Adolescencia y Educación. Control parental y percepción de las familias sobre los riesgos en Internet

  1. Jesús Ruedas-Caletrio 1
  2. Sara Serrate-González 2
  3. José-Manuel Muñoz-Rodríguez 1
  4. Patricia Torrijos-Fincias 1
  1. 1 Facultad de Educación, Universidad de Salamanca
  2. 2 Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Salamanca
Journal:
ESE: Estudios sobre educación.

ISSN: 1578-7001

Year of publication: 2023

Issue: 45

Pages: 123-144

Type: Article

DOI: 10.15581/004.45.006 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: ESE: Estudios sobre educación.

Abstract

Adolescence is a stage of constant connection to the Internet where families, in their socialising function, intervene by means of control strategies to help prevent risks. This study aims to find out their perception of the risks posed by the Internet and the parental control models they use, carrying out a qualitative study using discussion group techniques and interviews. Families consider addiction, loss of values, lack of critical thinking and bullying as the main virtual risks and preferably use controls related to punishments and control of connection time to prevent them.

Bibliographic References

  • Alonso, L. E. (1998). La mirada cualitativa en sociología. Fundamentos.
  • Alonso-Stuyck, P. y Aliaga, F. (2017). Demanda de autonomía en la relación entre los adolescentes y sus padres: normalización del conflicto. Estudios sobre Educación, 33, 77-101. https://doi.org/10.15581/004.33.77-101
  • Álvarez-García, D., García, T., Cueli, M. y Núñez, J. C. (2019). Control Parental del Uso de Internet durante la Adolescencia: Evolución y Diferencias de Género. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 51(2), 19-31. https://psycnet.apa.org/doi/10.21865/RIDEP51.2.02
  • Arab, E. y Díaz, A. (2015). Impacto de las redes sociales e internet en la adolescencia: aspectos positivos y negativos. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 7-13. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2014.12.001
  • Bartau, I., Aierbe, A. y Oregui, E. (2020). Mediación parental del uso de Internet desde una perspectiva de género. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22(2), 1-14. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e02.2075
  • Bartau-Rojas, I., Aierbe-Barandiaran, A. y Oregui-González, E. (2018). Mediación parental del uso de Internet en el alumnado de Primaria: creencias, estrategias y dificultades. Comunicar, 26(54), 71-79. https://doi.org/10.3916/C54-2018-07
  • Bhroin, N. y Rehder, M. (2018). Exploring the conceptual frameworks that Norwegian children (aged 9-15) understand and use when discussing the Internet and digital media: EU Kids Online. Oslo Universitet. https://www.ucviden.dk/en/publications/exploring-the-conceptual-frameworks-that-norwegian-children-aged-
  • Boczkowski, P., Mitchelstein, E. y Matassi, M. (2018). “News comes across when I’m in a moment of leisure”: Understanding the practices of incidental news consumption on social media. New Media & Society, 20(10), 3523-3539. https://doi.org/10.1177/1461444817750396
  • Campirán, A. F. (2019). Sobre la relación entre las lógicas y el pensamiento crítico. Andamios, 16(41), 175-195. https://doi.org/10.29092/uacm.v16i41.721
  • Capuzzi, D. y Gross, D. R. (2010). Group work: Elements of effective leadership. En D. Capuzzi, D. R. Gross, y M. D. Stauffer (Eds.), Introduction to group work (pp. 59-92). Love Publishing Co.
  • Carbonell, X., Fúster, H., Chamarro, A. y Oberst, U. (2012). Adicción a internet y al móvil: Una revisión de estudios empíricos españoles. Papeles del Psicólogo, 33(29), 82-89. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77823407001
  • Cipolletta, S., Malighetti, C., Cenedese, C. y Spoto, A. (2020). How Can Adolescents Benefit from the Use of Social Networks? The iGeneration on Instagram. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(19), 6952. https://doi.org/10.3390/ijerph17196952
  • Creswell, J. W. (2008). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson.
