Metodologías activas en educación superior, mediadas por tecnologías en diversas disciplinas
- Morales-Morgado, Erla Mariela 1
- Ruiz-Torres, Santiago 1
- Rodero-Cilleros, Sergio 1
- Morales-Romo, Beatriz 1
- Campos-Ortuño, Rosalynn Argelia 1
-
1
Universidad de Salamanca
info
ISSN: 0214-3402
Year of publication: 2023
Issue Title: Body Expression and Educational Dance
Issue: 29
Pages: 295-311
Type: Article
More publications in: Aula: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca
Abstract
Active methodologies form an important part of current teaching models, which promote an active role for students, articulating on them the other elements of the curriculum such as objectives, contents, activities, and resources, where Information and Communication Technologies (ICT) offer an important support. The pandemic scenario, provoked by COVID-19, has made more alert the need to enhance the promotion of autonomous and self-regulated learning skills in university students. This paper presents the experience of a group of teachers from different disciplines through a teaching innovation project aimed at developing active methodologies through the institutional platform. The results confirm the need and effectiveness of active methodologies supported by technologies, which helps to improve the inclusion and interaction of students.
Bibliographic References
- AREA MOREIRA, M. (2007). Adquisición de competencias en información. Una materia necesaria en la formación universitaria. CRUE Universidades Españolas, Red de Bibliotecas REBIUN. http://hdl.handle.net/20.500.11967/332
- BENITO, A. y CRUZ, A. (2005). Nuevas claves para la Docencia Universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Narcea.
- BOEHRER, J. y LINSKY, M. (1990). Teaching with Cases: Learning to Question. New Directions for Teaching and Learning, 42, 41-57. https://doi.org/10.1002/tl.37219904206
- BRUNDIERS, K. y WIEK, A. (2013). Do we Teach What We Preach? An International Comparative Appraisal of Problem- and Project-Based Learning Courses in Sustainability. Sustainability, 5(4), 1725-1746. https://doi.org/10.3390/su5041725
- COLEGIO MARÍA AUXILIADORA - SALESIANAS LA RODA [@COLEGIOMARIAAUXILIADORA-SA4897]. (2020, 08, 20). Juntos te pararemos [vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=BbnPNH2KPKU
- COLL, C.; MAURI, T. y ONRUBIA, J. (2006). Análisis y resolución de casos-problema mediante el aprendizaje colaborativo. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 3(2), 29-41. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v3i2.285.
- GROS, B. (2007). El aprendizaje colaborativo a través de la red: límites y posibilidades. Aula de Innovación Educativa, 162, 44-50.
- HERNÁNDEZ SERRANO, M. J. y FUENTES AGUSTÍ, M. (2011). Aprender a informarse en la red: ¿son los estudiantes eficientes buscando y seleccionando la información? Education in the Knowledge Society (EKS), 12(1), 47-78. https://doi.org/10.14201/eks.7823
- JIMÉNEZ HERNÁNDEZ, D.; GONZÁLEZ ORTIZ, J. J. y TORNEL ABELLÁN, M. (2020). Metodologías activas en la universidad y su relación con los enfoques de enseñanza. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(1), 76-94. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/78330
- MAC CANN, N.; GARCÍA-VALCÁRCEL, A. y MORALES-MORGADO, E. (2022). Análisis Argumentativo y Auto-regulación de Aprendizaje en estudiantes universitarios del ámbito educativo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profeso-rado (REIFOP), 25(3), 159-175. https://doi.org/10.6018/reifop.528631
- MORALES MORGADO, E.M.; RUIZ TORRES, S.; RODERO CILLEROS, S.; MORALES ROMO, B. and PEDRERO MUÑOZ, C. (2023). Metodologías activas e innovadoras en modalidad b-learning para contribuir a la integración de estudiantes universitarios en diversas disciplinas, en Morales-Morgado, E.M. (Ed.), Interculturalidad, Inclusión y Equidad en Educación (pp. 489-498), Ediciones Universidad de Salamanca (DOI: https://doi.org/10.14201/0AQ0321489498).
- MORALES MORGADO, E. M.; CAMPOS ORTUÑO, R. A.; YANG, L. L. y FERRERAS-FERNÁNDEZ, T. (2013). Metadata Mapping to Describe Learning Objects and Educational Apps in the Gredos Repository. En F.J . García-Peñalvo (ed.), TEEM’13: Proceedings of the First International Conference on Technological Ecosystem for Enhancing Multiculturality (pp. 349-356). ACM. https://doi.org/10.1145/2536536.2536589
- MORALES-MORGADO, E.M.; HERNÁNDEZ SERRANO, M.J.; MARTÍNEZ VAQUERO, C.; MELGOSA ARCOS, F.J.; MORA-LES ROMO, B.; RODERO CILLEROS, S.; RUIZ TORRES, S.; REVOLLAR CHÁVEZ, S.R.; SÁNCHEZ-REYES PEÑAMARÍA, M.S. (2021). Memoria de Innovación Docente: Diseño y aplicación de una metodología didáctica en modalidad b-learning, Como respuesta a las necesidades derivadas de la pandemia (ID-041). MID. Memorias de Innovación Docente, 2020-2021. Universidad de Salamanca. http://hdl.handle.net/10366/149138
- MORALES MORGADO, E. M.; CAMPOS ORTUÑO, R. A.; YANG, L. L. y FERRERAS-FERNÁNDEZ, T. (2014). Adaptation of Descriptive Metadata for Managing Educational Resources in the GREDOS Repository. International Journal of Knowledge Management (IJKM), 10(4), 50-72. https://doi.org/10.4018/ijkm.2014100104
- REAL DECRETO 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación infantil. Boletín Oficial del Estado, 4, de 4 de enero de 2007. https://www.boe.es/eli/es/rd/2006/12/29/1630/con
- SALINAS, J.; PÉREZ, A. y DE BENITO, B. (2008). Metodologías centradas en el alumno para el aprendizaje en red. Madrid: Síntesis.
- SALMON, G. (2004). E-actividades: el factor clave para una formación en línea activa. Editorial UOC.
- SILVA QUIROZ, J. y MATURANA CASTILLO, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Innovación Educativa (México, DF), 17(73), 117-131. https://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v17n73/1665-2673-ie-17-73-00117.pdf
- VÁSQUEZ-ASTUDILLO, M.; MORALES-MORGADO, E. M.; MORALES-ROBLES, E.; MACIEL, C. y LIMA-PANIAGO, M. C. (2022). Educación Remota Emergencial: satisfacción y competencias de los profesores. Educação e Realidade, 47, 1-24. https://www.seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/110781