Pertinencia de las mediaciones "cálidas" en la estimulación cognitiva a personas con alzhéimer

  1. Mercedes I. Rueda 1
  2. Raquel de Sixte 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Prolepsis. Monográfico: "Desafíos psicológicos"

Year of publication: 2012

Pages: 43-50

Type: Article

Abstract

We have worked with patients at an early stage Alzheimer's disease. These patients develop cognitive stimulation work also to consider the motivational and emotional states that training raises. Consequently, the aim of our study was to identify, analyze and describe the type of mediation "warm" and the motivational and emotional states provided by them in the situation of interaction between patient and therapist. We recorded in audio format 4 intervention sessions with two patients (male / female). Once transcribed verbatim, we proceed to discourse analysis, with the unit of analysis of interaction episodes.We got used to identify the warm support throughout the interaction, as well as motivational and emotional states treated preferentially. This categorization is the subject of analysis and discussion considering the approach and the population base used for the study. In this sense, we understand that the mediations "warm" not only helps boost "cold", but favor and provide a better experience of the situation. If the patient obtains a positive result, perceived and attributed to the attainment of that is due to their skills and abilities, you may provide, among other things, that time spent in meetings is more durable, thus avoiding disappointment and abandonment their experience of intervention situation is more healthy.

Bibliographic References

  • Azofieza, V. (2010). La mediación cálida: un sistema de observación aplicado a los episodios de planificación en las actividades del aula. Unpublished Trabajo de Grado. Universidad de Salamanca.
  • Bayles, K. A. & Esther, S.K (2003). Improving the functionnign of individuals with Alzheimer’s disease: emergence of behavioural interventions. Journal of Comunication Disorders, 36, 327-343.
  • Castellanos, N.M. (2011). Mediación cálida y aprendizaje. La facilitación de los procesos motivacionales y volitivos a través del discurso, un estudio sobre su impacto en la comprensión. Unpublished Tesis Doctoral. Universidad de Salamanca.
  • Chen, R., Cohen, L.G. y Hallett, M. (2002) Nervous system reorganization following injury. Neuroscience, 111, 761-773.
  • De Sixte, R. (2006). Un Sistema de observación de las mediaciones emocionales en la interacción profesor-alumno. La estrecha relación entre cognición y emoción. Colección Vítor, 178. Ediciones Universidad Salamanca. ISBN 84-7800-469-6.
  • De Sixte, R. y Sánchez, E. (2011). ¿Qué procesos se movilizan con la ayuda de otros? Mediaciones “frías” y “cálidas”. Revista de Aprendizagem e Desenvolvimento, 46.
  • De Sixte, R. y Sánchez, E. (enviado). Cognición, motivación y emoción en la interacción profesor-alumno. Una propuesta para analizar su relación mediante el registro de las ayudas frías y cálidas. Infancia y Aprendizaje.
  • García, T. y Pintrich, P. R. (1994). Regulating Motivation and Cognition in the Classroom: The Role of Self-Schemas and Self-Regulatory Strategies. En D. H. Schunk y B. J. Zimmerman (Eds.), Self-Regulation of Learning and Performance. Issues and Educational Applications (Vol. 3, pp. 127-153). Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. Hillsdale, Nueva Jersey.
  • Grandmaison, E. y Simard, M. (2003). A critical review of Memory stimulation programs in Alzheier’ Disease. The Journal of Neuroypsychiatry and Clinical Neurosciencies, 15(2), 130-144.
  • MacWhaw, K. y Abrami, P.C. (2001). Student Goal Orientation and Interest: Effects on Students`Use of Self-Regulated Learning Strategies. Contemporary Educational Psychology, 26 (3), 311-329.
  • Pascual-Catroviejo, I (1996) Plasticidad neuronal. Revista de Neurología, 24, 1361-1366.
  • Pintrich, P. R. (2003). Motivation and classroom learning. En W.M. Reynolds y G.E. Miller (Eds.), Handbook of psychology: Educational psychology (Vol.7, pp. 103-122). Hoboken, N.J: Wiley.
  • Pintrich, P.R., Marx, R.W., y Boyle, R.A. (1993). Beyond Cold Conceptual Change: The Role of Motivational Beliefs and Classroom Contextual Factors in the Process of Conceptual Change. Review of Educational Research, 63 (2), 167-199.
  • Rueda, M.I. (2002) La lectura, adquisición dificultades en intervención. Salamanca: Amarú
  • Rueda, M.I, Bueno, B., Buz, J., (coord. Vega, J.L) (2001) LECTO. La lectura como estimulación cognitiva. CD-rom interactivo. Mérida: Asociación Síndrome de Down de Extremadura. Junta de Extremadura.
  • Sánchez, E., García, J. R. y Rosales, J. (2010). La lectura de los textos en el aula: qué hacen los alumnos y sus profesores cuando usan los textos y qué se podría llegar a hacer. Barcelona: Graó.
  • Sánchez, E., García, J.R, de Sixte, R., Castellano, N. y Rosales, J. (2008). El análisis de la práctica educativa y las propuestas instruccionales: integración y enriquecimiento mutuo. Infancia y Aprendizaje, 31(2) pp. 233-258.
  • Sánchez, E., García, J.R, Rosales, J. y de Sixte, R. (2008). Elementos para analizar la Interacción entre estudiantes y profesores: ¿Que ocurre cuando se consideran diferentes dimensiones y diferentes unidades de análisis? Revista de Educación Nº 346(Mayo-Agosto 2008), pp. 105-136.
  • Sánchez, E., García, J.R., Castellanos, N, de Sixte, R. y Bustos, A. (2008). Qué, cómo y quién: Tres dimensiones para analizar la práctica educativa. Cultura y Educación, 20(1) pp. 95-118.
  • Schaffner, E. y Schiefele, U. (2007). The effect of experimental manipulation of student motivation on the situational representation of text. Learning and Instruction, 17, 755-772.