Rasgos de personalidad en adolescentes con trastorno por déficit de atención con hiperactividad

  1. José A. López-VillAloBosa
  2. MAríA VictoriA lópez-sánchez
  3. Jesús M. Andrés-de llAno
  4. Isabel Serrano Pintado
Revista:
Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría

ISSN: 0211-5735

Any de publicació: 2023

Volum: 43

Número: 143

Pàgines: 55-71

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría

Resum

Background. There are few studies linking personality and Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in adolescents. Research objective: to study differences between cases with ADHD and the general population in personality prototypes (PRP) derived from the Millon Clinical Inventory for Adolescents (MACI). Material and Method. Analytical observational design. Random sampling in the general population (n = 461) and consecutive of patients with ADHD evaluated according to DSM-5 criteria (n = 85), in adolescents between 13 and 17 years old. Measurement instruments: MACI and Ado-lescent Symptom Inventory. Results: ADHD presents a significantly higher mean in Do-leful, Forceful, Unruly, Oppositional, Self-demeaning and Borderline PRP and the general population in Submissive and Conforming PRP. The PRP model that best predicts ADHD includes male sex and the Forceful, Borderline, Submissive and Self-demeaning PRP. The model classifies 82.4% of the cases. Conclusion. ADHD cases have differential PRP in comparison with the general population, which invites their clinical study and therapeutic intervention. The study offers a novel image of PRP in ADHD and opens new lines of re-search that include personality when explaining the heterogeneity of the disorder

