La pasión amorosa desde el punto de vista femeninouna breve escena del «Dialogo in lode delle donne» de Sperone Speroni

  1. Martín Clavijo, Milagro 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

ISSN: 2328-1308

Year of publication: 2023

Volume: 11

Issue: 2

Pages: 159-170

Type: Article

DOI: 10.13035/H.2023.11.02.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

Abstract

The Italian intellectual Sperone Speroni is one of the most important philogenic writers of Humanism who has demonstrated, through a wide production, his interest in numerous feminine issues and the role of women in society. Especial-ly in Dialogo della dignità delle donne and Dialogo in lode delle donne he defends women and proclaims their non-inferiority to men. Although in the latter dialogue the praise of women is limited to the most repetitive aspects of Neoplatonic love and is carried out from the male perspective, Speroni briefly presents the first love encounter in a certainly innovative way: it is the woman who appears as the subject of a love that is not only spiritual, but also carnal. This essay analyzes the image of the lizard, the center of the lady’s scene, and the meaning it has in Speroni’s text, in relation to other humanist works where the hedonistic aspect assumes greater protagonism

Bibliographic References

  • Arriaga Flórez, Mercedes, «Femminile e maschile nell’Orazione in lode alle donne di Alessandro Piccolomini», Estudios Románicos, 31, 2022, pp. 123-139.
  • Filologia veneta, II: Sperone Speroni, Padova, Editoriale Programma, 1989.
  • González de Zárate, Jesús María, «Laurentius Lotus [Lorenzo Lotto]. De amore», Imago. Revista de Emblemática y Cultura Visual, 5, 2013, pp. 47-69.
  • Martín-Clavijo, Milagro, «Sperone Speroni y la defensa humanista de la lactancia materna», Revista Internacional de Pensamiento Político, 16, 2022a, pp. 215-232.
  • Martín-Clavijo, Milagro, «La defensa del matrimonio desde la óptica femenina en el Dialogo della dignità delle donne de Sperone Speroni», Estudios Románicos, 31, 2022b, pp. 93-108. https://doi.org/10.6018/ER.499381.
  • Martín-Clavijo, Milagro, y Roberto Trovato, Sperone Speroni. Diálogo sobre la dignidad de las mujeres. Diálogo en alabanza de las mujeres, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, en prensa.
  • «Mordisco», en Real Academia Española, Diccionario de la lengua española, https://dle.rae.es/mordisco.
  • Orellana, Clara, «Agresión tierna: cuando mordemos a las personas que queremos», en Ciara Molina, 2018, https://www.ciaramolina.com/agresion-tierna-cuando-mordemos-a-las-personas-que-queremos/.
  • Piccolomini, Alessandro, L’Alessandro. Commedia di Alessandro Piccolomini, Milano, Tip. Guglielmini, 1864.
  • Piccolomini, Alessandro, L’Amor costante, en Commedie del Cinquecento, ed. Ireneo Sanesi, Bari, Laterza, 1912, vol. II, pp. 1-124.
  • Piccolomini, Alessandro, «L’Orazione di M. Alessandro Piccolomini in lode delle donne detta in Siena a gli Intronati», Giornale Storico della Letteratura Italiana, CLXX-Jan 1, 1993, pp. 546-551.
  • Picinelli, Filippo, Mondo simbolico, Milano, Francesco Vigone, 1669.
  • Piéjus, Marie-Françoise, «L’Orazione in lode delle donne di Alessandro Piccolomini», Giornale Storico della Letteratura Italiana, CLXX-Jan 1, 1993, pp. 524-551.
  • Robb, Peter, M. l’enigma Caravaggio, Milano, Mondadori, 2001.
  • Speroni, Sperone, Dialogo in lode delle donne, en Opere di M. Sperone Speroni degli Alvarotti. Tratte da’ mss. originali, Venezia, Domenico Occhi, 1740, vol. 2, pp. 329-335.
  • Vianello, Valerio, «Sperone Speroni: opere, stile e tradizione. Un ventennio di studi (1968-1988)», Quaderni veneti, 9, 1989, pp. 203-222.
  • Vilar, Mariano Alejandro, Concepciones del placer en el contexto de la recuperación del epicureísmo en los círculos humanistas de los siglos XV y XVI, tesis doctoral, Buenos Aires, Universidad de Buenos Aires, 2015.