Conocimiento aritmético puesto de manifiesto por alumnos de primaria cuando inventan problemas

  1. María Fernanda Ayllón 2
  2. Encarnación Castro 1
  3. Marta Molina 3
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Escuela de Magisterio La Inmaculada
  3. 3 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Book:
Investigaciones en Pensamiento Numérico y Algebraico e Historia de la Matemática y Educación Matemática
  1. Jose Luis Lupiáñez (ed. lit.)
  2. María C. Cañadas (ed. lit.)
  3. Marta Molina (ed. lit.)
  4. Mercedes Palarea (ed. lit.)
  5. Alexander Maz (ed. lit.)

Publisher: Dpto. Didáctica de la Matemática, Universidad de Granada

ISBN: 978-84-694-7479-2

Year of publication: 2011

Pages: 77-86

Type: Book chapter

Abstract

The research study here reported investigates the arithmetic thinking processes evidenced by elementary students when posing problems in a semi-structured situation. Using data from interviews and a questionnaire, we study the student´s conception of problems and of their utility, and we analyze the type of problems formulated focusing on their coherence, their operative structure and their number of stages.

Bibliographic References

  • Castro, E. (2011). La invención de problemas y sus ámbitos de investigación. Presentado en el seminario de investigación “Pensamiento numérico y algebraico. Historia de la matemática y de la educación matemática”, celebrado en Granada del 17 al 19 de Febrero de 2011.
  • Castro, E. (2008). Resolución de problemas. Ideas, tendencias e influencias en España. En R. Luengo, B. Gómez, M. Camacho y L. Blanco, (Eds.) Investigación en Educación Matemática XII. Actas del XII Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática (pp. 113-140). Badajoz: Sociedad Extremeña de Educación Matemática “Ventura Reyes Prósper”/ Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática.
  • Cruz, M. (2006). A Mathematical Problem–Formulating Strategy. International Journal for Mathematics Teaching and Learning.
  • Kilpatrick, J. (1987). Problem formulating: Where do good problems come from? En A. Schoenfeld (Ed.), Cognitive science and mathematics education (pp. 123-147).
  • Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum. Silver, E. (1994). On Mathematical problem posing. For the Learning of Mathematics, 14(1) 19-28.