Caso de buenas prácticas en la formación en TICs y fomento de la competencia digital en la sociedad, y, especialmente, en los colectivos en riesgo de exclusión digital.
- Hernández León, Nuria 1
- Miguel Hernández, Mario 2
-
1
Universidad de Salamanca
info
- 2 Colegio Marista Champagnat de Salamanca
ISSN: 2254-0059
Year of publication: 2017
Issue Title: Educación mediática y competencia digital
Volume: 6
Issue: 2
Pages: 47-59
Type: Article
More publications in: EDMETIC
Abstract
In this article an analysis of a case of good practices for training in TICS is carried out to promote the acquisition of digital competence in society, with special emphasis on groups that are at risk of digital exclusion, carried out through a Regional project in Castilla y Léon (Spain), dependent on the Public Administration. The case of a center in the town of Salamanca (Spain) is taken as an example because of the professionalism of the workers, their good practices, their results and for being the model to follow the project, taking as analysis data the first year of the center.
Bibliographic References
- CABERO, J. (1999): “La red, ¿panacea educativa?”. Educar, 25, 61-79.
- CABERO, J. et al (1999): Tecnología Educativa. Editorial Síntesis, S.A. Madrid.
- HERNÁNDEZ-LEÓN, N. (2016). Rasgos de personalidad y rendimiento laboral. Prolepsis, 20, 131-137.
- HERNÁNDEZ-LEÓN, N. (2017). Avances en Psicología de la Personalidad aplicado a la selección de personal y novedades para el área de Recursos Humanos en la empresa del siglo XXI. En J. Martínez Coll (Coordinador), II Congreso Internacional sobre desafíos en la empresa del siglo XXI. Universidad de Málaga (España). Pp. 127-133
- HERNÁNDEZ-LEÓN, N., MIGUEL-HERNÁNDEZ, M. (2017). Calidad en la educación para el profesional universitario docente: Cómo evitar el abandono académico del estudiante. En J. Martínez Coll (Coordinador), II Congreso Internacional sobre educación en el siglo XXI. Universidad de Málaga (España).
- INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA. 2017. [Consulta: 01 Enero 2017]. Disponible en: http://www.ine.es
- MEDINA, A., DOMÍNGUEZ, M.(1989) La formación del profesorado en una sociedad tecnológica. Madrid. Cincel.
- NAVAS, E. (2013) Los entornos personales de aprendizaje en el marco de la educación permanente. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 2(1), 94-110.
- RODRÍGUEZ MONDÉJAR, F. (2000) Las actitudes del profesorado hacia la informática. Pixel-Bit, 15, 91-103.
- SALINAS, J.(2000): El rol del profesorado en el mundo digital. A DEL CARMEN, L (Ed.): Simposio sobre la formación inicial de los profesionales de la educación. Universidad de Girona.