  • Denzin, N. K. y Lincoln Y. (2005). Handbook of qualitative research. Sage.
  • Fernández, E. y Gutiérrez, J. M. (2017). La socialización de los jóvenes interconectados: experimentando la identidad en la sociedad aumentada. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(2), 171-190. https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i2.10330
  • Fernández-Montalvo, J., Peñalva, A. y Irazabal, I. (2015). Hábitos de uso y conductas de riesgo en Internet en la preadolescencia. Comunicar, 22(44), 113-120. https://doi.org/10.3916/C44-2015-12
  • Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
  • Floridi, L. (2015). The Onlife Manifesto. Being Human in an Hyperconnected Era. Springer. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-3-319-04093-6.pdf?pdf=button
  • Fundación Telefónica (2022). Sociedad digital en España. Taurus.
  • GAD3 (2020). El impacto de las pantallas en la vida familiar. https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/7342_d_EMP_Estudio_EdicionII.pdf
  • Gálvez, D. (2019). Propuesta de fortalecimiento de vínculos paterno-filiales en las futuras generaciones en relación a las nuevas tecnologías de la información y comunicación. Apuntes de Bioética, 2(2), 88-109. https://doi.org/10.35383/apuntes.v2i2.290
  • Gamito, R., Aristizabal, P., Vizcarra, M. T. y Tresserras, A. (2017). La relevancia de trabajar el uso crítico y seguro de internet en el ámbito escolar como clave para fortalecer la competencia digital. Fonseca, Journal of Communication, 15(15), 11-25. https://doi.org/10.14201/fjc2017151125
  • Gamito, R., Aristizabal, P. y Vizcarra, M. T. (2019). Sociedad multipantalla: un reto educativo para familia y escuela. Revista Prisma Social, (25), 398-423. https://revistaprismasocial.es/article/view/2689
  • García-Aparicio, A. y Rodríguez-Jiménez, M. (2014). La construcción de la identidad adolescente en internet. INFAD: International Journal of Developmental and Educational Psychology, 7(1), 569-578. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v7.828
  • Garmendia, M., Jiménez, E., Karrera, I., Larrañaga, N., Casado, M. A., Martínez, G. y Garitaonandia, C. (2019). Actividades, Mediación, Oportunidades y Riesgos online de los menores en la era de la convergencia mediática. INCIBE. https://www.is4k.es/sites/default/files/contenidos/informe-eukidsonline-2018.pdf
  • George, M. (2013). Teaching focus group interviewing: Benefits and challenges. Teaching Sociology, 41(3), 257-270. https://doi.org/10.1177/0092055X12465295
  • Gutiérrez-Pérez, B. M., Budian, R. C., Serrate, S. y Dacosta, A. (2022). Padres helicóptero, hijos Blancanieves: La problematización de los usos digitales de los jóvenes entre profesionales de la educación. AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, 17(3), 569-590. https://doi.org/10.11156/aibr.170307
  • INE (2019). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. https://www.ine.es/prensa/tich_2021.pdf
  • Labrador, F. J., Villadangos, S. M., Crespo, M. y Becoña, E. (2013). Desarrollo y validación del cuestionario de uso problemático de nuevas tecnologías (UPNT). Anales de Psicología, 29(3), 836-847. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.159291
  • Livingstone, S. y Helsper, E. (2008). Parental mediation and children’s Internet use. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 52(4), 581-599. https://doi.org/10.1080/08838150802437396
  • López-Berlanga, M. C. y Sánchez-Romero, C. (2019). La interacción y convivencia digital de los estudiantes en las redes sociales. Revista de Educación Inclusiva, 12(2), 114-130. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/532
  • López-Castro, L., Priegue, D. y López-Ratón, M. (2021). Tipos de mediación parental del uso de las TIC y su relación con la cibervictimización del alumnado de educación primaria. Bordón. Revista de Pedagogía, 73(2), 97-111. https://doi.org/10.13042/Bordon.2021.84336
