Actitudes de estudiantes de ingeniería hacia el uso de la tecnología en las matemáticas

  1. Rubí López 1
  2. Enrique Castro 1
  3. Marta Molina 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Book:
Investigaciones en Pensamiento Numérico y Algebraico e Historia de la Matemática y Educación Matemática
  1. David Arnau (ed. lit.)
  2. José Luis Lupiáñez (ed. lit.)
  3. Alexander Maz (ed. lit.)

Publisher: Departamento de Didáctica de la Matemática de Universitat de Valencia y SEIEM

ISBN: 978-84-695-6765-4

Year of publication: 2012

Pages: 181-190

Type: Book chapter

Abstract

In this paper, we describe engineering undergraduate students attitude trends about using technology for teaching, learning and practice of mathematics, by analyzing students’ opinion expressed in an open question on a survey. The analysis was performed using a set of established categories following a content analysis methodology, where a simple word or a common idea in the students’ comment in the survey represents a key term. The obtained results were useful in order to design and develop a teaching experiment about the modeling process with a CAS (Computer Algebra System).

Bibliographic References

  • Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Madrid: Akal Ediciones.
  • Cretchley, P. (2007). Does computer confidence relate to levels of achievement in ICTEnriched learning models? Education and Information Technologies, 12(1), 2939.
  • Cretchley, P. y Harman, C. (2001). Balancing the scales of confidence: Computers in early undergraduate mathematics learning. USQ ePrints, Quaestiones Mathematicae, 17-25. Descargado el 10 de Julio de 2009 de http://eprints.usq.edu.au/1770/1/Delta'01_Cretchley%26Harman_Pre-print.pdf
  • Fennema, E., y Sherman, J. A. (1976). Fennema-Sherman mathematics attitude scales. Instruments designed to measure attitudes towards the learning of mathematics by females and males.
  • Fogarty, G., Cretchley, P., Harman, C., Ellerton, N., y Konki, N. (2001). Validation of a questionnaire to measure mathematics confidence, computer confidence, and attitudes to the use of technology for learning mathematics. Attitudes to Technology in Mathematics Learning Questionnaire. Descargado el 20 de Mayo de 2009 de http://eprints.usq.edu.au/953/1/Fogarty_Fogarty-Cretchley-HarmanEllerton-Konki_Valid._of_questionnaire_maths.pdf
  • Galbraith, P. y Haines, C. (1998). Disentangling the nexus: Attitudes to mathematics and technology in a computer learning environment. Educational Studies in Mathematics, 36(3), 275-290.
  • Gil, N., Blanco, J. y Guerrero, E. (2005). El dominio afectivo en el aprendizaje de las Matemáticas. Una revisión de sus descriptores básicos. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 2, 15-32.
  • Gómez-Chacón, I. y Haines, C. (2008). Students’ attitudes to mathematics and technology. Comparative study between the United Kingdom and Spain. Presentado en ICME-11, 11th International Congress on Mathematical Education. Monterrey: México. Descargado el 7 de Julio de 2009 de http://tsg.icme11.org/document/get/924.
  • Hostil O.R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Addison Wesley.
  • Kloosterman, P. (1990). Attributions, performance following failure, and motivation in mathematics. En E. Fennema y G. C. Leder (Eds.), Mathematics and gender (pp. 96-127). New York: Teachers College Press.
  • Krippendorff, K. (1997). Metodología de análisis de contenido. Teoría y Práctica. Barcelona: Paidós Ibérica
  • López, R., Castro, E., Molina, M. y Moreno, L. (2010). Elaboración y validación de un cuestionario de actitudes hacia el uso de la tecnología para el aprendizaje de las matemáticas. Primer Encuentro Internacional TIC en Educación (pp. 243-248). Lisboa, Portugal.
  • Mato, M. D. y De la Torre E. (2009). Evaluación de las actitudes hacia las matemáticas y el rendimiento académico. En M.J. González, M.T. González y J. Murillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIII (pp. 285-300). Santander: SEIEM.
  • McLeod, D. y Adams, V. (Eds) (1989). Affect and mathematical problem solving: A new perspective. New York: Springer Verlag.
  • Minato, S. (1983). Some mathematical attitudinal data on eighth grade students in Japan measured by a semantic differential. Educational Studies in Mathematics, 14(1), 19-38.
  • Minato, S., y Yanase, S. (1984). On the relationship between students’ attitudes towards school mathematics and their levels of intelligence. Educational Studies in Mathematics, 15(3), 313-320.
  • Pérez-Tyteca, P., Castro, E., Segovia, I., Castro, E. y Fernández, F. (2007). Ansiedad matemática de los alumnos que ingresan en la Universidad de Granada. En M. Camacho, P. Flores y P. Bolea (Eds.), Investigación en Educación Matemática XI (pp. 171-180). Tenerife: SEIEM.
  • Pierce, R., Stacey, K. y Barkatsas, A. (2007). A scale for monitoring students’ attitudes to learning mathematics with technology. Computers & Education, 48(2), 285300.
  • Randhawa, B. S., Beamer, J. E., y Lundberg, I. (1993). Role of the mathematics self- efficacy in the structural model of mathematics achievement. Journal of Educational Psychology, 85, 41-48.
  • Ursini, S., Sánchez, G. y Orendain, M. (2004). Validación y confiabilidad de una escala de actitudes hacia las matemáticas y hacia las matemáticas enseñadas con computadora. Educación Matemática, 16(3), 59-78.
  • Ursini, S. y Sánchez, G. (2008). Gender, technology and attitude towards mathematics: A comparative longitudinal study with Mexican students. ZDM Mathematics Education, 40, 559–577.