Enfoques de intervención fonoaudiológica en las universidades del suroccidente colombiano

  1. Findlay López, Diana Marcela
  2. Castaño Franco, Ana María
  3. Bernal Cano, Tatiana
  4. Quintero Uribe, Jhon Fredy
Revue:
Areté

ISSN: 1657-2513 2463-2252

Année de publication: 2014

Número: 14

Pages: 65-81

Type: Article

D'autres publications dans: Areté

Résumé

The present study is designed to meet the different approaches to speech therapy intervention in universities in their processes of formation and retention in the  exercise of the profession. For the development of this project is considered the approach as the place from which a specific reality is analyzed and decisions to act upon it, based on this definition, the predominant intervention approach explored in the universities offering the program Fonoaudiología in southwestern Colombia:Universidad del Valle, Universidad Santiago de Cali and Universidad del Cauca. Structured interviews with students last semester, alumni and directors of academic programs were conducted. It was found that the way the speech therapist intervenes is not tied necessarily education that this has received in the academic unit in which it was formed, also universities in southwestern Colombia educate their students in speech therapy fromthe built approach in theeducational project, because of the absence of a standardized professional profile institutions nationwide. Finally, it was confirmed that in the exercise of the profession, the approaches of academic training intervention proposed changes.Key words: Approaches, Speech and Languaje Therapy, Universities, Colombian Southerstern.

Références bibliographiques

  • Andrews, J. (1996.). Theory and practice in speechlanguage pathology: A review of systemic principles.:Seminar in Speech and Language. Vol.17,p. 97 -106.
  • Bernal, P., Figueroa, K. y Suárez, S. (2012). Aportes del paradigma sistémico - ecológico a la disciplina fonoaudiológica. Asignatura FundamentosFonoaudiológicos. Universidad del Valle.
  • Bronfenbrenner. (1987). La ecología del desarrollo humano. Barcelona, España: Paidós.
  • Éspedes, G. M. (2005). La nueva cultura de la discapacidad y los modelos de rehabilitación. Aquichán, vol.5 no.1 Bogotá.
  • OMS (2001). Clasificación Internacional Del Funcionamiento,de la Discapacidad y de la Salud (CIF): Organización Mundial de la Salud.
  • CIFAL. (2003) Modelo Sistémico.
  • Consejo Nacional de Acreditación, Ministerio de Educación Nacional. (1992). El sistema de educación superior de Colombia.
  • Cuervo, C., Escobar, M., y Trujillo, A. (2000). Másallá de una visión clínica de la discapacidad. Revista Ocupación Humana, 8(4), 12-16.
  • OIT, U., OMS. (1994). RBC con y para personas con discapacidad: Organización Internacional del Trabajo (OIT) - UNESCO.
  • Pava-Ripoll, N. A., Villamizar, C. M. P., y Torres, A. R. (2011). Aportes desde la investigación formativa a la producción en Fonoaudiología: el caso de una universidad colombiana Contributions of formative research to the production of Speech, Language and Hearing Sciences: the case of a Colombian university. Rev Soc Bras Fonoaudiol,16(4), 377-383.
  • República de Colombia, Ministerio de Educación. (1994). Ley 115 de Febrero 8 de 1994: Ley General de Educación. Ediciones Populares.
  • Schalock, R. L. (2004). The emerging disability paradigm and its implications for policy and practice.Journal of Disability Policy Studies, 14(4), 204-215.
  • Vigotsky, L. S., y Cole, M. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores: Crítica Barcelona.