The Interrelation of Art, Science, and Technology from a Cognitive Dimension: Art as a Way of Knowledge and the STEAM Methodology as the Answer

  1. Escribano-Belmar, Beatriz 3
  2. Caerols-Mateo, Raquel 1
  3. Thompson, Reynaldo 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad de Guanajuato
    info

    Universidad de Guanajuato

    Guanajuato, México

    ROR https://ror.org/058cjye32

  3. 3 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities

ISSN: 0975-2935

Año de publicación: 2023

Volumen: 15

Número: 3

Páginas: 1-13

Tipo: Artículo

DOI: 10.21659/RUPKATHA.V15N3.11 GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities

Resumen

The interrelation between art and science can be understood as a dialogue that emerges from the process of knowledge construction, and consequently, it also defines the human being. The idea may be legitimated from a cognitive perspective. What if we consider this dialogue on the art/science split not as a model of knowing in itself, but as a constructed concept? Thinking as a construct, the advent of technology could have supposed an element to accentuate the divide in this dialogue, as an emerging techno-society may have deepened this separation. However, there is a need to explore the arts -and humanities- trying to find some answers to the challenges posed by the digital paradigm. For this reason, the inclusion of the letter “A” of Arts in the STEM dialogue, resulting in STEAM, is not accidental. From this approach, the entrance of the STEAM methodology into educational models is going to be addressed from the cognitive dimension of art, as a consequence of the conceptual, social, and cultural changes that give it meaning. For that purpose, the issue is addressed through the art cognitive dimension as the theoretical and conceptual foundation supporting it and that leads to the analysis of the named methodology and its contemporary necessity.

Referencias bibliográficas

  • Alonso, R. (2015). Elogio de la low-tech. Historia y estética de las artes electrónicas en América Latina. Luna Editores.
  • Bloom, B., et al. (1971). Taxonomía de los objetivos de la educación: la clasificación de las metas educacionales: manuales I y II. Centro Regional de Ayuda Técnica: Agencia para el Desarrollo Internacional (A.I.D).
  • Brassaï (2006). Conversaciones con Picasso. Turner.
  • Briggs, A. y Burke, P. (2002). A Social History of the Media: From Gutenberg to the Internet. Polity.
  • Caerols-Mateo, R. (2013). La educación en las artes: el arte como vía de conocimiento. En: Caerols, R. & Rubio, J.A. La praxis del artista como hacer investigador (pp. 15-43). Cuadernos de Bellas Artes.
  • Camargo, Á. & Hederich, C. (2020). Jerome Bruner: Dos teorías cognitivas, dos formas de significar, dos enfoques para la enseñanza de la ciencia. Psicogente, 24(13), 329-346. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1797
  • Carretero, M. (2004). Claves epistemológicas del arte y la ciencia en los desarrollos de la modernidad. Doctoral Thesis. Faculty of Fine Arts, Complutense University of Madrid. Cassirer, E. (1951). Individuo y cosmos en la filosofía del Renacimiento. Emecé.
  • Cilleruelo, L. & Zubiaga, A. (2014). Una aproximación a la educación STEAM. Prácticas educativas en la encrucijada arte, ciencia y tecnología. Jornadas de Psicodidáctica, 1-18.
  • Escribano-Belmar, B. (2017). Copy Art Histories: The mergence of the photocopy machine in the 20th century art and its role as Historial Media Art. Tendencies and thematic cartography of Copy Art. Doctoral Thesis. University of de Castilla-La Mancha.
  • Felguerez, M. (1983). La máquina estética. México. Universidad Nacional Autónoma de México.
  • Gardner, H. (2011). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Paidós Ibérica.
  • Gombrich, E. H. (1999). The Story of Art. Phaidon Press. Gombrich, E. H. (1984). Art and Illusion. Phaidon Press.
  • Huidobro, T. (2004). Una definición de la creatividad a través del estudio de 24 autores seleccionados. . Doctoral Thesis. Complutense University of Madrid.
  • Miller, A.I. (2001). Einstein, Picasso. Space, Time and the Beauty that Causes Havoc. Basic Books.
  • Shanken, E. A. (2009). Art and Electronic Media. Phaidon.
  • Wood, D., Bruner, J. S., & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Child Psychology & Psychiatry & Allied Disciplines, 17(2), 89–100. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x
  • Zamorano, T., García, Y. & Reyes, D. (2018). Educación para el sujeto del siglo XXI: principales características del enfoque STEAM desde la mirada educacional. Contextos: Estudios de humanidades y ciencias sociales, 41. s/n.
  • Web pages: García, A. (1979). La creación científica está en relación constante con las formas de vida social. El País. http://elpais.com/diario/1979/03/23/sociedad/290991601_850215.html