Proceso de autoevaluación de un Conservatorio Profesional de Música y determinación de áreas de mejora

  1. Elena Berrón Ruiz 1
  2. Inés María Monreal Guerrero 2
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Revista Internacional de Educación Musical

ISSN: 2307-4841

Any de publicació: 2021

Número: 9

Pàgines: 20-32

Tipus: Article

DOI: 10.1177/23074841211046711 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Altres publicacions en: Revista Internacional de Educación Musical

Resum

The present article gathers the results of the research carried out at the Professional Conservatory of Music of Segovia, in order to evaluate its quality as an educational institution and propose improvements. This investigation had two goals: on one side, to identify the most deficient areas and which should therefore be addressed as a priority in a future plan to improve the Centre, and, on the other, to propose some of the specific actions that could be undertaken within each of these areas to solve the weaknesses detected. For the purpose of data gathering, researchers implemented four questionnaires extracted from the standardized self-evaluation model of the Junta de Castilla y León and a semi-structured group interview were used. Teachers, families, students and non-teaching personnel participated in the study. Among the conclusions of the study, it is worth highlighting the four areas in which it would be advisable to focus in order to improve the educational service of the Conservatory: planning, organisation, leadership and resource management.

Referències bibliogràfiques

  • Altet, M. (2005). La competencia del maestro profesional o la importancia de saber analizar las prácticas. En L. Paquay, M. Altet, E. Charlier y Perrenoud (Eds.), La formación profesional del maestro. Estrategias y competencias (pp. 33–48). Fondo de Cultura Económica.
  • Arnaiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatio Siglo XXI, 30(1), 25–44. Recuperado de https://revistas.um.es/educatio/article/ view/149121
  • Brandon, P. R., y Fukunaga, L. L. (2014). The state of the empirical research literature on stakeholder involvement in program evaluation. American Journal of Evaluation, 35(1), 26–44. doi: 10.1177/1098214013503699
  • Cienfuegos, M. A., y Cienfuegos, A. (2016). Lo cuantitativo y lo cualitativo en la investigación. Un apoyo a su enseñanza. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7, 1–22. Recuperado de https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/231
  • Coll, C. (1983). La evaluación del proceso de enseñanza – aprendizaje. Cuadernos de Pedagogía, 103, 13–17.
  • Cousins, J. B., Goh, S. C., Elliot, C. J., y Bourgeois, I. (2014). Framing the Capacity to Do and Use Evaluation. New Directions for Evaluation, 141(1), 7–23. doi: 10.1002/ev.20076
  • Escudero, T. (1997). Enfoques modélicos y estrategias en la evaluación de centros educativos. RELIEVE: Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 3(1), 1–20. Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v3n1/ RELIEVEv3n1_1.htm
  • Escudero, T. (2016). La investigación evaluativa en el Siglo XXI: Un instrumento para el desarrollo educativo y social cada vez más relevante. RELIEVE: Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 22(1), 1–20. doi: 10.7203/relieve.22.1.8164
  • Figueroa, R. y Machado, E. F. (2012). La autoevaluación institucional y su importancia en la educación superior. Revista Humanidades Médicas, 12(3), 447–463. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v12n3/hmc06312.pdf
  • Gairén, J. (1993). La autoevaluación institucional como vía para mejorar los centros educativos. Bordón: Revista de Pedagogía, 45, 1–21. Recuperado de http://maaz.ihmc.us/rid=1LL1QPGT1-1ZHQS5D-10ND/Autoevaluacion_Institucional_Gairin.pdf
  • Garduño, E., Albarrán, D. y Damián, F. (2019). Investigación evaluativa para la inclusión educativa.Revista ciencias pedagógicas e innovación,7(2), 56–68. doi: 10.26423/rcpi.v7i2.312
  • Gil, J. (2003). La estadística en la investigación educativa. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 231–248.
  • Guirao, J. M. (2012). Autoevaluación de centros educativos para la atención a la diversidad desde una perspectiva inclusiva. Tesis doctoral, Universidad de Murcia. handle: 10803/117463
  • Hamodi, C. (2014). La evaluación formativa y compartida en educación superior: un estudio de caso. Tesis doctoral, Universidad de Valladolid.handle: 10324/5668
  • Jefatura del Estado (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, 97858-97921. Recuperado de http://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.
  • Junta de Castilla y León (2007). Orden EDU/958/2007, de 25 de mayo, por la que se aprueba el Modelo de Autoevaluación para Organizaciones Educativas de Castilla y León. Boletín Oficial de Castilla y León, 106, 11834-11836. Recuperado de http://bocyl.jcyl.es/boletines/2007/06/01/pdf/BOCYL-D-01062007-40.pdf
  • Junta de Castilla y León (2020). Modelo de Autoevaluación para organizaciones educativas de Castilla y León Recuperado dehttps://www.educa.jcyl.es/es/autoevaluacion
  • Marín, R., y Pérez Serrano, G. (1985). Pedagogía Social y Sociología de la Educación. Unidades Didácticas 1, 2 y 3. UNED.
  • Martínez, M., Yániz, C. y Villardón, L. (2018). Autoevaluación y reflexión docente para la mejora de la competencia profesional del profesorado en la sociedad del conocimiento. RED. Revista de Educación a Distancia, 56, 2–30. Recuperado de https://revistas.um.es/red/article/view/321621/225691
  • Muñoz, A., Pérez Zabaleta, A., Muñoz, A., y Sánchez, C. (2013). La evaluación de políticas públicas: una creciente necesidad en la unión europea. Revista de Evaluación de Programas y Políticas Públicas, 1, 1–30. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/REPPP/article/view/10776/10296
  • Murillo, F. J. (2003). El movimiento teórico-práctico de mejora de la escuela. Algunas lecciones aprendidas para transformar los centros docentes. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2), 1–22. Recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/5352
  • Pérez Juste, R. (2002). La evaluación de programas en el marco de la educación de calidad. XXI Revista de Educación, 4, 43–76. handle: 10272/1922/b1514172x.pdf
  • Pérez Juste, R., López Rupérez, F., Peralta, M. D., y Municio, P. (2000). Hacia una educación de calidad: gestión, instrumentos y evaluación. Narcea.
  • Pizzolon, A. M. y Álvarez, J. (2019). Investigación evaluativa.Revista Científica Agropampa,2(2, 118–133. Recuperado de https://periodicos.unipampa.edu.br/index.php/ Agropampa/article/view/203
  • Santos, M. A. (2003). Una flecha en la diana: La evaluación como aprendizaje. Narcea.