Nostalgic representation of reality in television fictionan empirical study based on the analysis of the Spanish television series Cuéntame cómo pasó

  1. Oller Alonso, Martín
  2. Barredo Ibáñez, Daniel
Revista:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

ISSN: 1989-872X

Ano de publicación: 2012

Volume: 3

Ano: 2

Páxinas: 128-142

Tipo: Artigo

DOI: 10.14198/MEDCOM2012.3.12 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

Resumo

The Spanish transition from dictatorship to democracy is often described as an example of negotiation or agreement between the elites (Sánchez Cuenca and Aguilar, 2009: 433). Journalistic and political elites, aware of their important historical role, agreed a consensus on certain issues (democracy, constitution, amnesty) or characters (King Juan Carlos I), in order to ensure the stability of the democratic process (Zugasti, 2007, 2008). Television, which articulates the discourse of the masses, has been one of the basic means used to illustrate the development. Among the highlights of recent major audiovisual content, Cuéntame cómo pasó (2001-present) -a TV-series designed to explain changes with a nostalgic tone in Spanish society since 1968 until today- stands out. By choosing a random sample of episodes for this research we propose to verify the validity of the representation of the political process which contextualizes the series. By analyzing many elements, such as the opinions of the main characters, their personal, political and geographical situations, we try to show the construction of a focal point that sanctifies the official version. We also stress the pacifying and nostalgic tone, which constructs stereotypes and taboos about the process and which characterizes this series as a symbolic culmination of the democratization undertaken by the elites.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez Monzoncillo, J.M. and López Villanueva, J. (1999): La producción de ficción en España: un cambio de ciclo. Zer, Revista de Estudios de Comunicación. Available from: http://www.ehu.es/zer/zer14/propiedades14.htm [Accesed: 09/05/2010]
  • Bertrand, C. J. (1992): La televisión en Estados Unidos ¿Qué nos puede enseñar? Madrid: RIALP.
  • Casseti, F. and Chio, F. (1999): Análisis de la televisión. Milán: Editorial Paidós.
  • Colomer, J. M. (1998): La transición a la democracia: el modelo español. Barcelona: Anagrama.
  • Corbalán, A. (2009): Reconstrucción del pasado histórico: nostalgia reflexiva en Cuéntame cómo paso. Journal of Spanish Cultural Studies, 10(3), 341 - 357.
  • Galán Fajardo, E. (2006): La representación de los inmigrantes en la ficción televisiva en España. Revista Latina de Comunicación Social, 61. Available from: http://www.revistalatinacs.org/200608galan.pdf [Accesed: 24/02/2012]
  • García de Castro, M. (1999): La hegemonía de la ficción televisiva nacional. Madrid: Dircom.
  • García de Castro, M. (2002): La ficción televisiva popular: Una evolución de las series de televisión en España.
  • Barcelona: Gedisa.
  • Huerta Floriano, M. A. (2008): Cinema and politics of opposition in the US production after September 11. Comunicación y sociedad, XXI(1), 81-102.
  • Imbért, G. (1990): Los discursos del cambio. Imágenes e imaginarios sociales en la España de la Transición (1976-1982).
  • Madrid: Akal.
  • McCarty, J. A and Shrum, L. J. (1993): The Role of Personal Values and Demographics in Predicting Television Viewing Behavior: Implications for Theory and Application. Journal of Advertising, 22(4), 77-101.
  • Pacheco Barrio, M. A. (2009): La reciente historia de España en la ficción televisiva. Mediaciones Sociales. Revista de Ciencias Sociales y de la Comunicación, 4, 225-246.
  • Palacio, M. (2001): Historia de la televisión en España. Barcelona: Gedisa.
  • Rueda Laffond, J.C. y Guerra Gómez, A. (2009): Televisión y nostalgia. "The Wonder Years" y "Cuéntame cómo pasó". Revista Latina de Comunicación Social, 64, 396-409. http://www.revistalatinacs.org/09/art/32_831_55_Complutense/Rueda_y_Guerra.html [Accesed: 14/08/2012]
  • Sánchez Cuenca, I. and Aguilar, P. (2009): Terrorist Violence and Popular Mobilization: The Case of the Spanish Transition to Democracy. Politics & Society, 37(3), 428 – 453.
  • Sangro, P. and Huertas M. A. (2007): De los Serrano a Cuéntame: Cómo se crean las series de televisión en España.
  • Madrid: Arkadin Ediciones.
  • Vidal - Beneyto, J. (2007): Memoria democrática. Madrid: Foca.
  • Yubero, S. (2003): Socialización y aprendizaje social. En: D. Páez; I. Fernández; S. Ubillos y E. Zubieta (coords.). Psicología Social, cultura y educación. Madrid, Pearson, 819-844.
  • Zugasti, R. (2007): La forja de una complicidad. Monarquía y Prensa en la Transición española (1975 – 1978). Madrid: Fragua.
  • Zugasti, R. (2008): El papel de la prensa en la construcción de la democracia española: de la muerte de Franco a la Constitución de 1978. Confines, 4/7, 53-68.