290802028315
  • Molina Ruíz, E. (2004). Formación práctica de los estudiantes de pedagogía en las universidades españolas. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 8 (2), 1-25. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/download/42127/24087
  • Montecinos, C., Barrios, C. y Tapia, M.F. (2011). Relación entre estilos de supervisión durante la práctica profesional y las creencias de autoeficacia de los estudiantes de Pedagogía en Educación Básica. Perspectiva Educacional. Formación de profesores, 50(2)96-122. http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/viewFile/42/22
  • Moreau, M. y Leathhwood, C. (2006). Graduates' employment and the discourse of employment and the discourse of employability: a critical análisis [El empleo de los graduados y el discurso del empleo y de la empleabilidad: un análisis crítico]. Journal of Education and Work, 19(4), 305-324. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13639080600867083
  • Olmos-Migueláñez, S., Torrecilla-Sánchez, E.M., y Gamazo, A. (2021). Competencias del Grado en Pedagogía: Percepción desde el punto de vista de los egresados. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 22(1), 85-98. https://doi.org/10.26707/1984-7270/2021v22n108
  • Orellana, N. (2018). Consideraciones sobre empleabilidad en educación superior. Calidad en educación, 48, 273-291. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n48.477
  • Palomares-Montero, D., Chisvert-Tarazona, M. J., & Suárez-Ortega, M. (2019). Formación y orientación para el emprendimiento. Lo que dicen la bibliometría y los emprendedores noveles. REOP Revista Española De Orientación y Psicopedagogía, 30(1), 131–149. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.1.2019.25198
  • Rodríguez Martínez, A., Cortés Pascual, A., y Val Blasco, S. (2019). Análisis de la mejora del nivel de empleabilidad de los universitarios mediante la mejora de competencias transversales y habilidades. REOP Revista Española De Orientación y Psicopedagogía, 30(3), 102–119. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.3.2019.26275
  • Santos Rego, A. y García Álvarez, J. (2017). La inserción laboral de los pedagogos en el marco de las políticas activas de empleo. Educar em Revista, 1, 115-131. https://doi.org/10.1590/0104-4060.49146
  • Suleman, F. (2016). Employability Skills of Higher Education Graduates: Little Consensus on an Much-discussed Subjetc [Habilidades de empleabilidad de los titulados superiores: Poco consenso sobre un tema muy discutido]. ProcediaSocial And Behavioral Sciences, 228, 169-174. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187704281630951X
  • Universidad de Salamanca (2010). Competencias del Grado en Pedagogía. https://www.univesidaddesalamanca.es/files/Competencias(17).pdf
  • Villa, A. y Poblete, M. (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de competencias genéricas. Mensajero.
  • Villa, A., Arias Guzmán, M.J., y Peña-Lang, M.J. (2021). Un modelo de formación para desarrollar el emprendimiento social. Educar, 57(1), 97-116. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1153
  • Watts, A. (2006). Career development learning and employability. En M. Yorke (Ed.) Learning and emplyability series (1-38). Higher Education Academy.
  • Williams, B., Brown, T. y Onsman, A. (2010). Exploratory factor analysis: A five-step guide for novices. Australasian Journal of Paramedicine, 8(3), 1-13. http://dx.doi.org/10.33151/ajp.8.3.93