El "capitalismo emocional" en Eva IllouzUn análisis transversal del concepto y sus ambivalencias

  1. Tocino Rivas, María 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Revista de filosofía

ISSN: 0034-8244 1988-284X

Year of publication: 2023

Issue: 48

Pages: 427-442

Type: Article

DOI: 10.5209/RESF.79203 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Revista de filosofía

Sustainable development goals

Abstract

The objective of this paper is to provide a comprehensive examination of the concept of ‘emotional capitalism’ within the theoretical framework of Eva Illouz’s work. In order to elucidate the origins of this term, which has gained increasing popularity in academic literature in recent decades, two theses will be presented. Firstly, it will be argued that the central theme unifying Illouz’s thought is the concern for transformations in emotional culture throughout the 20th and 21st centuries. Secondly, it will be proposed that the author’s analysis of emotional capitalism is somewhat ambiguous, thereby suggesting that the meaning of this neologism does not strictly align with the majority of works that explore the relationship between contemporary capitalism and emotional life.

Bibliographic References

  • Alonso, L.E.; Fernández Rodríguez, C.J. (2013): “Los discursos del management. Una perspectiva crítica”, Lan Harremanak. Revista de relaciones laborales, 28 (1), pp. 42-69. https://doi.org/10.1387/lan-harremanak.10533.
  • Arroyo, H.; Dobles, I. (2020): Neoliberalismo y afectos. Derivaciones para una praxis psicosocial liberadora, San José, Arlekín.
  • Beck, U.; Beck-Gernsheim, E. (2001): El normal caos del amor. Las nuevas formas de relación amorosa, Barcelona, Paidós.
  • Bell, D. (1989): Las contradicciones culturales del capitalismo, Madrid, Alianza.
  • Bianchi, E. (2015): “Eva Illouz e i paradossi del capitalismo emotivo”, Ágalma. Rivista di Studi Culturali e di Estetica, 30 (2), pp. 32-46.
  • Bourdieu, P. (2010): “Las formas del capital. Capital económico, capital cultural y capital social”, en Poder, derecho y clases sociales, Bilbao, Desclée de Brouwer, pp. 131-164.
  • Cabanas, E.; Illouz, E. (2017): “The making of a «happy worker». Positive Psychology in neoliberal organizations”, en A.J. Pugh (ed.), Beyond the cubicle. Job insecurity, intimacy, and the flexible self, Oxford, Oxford University Press, pp. 25-50.
  • Cabanas, E.; Illouz, E. (2019): Happycracia. Cómo la ciencia y la industria de la felicidad controlan nuestras vidas, Barcelona, Paidós.
  • Carter, J.; Arocha, L. (eds.) (2020): Romantic relationships in a time of “cold intimacies”, Londres, Palgrave Macmillan.
  • Collins, R. (2004): Interactional ritual chains, Princeton, Princeton University Press.
  • Cushman, P. (1995): Constructing the self, constructing America. A cultural history of psychotherapy, Cambridge MA, Perseus.
  • Damásio, A. (2011): El error de Descartes. La emoción, la razón y el cerebro humano, Barcelona, Destino.
  • Friedan, B. (2016): La mística de la feminidad, Madrid, Cátedra.
  • Furedi, F. (2004): Therapy culture. Cultivating vulnerability in an uncertain age, Londres, Routledge.
  • García, J.; Jurado, A.; Barrionuevo, M. (2017): “Dominar el deseo. El imperativo de la felicidad en el capitalismo emocional”, Intersticios. Revista sociológica de pensamiento crítico, 11 (2), pp. 51-69.
  • Gori, R.; Le Coz, P. (2006): L´empire des coachs. Une nouvelle forme de contrôle social, París, Albin Michel.
  • Han, B.-C. (2014): Psicopolítica. Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder, Barcelona, Herder.
  • Hardt, M. (1999): “Affective labor”, Boundary 2, 26 (2), pp. 89-100.
  • Hernández, E. (2016): Los límites del deseo. Instrucciones de uso del capitalismo del siglo XXI, Madrid, Clave Intelectual.
  • Hippert, D. (2011): “Eva Illouz et l'irruption de la culture thérapeutique dans la société américaine”, Sociologie, 2 (3), pp. 319-326.
  • Hochschild, A. R. (1983): The managed heart. Commercialization of human feeling, Berkeley, University of California Press.
  • Illouz, E. (2003): Oprah Winfrey and the glamour of misery. An essay on popular culture, Nueva York, Columbia University Press.
  • Illouz, E. (2007): Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo, Madrid/Buenos Aires, Katz.
