Posicionamiento y dialogicidad en la escritura académica y profesional

  1. Sánchez-Jiménez, David 1
  2. Meza, Paulina 2
  1. 1 NYC College of Technology, CUNY
  2. 2 Universidad de La Serena
    info

    Universidad de La Serena

    La Serena, Chile

    ROR https://ror.org/01ht74751

Journal:
Círculo de lingüística aplicada a la comunicación

ISSN: 1576-4737

Year of publication: 2022

Issue Title: Monográfico “Posicionamiento y dialogicidad en la escritura académica y profesional”

Issue: 90

Pages: 1-4

Type: Article

DOI: 10.5209/CLAC.75958 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Círculo de lingüística aplicada a la comunicación

Abstract

This research aims to provide an intercultural perspective on the aspects of stance and dialogicity in the written production of texts written in Spanish and English by undergraduate/graduate students and experts in their disciplines. Both stance and dialogicity are essential components of academic and professional texts that contribute to expressing the author’s identity, perspective, and their specific discourse community affiliation, which are used to show credibility and maintain adherence to their ideas to the other members of the discipline. This project aims to help writers better understand how native speakers of these two languages express their authorial voice and position in written discourse in different academic and professional settings.

Bibliographic References

  • Bakhtin, M. (1981). The dialogic imagination: Four essays. University of Texas Press.
  • Castelló, M., Bañales, G., Corcelles, M., Iñesta, A. y Vega, N. (2011). La voz del autor en los textos académicos: construyendo la identidad como escritor. En C. Monereo y J.I. Pozo (Eds.), La identidad en Psicología de la Educación: enfoques actuales, utilidad y límites (pp. 153-168). Edebé.
  • Chafe, W. y Nichols, J. (1986). Evidentiality: The linguistic coding of epistemology. Ablex.
  • Flowerdew, J. (2014). Foreword. En L. Gil-Salom, L. y C. Soler-Monreal (Eds.), Dialogicity in written specialized genres (pp. IX-XVI). John Benjamins.
  • Gil-Salom, L. y Soler-Monreal, C. (2014). Dialogicity in written specialized genres. John Benjamins.
  • Gray, B. y Biber, D. (2012). Current conceptions of stance. En K. Hyland y C. Sancho Guinda (Eds.), Stance and voice in written academic genres (pp. 15-33). Palgrave Macmillan.
  • Hundston, S. y Thompson, G. (2001). Evaluation in text: Authorial stance and the construction of discourse. Oxford University Press.
  • Hyland, K. (2005a). Metadiscourse: exploring interaction in writing. Continuum.
  • Hyland, K. (2005b). Stance and engagement: a model of interaction in academic discourse. Discourse Studies, 6(2), 173-191.
  • Hyland, K. y Sancho Guinda, C. (2012). Stance and voice in written academic genres. Palgrave Macmillan.
  • Martin, J. R. y White, P.R.R. (2005). The language of evaluation: Appraisal in English. Palgrave Macmillan.
  • Meza, P. (2016). El posicionamiento estratégico del autor en artículos de investigación: una propuesta para su estudio. Forma y Función, 29(2), 111-134. https://doi: 10.15446/fyf.v29n2.60191
  • Meza, P. (2017). El posicionamiento estratégico del autor en Artículos de Investigación: un modelo empíricamente fundado. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, 27(1), 152-164. https://doi: 10.15443/RL2711
  • Meza, P. (2018). Estrategias de posicionamiento del Autor en Artículos de Investigación de Ciencias Sociales, Humanidades e Ingeniería: Novatos versus Expertos. Información tecnológica, 29(2), 3-18. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000200003
  • Sancho Guinda, C. y Hyland, K. (2012). Introduction: a context-sensitive approach to stance and voice. En K. Hyland y C. Sancho Guinda (Eds.), Stance and voice in written academic genres (pp. 1-14). Palgrave Macmillan.
  • Sancho Guinda, C. (2019). Networking engagement in professional practices: Towards an integrative View. En C. Sancho Guinda (Ed.), Engagement in Professional Genres (pp. 1-26). John Benjamins.
  • Sánchez-Jiménez, D. (2017). Implicaciones de la citación en la voz del autor en el discurso académico universitario: la memoria de máster escrita en español por estudiantes españoles y filipinos. Diálogo de la lengua: revista de investigación en filología y lingüística, 8, 16-36.
  • Sánchez-Jiménez, D. (2020). La dialogicidad en la tesis doctoral y el artículo de investigación escritos en inglés y español en Medicina. En A. M. de Vicente Domínguez y N. Abuín Vences (Coord.). La comunicación especializada del siglo XXI (pp. 343-364). McGraw-Hill.
  • Sánchez-Jiménez, D. (2022). Variación lingüística de la cortesía verbal en el discurso académico escrito: atenuación e intensificación de la voz del autor en la evaluación de las fuentes. Revista Signos. Estudios de Lingüística, 55(108), 260-286. https://doi: 10.4067/S0718-09342022000100260
  • Sánchez-Jiménez, D. (en prensa). El metadiscurso en la escritura académica: singularidades e investigaciones en lengua española. En J. A. Marin Casanova (Coord.). Contenidos del neo-Humanismo del siglo XXI (pp. 425-438). Tirant Lo Blanch Editorial.
  • Vande Kopple, W. J. (1985). Some exploratory discourse on metadiscourse. College Composition and Communication, 36, 82-93.
  • Wang, J. y Jiang, F. (2018). Epistemic stance and authorial presence in scientific research writing: Hedges, boosters and self-mentions across disciplines and writer groups. En P. Mur-Dueñas y J. Šinkūnienė (Eds.), Intercultural perspectives on research writing (pp. 195-216). John Benjamins.
  • Weigand, E. (2009). Language as Dialogue. John Benjamins.