Construcción de subjetividades epistemológicas-políticas de profesoras y profesores de Investigación social en una universidad privada y confesional en Bogotá

  1. Giovanni Mora-Lemus 1
  1. 1 Magister en Estudios Políticos. SociólogoUniversidad de Monserrate. Bogotá, Colombia
Revista:
Prospectiva: Revista de Trabajo Social e Intervención Social

ISSN: 0122-1213 2389-993X

Any de publicació: 2021

Número: 31

Pàgines: 1-25

Tipus: Article

DOI: 10.25100/PRTS.V0I31.10678 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Prospectiva: Revista de Trabajo Social e Intervención Social

Resum

This article presents the context and interpretation of the practice of a group of male and female university professors, based on the epistemological and political subjectivities that have inspired their practices as subjects who conduct research. The approach adopted by the systematization was interpretive-critical, in which experience recovery techniques such as discussion groups, qualitative interviews and autobiographies were utilized. The reader will find that the composition of a subject who conducts research and the subjectivities that they construct in exercising the profession affect not only their epistemological and political considerations, but also the way in which they advise research projects and the research that they formulate or participate in. Likewise, the article starts from the contextualization in which the practice is developed, that is, Colombian universities and the obstacles for the achievement of academic professionalization.

Referències bibliogràfiques

  • Cifuentes-Gil, R. M. (2018). Conversatorio: Educación popular, participación y construcción de conocimientos transformadores. Desafíos para la vinculación de universidades a movimientos sociales. 40º Congreso Mundial IAP. CEAAL, Buenos Aires, Argentina. Manuscrito inédito.
  • Cifuentes-Gil, R., y Pantoja-Kauffmann, G. (2019). Sistematización de experiencias para construir saberes y conocimientos desde las prácticas: Sustentos, orientaciones, desafíos. Córdoba, Argentina: Editorial Brujas.
  • Domínguez-Sánchez, M., y Dávila-Legeren, A. (2008). La práctica conversacional del grupo de discusión: Jóvenes, ciudadanía y nuevos derechos. En A. J. Gordo-López y A. Serrano-Pascual (Coords.), Estrategias y practicas cualitativas de investigación social (pp. 97-125). Madrid, España: Pearson Educación.
  • Grosfoguel, R. (2013) Racismo/sexismo epistémico, universidades occidentalizadas y los cuatro genocidios/epistemicidios del largo siglo XVI. Tabula Rasa, (19), 31-58.
  • Lucio, R., y Serrano M. (1992). La educación superior tendencias y políticas estatales. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
  • Parra-Sandoval R. (1992). La calidad de la educación: Universidad y cultura popular. Bogotá, Colombia: Fundación FES-Tercer Mundo Editores.
  • Torres-Carrillo, A. (2006). Subjetividad y sujeto: perspectivas para abordar lo social y lo educativo. Revista Colombiana de Educación, (50), 86-103.
  • Vega-Cantor, R. (2015). La universidad de la ignorancia. Capitalismo académico y mercantilización de la educación superior. La Habana, Cuba: Ocean Sur.