  • Illouz, E. (2008): “Emotional capital, therapeutic language and the habitus of «The New Man»”, en N.C. Karafyllis y G. Ulshöfer (eds.), Sexualized brains. Scientific modeling of emotional intelligence from a cultural perspective, Cambridge MA, MIT University Press, pp. 151-177.
  • Illouz, E. (2009a): “Emotions, imagination and consumption. A new research agenda”, Journal of Consumer Culture, 9 (3), pp. 377-413. https://doi.org/10.1177/1469540509342053.
  • Illouz, E. (2009b): “The culture of management. Self-interest, empathy and emotional control”, en R. Ziegler (ed.), An introduction to social entrepreneurship. Voices, preconditions, contexts, Cheltenham UK/Northampton MA, Edward Elgar, pp. 107-132.
  • Illouz, E. (2010a): El consumo de la utopía romántica. El amor y las contradicciones culturales del capitalismo, Madrid/Buenos Aires, Katz.
  • Illouz, E. (2010b): La salvación del alma moderna. Terapia, emociones y autoayuda, Madrid/Buenos Aires, Katz.
  • Illouz, E. (2012): Por qué duele el amor. Una explicación sociológica, Madrid/Buenos Aires, Katz.
  • Illouz, E. (2014a): El futuro del alma y la creación de estándares emocionales, Madrid/Buenos Aires/Barcelona, Katz/ CCCB.
  • Illouz, E. (2014b): Erotismo de autoayuda. “Cincuenta sombras de Grey” y el nuevo orden romántico, Madrid/Buenos Aires, Katz.
  • Illouz, E. (2019): “Emodities o la invención de los commodities emocionales”, en E. Illouz (ed.), Capitalismo, consumo y autenticidad. Las emociones como mercancía, Madrid/Buenos Aires, Katz, pp. 7-41.
  • Illouz, E. (2020): El fin del amor. Una sociología de las relaciones negativas, Madrid/Buenos Aires, Katz.
  • Illouz, E.; Benger, Y. (2015): “Emotions and consumption”, en D. Cook y J.M. Ryan (eds.), The Wiley-Blackwell Encyclopedia of consumption and consumer studies, Hoboken NJ, Wiley-Blackwell, pp. 1-6.
  • Illouz, E.; Finkelman, S. (2009): “An odd and inseparable couple. Emotion and rationality in partner selection”, Theor Soc, 38 (4), pp. 401-422. https://doi.org/10.1007/s11186-009-9085-5.
  • Illouz, E.; Gilon, D.; Shachak, M. (2014): “Emotions and cultural theory”, en J.E. Stets y J.H. Turner (eds.), Handbook of the sociology of emotions, Springer, Nueva York, pp. 221-244.
  • Illouz, E.; Kaplan, D. (2020): El capital sexual en la modernidad tardía, Barcelona, Herder.
  • Lasch, C. (1999): La cultura del narcisismo, Barcelona, Andrés Bello.
  • Lordon, F. (2015): Capitalismo, deseo, servidumbre. Marx y Spinoza, Buenos Aires, Tinta Limón.
  • Lutz, C.; Abu-Lughod, L. (eds.) (1990): Language and the politics of emotion, Cambridge, Cambridge University Press.
  • Marzano, M. (2011): Programados para triunfar. Nuevo capitalismo, gestión empresarial y vida privada, Barcelona, Tusquets.
  • Miskolci, R. (2016): “No coraçao pulsante da cultura. Entrevista com Eva Illouz”, Contemporânea, 6 (2), pp. 299-308. https://doi.editoracubo.com.br/10.4322/2316-1329.015.
  • Musiał, M. (2013): “Richard Sennett and Eva Illouz on tyranny of intimacy. Intimacy tyrannized and intimacy as a tyrant”, Lingua ac Communitas, 23, pp. 119-134.
  • Rendueles, C. (2017): “La gobernanza emocional en el capitalismo avanzado. Entre el nihilismo emotivista y el neocomunitarismo adaptativo”, Revista de Estudios Sociales, 62, pp. 82-88. https://doi.org/10.7440/res62.2017.08.
  • Rieff, P. (1966): The triumph of the therapeutic. Uses of faith after Freud, Nueva York, Harper & Row.
  • Rose, N. (2009): Inventing our selves. Psychology, power, and personhood, Cambridge, Cambridge University Press.
  • Santamaría, A. (2018): En los límites de lo posible. Política, cultura y capitalismo afectivo, Madrid, Akal.
  • Sennet, R. (2011): El declive del hombre público, Barcelona, Anagrama.
  • Simmel, G. (2013): Filosofía del dinero, Madrid, Traficantes de Sueños.
  • Stearns, P.N. (1994): American cool. Constructing a twentieth-century emotional style, Nueva York, New York University Press.
  • Thwaites, R. (2020): “Intimate relationships and choice in a time of «cold intimacies»”, en J. Carter y L. Arocha (eds.), Romantic relationships in a time of “cold intimacies”, Londres, Palgrave Macmillan, pp. 17-34.
  • Trilling, L. (1955): Freud and the crisis of our culture, Boston, Beacon Press.
  • Weber, M. (2012a): La ética protestante y el espíritu del capitalismo, Madrid, Alianza.
  • Weber, M. (2012b): Sociología de la religión, Madrid, Akal.
  • Zelizer, V.A. (1996): The social meaning of money, Princeton, Princeton University Press.
  • Zelizer, V.A. (2005): The purchase of intimacy, Princeton, Princeton University Press.