Referències bibliogràfiques

  • 1 Millon T. MACI: Inventario clínico para adolescentes de Millon. Madrid: TEA ediciones, 2004.
  • 2 American Psychiatric Association. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM–5. Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2014.
  • 3 Sayal K, Prasad V, Daley D, Ford T, Coghill D. ADHD in children and young people: prevalence, care pathways, and service provision. Lancet Psychiatry 2018; 5(2):175-186.
  • 4 Rodríguez L, López-Villalobos JA, Garrido M, Sacristán AM, Martínez MT, Ruiz F. Estudio psicométrico-clínico de prevalencia y comorbilidad del trastorno por déficit de atención con hiperactividad en Castilla y León (España). Rev Pediatr Aten Primaria 2009; 11: 251-270.
  • 5 López-Villalobos JA, Rodríguez L, Sacristán AM, Garrido M, Martínez T, Andrés JM. Validez de los criterios DSM-IV según respuesta de los padres en el diagnóstico del trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Rev Asoc Esp Neuropsiq. 2011; 31(110): 271-283.
  • 6 López-Villalobos JA, Andrés-De Llano J, López-Sánchez MV, Rodríguez-Molinero L, Garrido-Redondo M, Sacristán-Martín AM, et al. Criterion validity and clinical usefulness of Attention Deficit Hyperactivity Disorder Rating Scale IV in attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) as a function of method and age. Psicothema 2017; 29(1):103-110.
  • 7 Saiz LC. Psicoestimulantes para el TDAH: análisis integral para una medicina basada en la prudencia. Rev Asoc Esp Neuropsiq. 2018; 38 (133): 301-330.
  • 8 Valverde MA, Inchauspe JA. Alcance y limitaciones del tratamiento farmacológico del trastorno por déficit de atención e hiperactividad en niños y adolescentes y guías de práctica clínica. Una revisión bibliográfica. Rev Asoc Esp Neuropsiq. 2014; 34 (121): 37-74.
  • 9 World Health Organization. Adolescent health. 2021. [Consultado el 27 de marzo 2023] Disponible en: https://www.who.int/health-topics/adolescent-health#tab=-tab_1
  • 10 Allen B, Waterman H. Etapas de la adolescencia. 2019. [Consultado el 27 de marzo 2023] Disponible en: https://www.healthychildren.org/Spanish/ages-stages/teen/Paginas/Stages-of-Adolescence.aspx
  • 11 Kongerslev MT, Chanen AM, Simonsen E. Personality disorder in childhood and adolescence comes of age: a review of the current evidence and prospects for future research. Scand J Child Adolesc Psychiatr Psychol 2015; 3(1): 31-48.
  • 12 López-Villalobos JA, López-Sánchez MV, Serrano I, Andrés-De Llano JM, Sánchez-Azón MI, González MC. Personalidad en adolescentes en muestra general y clínica. Behavioral Psychology/ Psicología Conductual 2022; 30(3): 743-756.
  • 13 Vinet E, Forns M, Santacana M. Normas chilenas para el MACI: Una integración de criterios categoriales y dimensionales. Terapia Psicológica 2008; 26: 151-163.
  • 14 Pi M, Larraguibel M, Rojas-Andrade R, Aldunate C. Comparative study of adolescents with and without ADHD. Salud Mental 2018; 41(6): 287-296.
  • 15 Pi M. Descripción de perfiles de personalidad en adolescentes consultantes diagnosticados con trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) Santiago, Chile: Universidad de Chile. Facultad de Ciencias Sociales, 2017.
  • 16 Storebø OJ, Simonsen E. Is ADHD an early stage in the development of borderline personality disorder? Nord J Psychiatry 2014; 68(5): 289-95.
  • 17 Matthies S, Philipsen A. Comorbidity of personality disorders and adult attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Review of recent findings. Curr Psychiatry Rep. 2016; 18(4):33.
  • 18 Miller CJ, Flory JD, Miller SR, Harty SC, Newcorn JH, Halperin JM. Childhood attention-deficit/hyperactivity disorder and the emergence of personality disorders in adolescence: a prospective follow-up study. J Clin Psychiatry 2008; 69(9):1477-84.
  • 19 Vinet E, Forns M. El Inventario Clínico para Adolescentes de Millon (MACI) y su capacidad para discriminar entre población general y clínica. Psykhe 2006; 15(2): 69-80.
  • 20 Broc MA. A longitudinal study of academic success and failure in compulsory secondary education and baccalaureate students through the Millon Adolescent Clinical Inventory (MACI). Psychology 2015; 6(12): 1427-1437.
  • 21 Vinet E, Alarcón P. El Inventario Clínico para Adolescentes de Millon (MACI) en la evaluación de adolescentes chilenos. Psykhe 2003; 12(1): 39-55.
  • 22 Gadow KD, Sprafkin J. Adolescent Symptom Inventory-4. Screening and norms manual. Stony Brook, NY: Checkmate Plus, 2008.
  • 23 López-Sánchez MV. Prevalencia de perfiles de personalidad en adolescentes: análisis comparativo en población general y clínica. [Tesis doctoral no publicada]. Universidad de Salamanca, 2021.
  • 24 López-Villalobos JA, López-Sánchez MV, Andrés-de Llano JM, Sánchez-Azón MI, Miguel-De Diego N, Baleriola-Recio R. Trastornos por ansiedad: análisis multidimensional. En: Buela-Casal G, Sierra JC, Ramiro-Sánchez T (eds.). Proceedings of 7th International and 12th National Congress of Clinical Psychology. Sevilla: Asociación Española de Psicología Conductual, 2015; pp. 7-13.
  • 25 López-Villalobos JA, Serrano I, Delgado J, Cañas MT, Gil-Diez C, Sánchez MI. Trastorno por déficit de atención con hiperactividad: evolución en dimensiones clínicas, cognitivas, académicas y relacionales. Rev Asoc Esp Neuropsiq. 2004; 91: 63-80.
  • 26 López-Villalobos JA, Sacristán-Martín AM, Garrido-Redondo M, Martínez-Rivera M, López-Sánchez MV, Rodríguez-Molinero L, et al. Calidad de vida relacionada con la salud en casos de trastorno por déficit de atención con hiperactividad con/sin tratamiento farmacológico. An Pediatr. 2019; 90 (5): 272-279.
  • 27 López-Villalobos JA, López-Sánchez MV. Tratamiento psicológico del trastorno por déficit de atención con hiperactividad en la infancia y la adolescencia. En: Izquierdo A, Cuellar I, Padilla D (coords.). Manual de psicología clínica de la infancia y la adolescencia. Madrid: Mc Graw Hill, 2021; pp. 357-362.
  • 28 López-Villalobos JA, López-Sánchez MV, Andrés-De Llano. Trastorno por déficit de atención con hiperactividad: revisión del tratamiento psicológico. ReiDoCrea 2019; 8: 95-105.
  • 29 Guerrero T. La personalidad eficaz en adolescentes diagnosticados de trastorno por déficit de atención con hiperactividad [Tesis doctoral]. Burgos: Universidad de Burgos, 2017.
  • 30 Polek E, Jones PB, Fearon P, Brodbeck J, Moutoussis M, NSPN Consortium, et al. Personality dimensions emerging during adolescence and young adulthood are underpinned by a single latent trait indexing impairment in social functioning. BMC Psychiatry 2018; 18(1): 1-8.
  • 31 Jacob CP, Gross-Lesch S, Reichert S, Geissler J, Jans T, Kittel-Schneider S, et al. Sexand subtype-related differences of personality disorders (axis II) and personality traits in persistent ADHD. J Atten Disord. 2016; 20(12):1056-1065.
  • 32 Jacobsson P, Hopwood CJ, Söderpalm B, Nilsson T. Adult ADHD and emerging models of maladaptive personality: a meta-analytic review. BMC Psychiatry 2021; 21(1):282.
  • 33 Chanen AM, Thompson KN. The development of personality disorders. En McAdams DP, Shiner LR, Tackett JL (eds). Handbook of personality development. New York: The Guilford Press, 2019; pp. 551-571.
  • 34 Tringone R, Bockian N. Millon’s Contributions to preadolescent and adolescent personality assessment: Searching onward and upward. J Pers Assess. 2015; 97(6):563-71