Es más fácil recordar que ordenar la realidad. Lo que dijo el trueno (2022) de Fernando Díaz San Miguel

  1. Arroyo Carvajal, Yordan 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas

ISSN: 0212-2952 1988-2556

Year of publication: 2023

Issue: 41

Pages: 45-57

Type: Article

DOI: 10.5209/DICE.88522 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas

Abstract

This article analyzes the aesthetic functions of memory, memories and dreams in the novel Lo que dijo el trueno (2022) by Fernando Díaz San Miguel. The first part, starting from some introductory data of the novel in question, including some of its postmodern features, is interested in the survival of T. S. Eliot in the literary field. In the second, on the one hand, a brief history of postmodern theories is developed together with the concept of postnationality and, on the other hand, of Cultural Memory Studies, together with some notions of interest for literary analysis. In the third and last section, some functions of memory are systematized in five categories and some representative fragments are analyzed. As part of the results, the resource of memory is articulated, from a postmodern episteme, with some of the functions of dreams and memories in the novel under study to build an aesthetic proposal whose main characteristic is the presence of tense ontological dialogues between reality and fiction, a common feature in historical metafictions.

Bibliographic References

  • Aristóteles (1955). Parva naturalia, ed. William David Ross. Oxford: Oxford University Press.
  • Aristóteles (2022). Tratados Breves de Historia Natural (Parva naturalia), intr.., trad., ns. Alberto Bernabé Pajares. Madrid: Alianza.
  • Benson, Ken (1994). “El posmodernismo y la narrativa española actual”, en José Ángel Fernández Roca, Carlos J. Gómez Blanco y José-María Paz-Gago (coords.), Semiótica y modernidad: actas del V Congreso Internacional de la Asociación Española de Semiótica. La Coruña, 3-5 de diciembre de 1992, 2, Universidadade da Coruña, pp. 55-75. En línea: https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/8615 [Fecha de consulta: 09/09/2023].
  • Bobes, Carmen (1995). (Coord.). Historia de la Teoría Literaria I. La antigüedad grecolatina. Madrid: Gredos.
  • Castelli, Ferdinando (28 de octubre de 2022). “T.S. Eliot, un atormentado anclaje a la salvación”. La civiltà Cattolica. Revista de cultura. En línea: https://www.laciviltacattolica.es/2022/10/28/t-s-eliot-un-atormentado-anclaje-a-la-salvacion/ [Fecha de consulta: 01/05/2023]
  • Díaz San Miguel, Fernando (2022 / 2023). Lo que dijo el trueno. España / México: Vaso roto ediciones.
  • Eliot, Thomas (1971). The Waste Land: A facsimile and transcript of the original drafts including the annotations of Ezra Pound, ed. Valerie Eliot. London: Faber & Faber.
  • Eliot, Thomas (2000). Ensayos escogidos, ed. Pura López Colomé. Ciudad de México: UNAM.
  • Eliot, Thomas (2006). Cuatro cuartetos, ed. Esteban Pujals Gesalí. Madrid: Cátedra.
  • Eliot, Thomas (2022). Tierra baldía, ed. Viorica Patea. Madrid: Cátedra.
  • Espinosa, German (1990). La liebre en la luna. Ensayos. Bogotá: Tercer Mundo Editores.
  • Fernández Biggs, Braulio (2005). La mujer en la Tierra Baldía, de T. S. Eliot: un viaje de liberación. [Tesis para optar por el grado de Maestría en Literatura]. Santiago: Universidad de Chile. En línea: https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/108849/La-mujer-en-la-tierra-baldia-de-T.-S.-Eliot-un-viaje-de-liberacion.pdf?sequence=4&isAllowed=y [Fecha de consulta: 01/05/2023].
  • Holloway, Vance (1999). El posmodernismo y otras tendencias de la novela española (1967-1995). Madrid: Fundamentos
  • Liikanen, Elina (2015). El papel de la literatura en la construcción de la memoria cultural: Tres modos de representar la Guerra Civil y el franquismo en la novela española actual. [Tesis para optar por el grado de Doctorado en Letras]. Helsinki y Santiago de Compostela: Universidad de Helsinki y Universidad de Santiago de Compostela. En línea: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/155185/elpapeld.pdf?sequence=1&isAllowed=y [Fecha de consulta: 01/05/2023].
  • Lozano Millares, María del Pilar (2006). “Andrés Ibáñez o la novela española posmoderna”. Revista de Literatura 68 (135), pp. 221-246. En línea: https://revistadeliteratura.revistas.csic.es/index.php/revistadeliteratura/article/view/9/11 [Fecha de consulta: 09/09/2023].
  • Lozano Millares, María del Pilar (2007). La novela posmoderna española. Madrid: Arco / Libros.
  • Molinet, Pablo (2022). “Entonces habló el trueno: cien años de The Waste Land, de T. S. Eliot”. Revista Casa del Tiempo de la Universidad Autónoma Metropolitana de México. En línea: https://casadeltiempo.uam.mx/index.php/17-ct-vi-2/223-ct-vi-2-entonces-hablo-el-trueno-cien-anos-de-la-tierra-baldia-de-t-s-eliot-pablo-molinet [Fecha de consulta: 01/05/2023].
  • Mora, Vicente Luis (2021). “Tensiones Glocales de la literatura hispánica. Entre la extraterritorialidad y el localismo”, en Ken Benson y Juan Carlos Cruz Suárez (eds.), Territorios in(di)visibles. Dilemas en las literaturas hispánicas actuales, Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, pp. 17-61.
  • Pacheco, José Emilio (31 de enero de 1999). “La traición de T.S. Eliot”. Letras Libres. En línea: letraslibres.com/mexico/la-traicion-ts-eliot [Fecha de consulta: 01/05/2023].
  • Pozuelo Yvancos, José María (2014). Novela española del siglo XXI. Murcia: Editum.
  • Ricoeur, Paul (2000). La Mémoire, l'Histoire, l'Oubli. París: Seuil.
  • Sábato, Ernesto (1948 / 2006). El túnel, décimo sexta edición, ed. Ángel Leiva. Madrid: Cátedra.
  • San Agustín (2010). Confesiones. Intr., trad., ns. Alfredo Encuentra Ortega. Madrid: Gredos.
  • Siles, Jaime (2021). Un Eliot para españoles. Sevilla: Athenaica Ediciones.