Hacia la democratización del periodismo participantetres modelos de transparencia en la gestión de las entrevistas corales de MARCA.com

  1. Barredo Ibáñez, Daniel
  2. Oller Alonso, Martín
Revista:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

ISSN: 1989-872X

Any de publicació: 2013

Volum: 4

Número: 2

Pàgines: 35-54

Tipus: Article

DOI: 10.14198/MEDCOM2013.4.2.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

Resum

Interviews of MARCA.com are one of the main forms of online hybrid journalism: users organize an interview with the guests proposed by the online media. Its appeal lies mainly in the low information production costs, the possibility of introducing the concept of Bakhtin's polyphony (quoted by Araújo and Melo, 2003), and the generation of a more flexible speech, as we described in a previous paper (Barredo and Oller, 2013a). The interplay of these characteristics is the cause that in the five matches between Real Madrid and Barcelona in the season 2010-11, 30% of the total words came from coral interviews (Barredo and Oller, 2013b). However, in these previous studies we have noted an arbitrary function of the organization: in addition to the explicit guidelines in the rules of participation, the online newspaper discards or chooses questions based on undisclosed criteria. With this article we offer three management models which explore the concept of online transparency. