Fonoaudiología en educación.Experiencias docentes para la conformación de una Spin-off universitaria

  1. Osorio Montoya, Mary Luz 1
  2. Acevedo Molina, Sara María
  3. Valencia Quintero, Luisa María 1
  4. Quintero Uribe, John Fredy 2
  5. Dávila Diez, Diana Marcela 3
  1. 1 Fundación Universitaria María Cano-Medellín-Colombia
  2. 2 Universidad Santiago de Cali- Colombia
  3. 3 Asesora en prevencion riesgos laborales ARL SURA
Zeitschrift:
Areté

ISSN: 1657-2513 2463-2252

Datum der Publikation: 2022

Ausgabe: 22

Nummer: 1

Seiten: 27-38

Art: Artikel

DOI: 10.33881/1657-2513.ART.22104 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Areté

Zusammenfassung

The aim of this article is to demonstrate the viability of creating a university spin-off that offers speech and language services to solve communication difficulties that appear in the school environment for students, teachers and administrators.  This was a qualitative study with a mixed research design in which the results were obtained from a documentary review and the application of two data collection instruments to professionals in some public and private educational institutions in Medellín. The results showed that the teachers do not fully recognize the functions of the speech and language therapist in the educational sector and it was also demonstrated that the participation in the processes carried out by this professional in the educational institutions has not been as expected. The teachers referred to identify various difficulties in the students and in themselves related to communication. In addition, they recognized the importance and need to include the speech and language therapist in the educational institutions. It is concluded that in the educational sector the communication difficulties presented by students, teachers and administrators are evident; however, in these educational institutions the speech and language service has not yet been integrated. Therefore, it is not possible to dimension the scope that the speech and language therapist has to benefit the school population. The teaching experiences allowed confirming the great value of the conformation of a spin-off that offers speech and language services to the educational community, providing solutions to the needs and complementing the teaching work.

Bibliographische Referenzen

  • Aguilar, A. Colmenares, S. L. Herrera, N. y Morales, D. Y. (2010, octubre). Intervención fonoaudiológica centrada en los procesos de lectura y escritura en un grupo de niños y adolescentes en riesgo de deserción escolar. Areté, 10(1), 105 – 114. https://arete.ibero.edu.co/article/view/462
  • Aguilar, M. (2007). Reflexiones acerca de la habilidad de escuchar en el proceso docente educativo. EFDeportes, 106, 1-1. https://www.efdeportes.com/efd106/la-habilidad-escuchar-en-el-proceso-docente-educativo.htm
  • American Speech Language Hearing Association, ASHA. (2010). Roles and responsibilities of speech language pathologists in schools [Professional Issues Statement]. Recuperadodehttp://www.asha.org/policy
  • Bos, M. V. (2019). Nota PISA #18: PISA 2018 en América Latina: ¿Cómo nos fue en lectura? Banco Iberoamericano de desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0002039
  • Bolaños, R. y Gómez, L. A. (2009). Reading Characteristics of Children with Reading Learning Disability. Acta Colombiana de Psicología. [online]. Jan. /June 2009, vol.12, no.2, p.37-45. ISSN 0123-9155. Consultado el 10 marzo 2020 en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S012391552009000200004&script=sci_arttext&tlng=en
  • Cantor L. (2009) Análisis Fonoergonómico de la Disfonía Ocupacional en docentes. [tesis de grado Magister Salud Ocupacional y Seguridad Laboral, Universidad Nacional de Colombia] Repositorio Institucional UN. http://bdigital.unal.edu.co/3333/1/TRABAJO_FINAL_MAESTRIA_EN_SALUD_Y_SEGURIDA_LADY_CANTHR.pdf
  • Cano, Y., Gómez, I. y Tórrez, O. (2018): El desarrollo de la habilidad escuchar, una necesidad para elevar la calidad del proceso de enseñanza – aprendizaje. Revista Atlante. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/06/escuchar-ensenanza-aprendizaje.html
  • Colciencias. Corporación Ruta N Medellín. Corporación Tecnnova UEE. (2016). Hacia una hoja de ruta Spin-off. Un camino para la creación de spin-off universitarias en Colombia. Vallejo editores. http://www.spinoffcolombia.org/wp-content/uploads/2016/07/HACIA-UNA-HOJA-DE-RUA-SPIN-OFF.pdf
  • Congreso de la República de Colombia. (1994, 8 de febrero). Ley 115 de febrero 8 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. Diario oficial de la nación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
  • Congreso de la república de Colombia (1997, 4 de julio). Ley 376 de 1997. Por la cual se reglamenta la profesión de Fonoaudiología y se dictan normas para su ejercicio en Colombia. Diario oficial de la nación. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0376_1997.html
  • Cuervo, C. (1999). La profesión de fonoaudiología: Colombia en perspectiva internacional. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
  • Echeverri, A. M. y Zapata, L. V. (2015). El rol del fonoaudiólogo como complemento a la labor educativa durante el primer semestre del 2015 en las instituciones de básica primaria: Colegio La Presentación y Cristóbal Colón de la Ciudad de Medellín. [tesis de pregrado no publicada, Fundación Universitaria María Cano]. Biblioteca FUMC
  • Granade, G., y Truy, E. (2017). Estrategia diagnóstica y terapéutica en las sorderas infantiles. EMC - Pediatría, 52(1), 1–16. doi:10.1016/s1245-1789(16)81802-8
  • Pérez, L. M., Muñoz, I., Bolaños, A. C., Gaviria, D. J., Moncayo, T., Reyes, G. O. y Taimal, F. A. (2013). Variación en comprensión y producción textual después de intervención fonoaudiológica en niños de tercer grado escolar entre 2010- 2011. Areté, 13(1), 93-104. https://arete.ibero.edu.co/article/view/93
  • Ramírez, A. Salinas, A. M. Sarmiento, B. A. Ayala, E. Pachón, J. P. Serrano, K. Moreno, L. Y. Parra, L. Y. García, L. A. Villalba, R.
  • Real, R. Gómez, Y. A. y Matiz, Y. A. (2009). La indiferencia y el descuido de la escuela en el aula. [tesis de pregrado, corporación universitaria minuto de dios]. Repositorio Institucional Uniminuto. https://repository.uniminuto.edu/bitstream/handle/10656/379/THUM_RealRusbert_09.pdf?sequence=3&isAllowed=y
  • Rosero, J., Fajardo, L., Murcia, G., y Urrego, A. (2009). Construcción de un paradigma de acción fonoaudiológica en la educación. Areté, 9(1), 85 -94. Recuperado a partir de https://arete.ibero.edu.co/article/view/398
  • Spin-off Colombia. (s. f). Creación y puesta en marcha de 7 spin-off universitarias. Spin-off Colombia. https://www.spinoffcolombia.org/colombiauniversitaria/
  • Torres, S. y Montaña, M. (2003). El modelo colaborativo. Una alternativa para el trabajo del fonoaudiólogo en el sector educativo. Areté, 3(1), 31-37. Recuperado de https://arete.ibero.edu.co/article/view/574/533
  • Urgiléz, E. (2018) Evaluación del nivel auditivo en niños de 6 a 7 años de las escuelas del centro del cantón SIGSIG. 2017-2018. [Tesis de grado, Universidad de Cuenca]. Repositorio Institucional Ucuenca. https://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/31348/1/PROYECTON%20DE%20INVESTIGACI%C3%93N.pdf
  • Vilkman, E. (2004). Occupational Safety and Health Aspects of Voice and Speech Professions. Folia Phoniatrica et Logopaedica, 56(4), 220–253. doi:10.1159/000078344