  • López-Sánchez, C. y García del Castillo, J. A. (2017). La familia como mediadora ante la brecha digital: repercusión en la autoridad. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 8(1), 108-124. https://doi.org/10.21501/22161201.1928
  • Luri, G. (2022). Lo que permanece en educación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(2), 177-188. https://doi.org/10.14201/teri.27573
  • Millán, E. y Caro, C. (2022). Prevención de la violencia y el acoso en la red en adolescentes: estrategias familiares de crecimiento personal. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(1), 105-124. https://doi.org/10.14201/teri.26157
  • Mitchell, K., Finkelhor, D. y Wolak, J. (2005). Protecting youth online: Family use of filtering and blocking software. Child Abuse and Neglect, 29(7), 753-765. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2004.05.008
  • Moeller, S., Powers, E. y Roberts, J. (2012). El mundo desconectado y 24 horas sin medios: Alfabetización mediática para la conciencia crítica de los jóvenes. Comunicar, 20(39), 45-52. https://doi.org./10.3916/C39-2012-02-04
  • Molero-Jurado, M. M., Pérez-Fuentes, M. C., Gázquez-Linares, J. J. y Barragán- Martín, A. B. (2017). Análisis y perfiles del consumo de drogas en adolescentes: percepción del apoyo familiar y valoración de consecuencias. Atención Familiar, 24(2), 56-61. https://doi.org/10.1016/j.af.2017.02.001
  • Moreno, N. M., González, A. C., Torres, A. C. y Araya, J. (2017). Alfabetización digital a padres de familia en el uso de las redes sociales. Alteridad, 12(1), 8-19. https://doi.org/10.17163/alt.v12n1.2017.01
  • Muñoz-Rodríguez, J. M., Torrijos, P., Serrate, S. y Murciano, A. (2020). Entornos digitales, conectividad y educación. Percepción y gestión del tiempo en la construcción de la identidad digital de la juventud. Revista Española de Pedagogía, 78(277), 457-476. https://doi.org/10.22550/REP78-3-2020-07
  • Muñoz-Rodríguez, J. M., Patino, C., Pessoa, T. y Martín-Lucas, J. (2023). Identity profile of young people experiencing a sense of risk on the internet: A data mining application of decision tree with CHAID algorithm. Computers & Education, 197, 104743. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104743
  • Narros-González, M. J., Galmes-Cerezo, M. y Carcelén-García, S. (2022). La percepción de las familias sobre el juego de azar online: factores de riesgo asociados a los menores. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 180, 105-126. https://doi.org/10.5477/cis/reis.180.105
  • Nikken, P. y Jansz, J. (2013). Developing scales to measure parental mediation of young children’s internet use. Learning, Media and Technology, 39(2), 250-266. https://doi.org/10.1080/17439884.2013.782038
  • Padilla, S., Rodríguez, E., Álvarez, M., Torres, A., Suárez, A. y Rodrigo, M. J. (2015). The influence of the family educational scenario on internet use of primary and secondary school children. Infancia y Aprendizaje, 38(2), 402-434. http://dx.doi.org/10.1080/02103702.2015.1016749
  • Pastor, Y., Martín, R. y Montes, M. (2019). Patrones de uso, control parental y acceso a la información de los adolescentes en la red. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25(2), 995-1012. https://doi.org/10.5209/esmp.64821
  • Ramírez-García, A., Salcines-Talledo, I. y González-Fernández, N. (2020). Los dispositivos móviles en el hogar. Interés formativo de las familias españolas. REOP, Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 31(1), 43-61. https://doi.org/10.5944/reop.vol.31.num.1.2020.27286
  • Renés-Arellano, P. (2019). La Escuela en la Sociedad Red: Un Espacio de Encuentro con los Valores. Hamut´ay, 6(1), 112-123. https://doi.org/10.21503/hamu.v6i1.1578
  • Rodrigues, D. A., Relva, I. C. y Fernandes, O. M. (2022). Funcionamento familiar e dependência da internet em adolescentes. Revista CES Psicología, 15(1), 44- 67. https://dx.doi.org/10.21615/cesp.590
  • Rosen, L., Cheever, N. y Carrier, L. (2008). The association of parenting style and child age with parental limit setting and adolescent MySpace behaviour. Journal of Applied Developmental Psychology, 29(6), 459-471. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.07.005
