La Monarquía Hispánica defensora de la Inmaculada Concepción, a través de algunas estampas españolas del siglo XVII

  1. Calvo Portela, Juan Isaac
Aldizkaria:
Anales de historia del arte

ISSN: 0214-6452

Argitalpen urtea: 2013

Zenbakien izenburua: Investigaciones en historia del arte

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 155-168

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/REV_ANHA.2013.V23.41908 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Anales de historia del arte

Laburpena

In the 17th century the Spanish monarchy was the great defender of the doctrine of the Immaculate Conception, and the kings repeatedly tried the mystery to be raised to dogma of faith. This attitude will be reflected in different artistic expressions, among which the prints that accompanied the many treatises on the doctrine that were published in Spain in this century are one of the most interesting exponents. Here we study four examples dating from the 1650es, although many more and equally interesting could have been presented.

Erreferentzia bibliografikoak

  • TORMO, Elías., La Inmaculada y el arte español, Madrid, Fototipia de Hauser y Menet, 1915, p. 13.
  • TRENS, Manuel., María: iconografía de la Virgen en el arte español, Madrid, Plus Ultra, 1946, p. 165;
  • STRATTON, Suzanne., La Inmaculada Concepción en el Arte Español, Madrid, F.U.E, 1988, p. 3;
  • CABELLO MORALES, P. V., “La Inmaculada Concepción”, en Gratia Plena: La llena de Gracia, catálogo de la exposición (Córdoba, 2004), Córdoba, Publicaciones de la obra social y cultural Cajasur, 2004, p. 294.
  • ROS, Carlos, “La Concepción Inmaculada en la Historia”, en las Actas del XV Simposio de Historia de la Iglesia en España y América, (Sevilla, 2004), Córdoba, Publicaciones de la Obra Social y Cultural de Cajasur, 2007.
  • OLAZARÁN, Jesús, “El dogma de la Inmaculada Concepción en el Concilio de Trento”, en Estudios Eclesiásticos, nº76-77, 1946, p. 144.
  • MARTÍN DE LA HOZ, José Carlos, “La Inmaculada y Sevilla: Siglo XVII”, pp. 159-166, en las Actas del XV Simposio de Historia de la Iglesia en España y América, (Sevilla, 2004), Córdoba, Publicaciones de la Obra Social y Cultural de Cajasur, 2007.
  • ORTIZ DE ZÚÑIGA, Diego, Annales eclesiásticos y seculares de la muy noble y muy leal ciudad de Sevilla, metrópoli de Andalucía, T. IV, Madrid, Imprenta Real, 1796, pp. 234-235.
  • PORTÚS PÉREZ, Javier, “Religión, poesía e imagen en el Siglo de Oro”, en Verso e imagen. Del Barroco al Siglo de las Luces, catálogo de exposición (Madrid, 1993) Madrid, Calcografía Nacional: Dirección General de Patrimonio Cultural, Comunidad de Madrid, 1993, p. 317.
  • VV.AA., Historia de la Iglesia en España, T. IV., Madrid, La Editorial Católica, 1979, p. 458.
  • GONZÁLEZ GÓMEZ, Juan Miguel, “Reflejos de la perfecta hermosura. Escultura, iconografía y devoción inmaculista en Sevilla”, en Inmaculada. 150 años de la proclamación del dogma, catálogo de exposición (Córdoba, 2004), Córdoba, Publicaciones de la Obra Social y Cultural Cajasur, 2004, p. 93.
  • CARRETE PARRONDO, Juan., “Grabado y literatura en la España barroca”, en Verso e imagen. Del Barroco al Siglo de las Luces, catálogo de exposición (Madrid, 1993), Madrid, Calcografía Nacional: Dirección General de Patrimonio Cultural, Comunidad de Madrid, 1993, p. 282.
  • CARRETE PARRONDO, Juan, “El grabado y la estampa barroca”, en Summa Artis: Historia General del Arte, Vol. XXXI, El grabado en España del siglo XV al XVIII, Pijoán, José (Dir.), Madrid, Espasa-Calpe, 1996, p. 247.
  • PEDRAZA, Pilar, Barroco efímero en Valencia, Valencia, Ayuntamiento de Valencia, 1982, p. 39.
  • GARCÍA VEGA, Blanca, El grabado del libro español. Siglos XV, XVI y XVII, T. I, Valladolid, Institución Cultural Simancas: Diputación Provincial de Valladolid, 1984, p. 143.
  • CACHEDA BARREIRO, Rosa Margarita, “Dogma, ideología y devoción: La Inmaculada Concepción a través de las estampas del siglo XVII”, en las Actas del simposium: La Inmaculada Concepción en España: religiosidad, historia y arte (San Lorenzo de El Escorial, 2005), Ediciones Escurialenses: Real Centro Universitaria de El Escorial-María Cristina, Vol. II, p. 852;
  • CACHEDA BARREIRO, Rosa Margarita, La portada del libro en la España de los Austrias Menores. Un estudio iconográfico, 2006, p. 406.
  • AINAUD, Juan., “Grabado”, en Miniatura y grabado, Ars Hispaniae, Vol. 18, Madrid, Plus Ultra, 1962, p. 297;
  • BARRIO MOYA, José Luis, “Pedro de Villafranca. Pintor y grabador manchego del siglo XVII”, Cuadernos de Estudios Manchegos, nº 13, 1982, p. 121.