  • Ruiz-Corbella, M. y De-Juanas, A. (2013). Redes sociales, identidad y adolescencia: nuevos retos educativos para la familia. Estudios sobre Educación, 25, 95- 113. https://doi.org/10.15581/004.25.1883
  • Sánchez, C. y Álvarez, E. (2018). Actitudes nocivas y riesgos para los menores a través de los dispositivos móviles. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 2(2), 147-161. https://doi.org/10.21703/rexe.Especial3_201814716113
  • Sánchez-Rojo, A., García del Dujo, A., Muñoz-Rodríguez, J. M. y Dacosta, A. (2022). Grammars of “Onlife” Identities: Educational Re-significations. Studies in Philosophy and Education, 41, 3-19. https://doi.org/10.1007/s11217-021-09811-7
  • Sánchez-Valle, M., De-Frutos, B. y Vázquez-Barrio, T. (2017). La influencia de los padres en la adquisición de habilidades críticas en Internet. Comunicar, 25(53), 103-111. https://doi.org/10.3916/C53-2017-10
  • Sandín, M. P. (2003). Investigación cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. McGrawHill.
  • Segovia, B., Mérida, R., Olivares, M. A. y González-Alfaya, E. (2016). Procesos de socialización con redes sociales en la adolescencia. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. RELATEC, 15(3), 155-167. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.3.155
  • Serrate, S., Sánchez-Rojo, A., Andrade-Silva, L. y Muñoz-Rodríguez, J. M. (2023). Onlife identity: The question of gender and age in teenagers’ online behaviour. Comunicar, 31(75), 2023-2. https://doi.org/10.3916/C75-2023-01
  • Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S. y Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo
  • Sorbring, E. (2014). Parents’ Concerns About Their Teenage Children’s Internet Use. Journal of Family Issues, 35(1), 75-96. https://doi.org/10.1177/0192513X12467754
  • Symons K., Ponnet K., Walrave M. y Heirman W. (2017). A qualitative study into parental mediation of adolescents’ internet use. Computers in Human Behavior, 73, 423-432. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2017.04.004
  • Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1996). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.
  • Tejedor, S. y Pulido, C. (2012). Retos y riesgos del uso de Internet por parte de los menores. ¿Cómo empoderarlos? Comunicar, 20(39), 65-72. https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-06
  • Tójar, J. C. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. La Muralla.
  • Torrecillas-Lacave, T., Vázquez-Barrio, T. y Monteagudo-Barandalla, L. (2017). Percepción de los padres sobre el empoderamiento digital de las familias en hogares hiperconectados. El profesional de la información, 26(1), 97-104. https://doi.org/10.3145/epi.2017.ene.10
  • Torrecillas-Lacave, T., Vázquez-Barrio, T., Suárez, R. y Fernández-Martínez, L. M. (2020). El papel de los padres en el comportamiento online de menores hiperconectados. Revista Latina de Comunicación Social, (75), 121-148. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1419
  • Torrijos-Fincias, P., Serrate, S., Martín-Lucas, J. y Muñoz-Rodríguez, J. M. (2021). Perception of Risk in the Use of Technologies and Social Media. Implications for Identity Building during Adolescence. Education Sciences, 11, 523. https://doi.org/10.3390/educsci11090523
  • Úcar, X. (2023). La educación escindida: perspectivas desde la pedagogía y la educación social. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 35(1), 81-100. https://doi.org/10.14201/teri.27805
  • Valcke, M., Bonte, S., De Wever, B. y Rots, I. (2010). Internet parenting styles and the impact on Internet use of primary school children. Computers & Education, 55(2), 454-464. http://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.02.009
  • Yubero, S., Larrañaga, E., Navarro, R. y Elche, M. (2018). Padres, hijos e Internet. Socialización familiar de la Red. Una relación compleja. Universitas Psychologica, 17(2), 1-13. https://doi.org/10.11144/javeriana.upsy17-2.phis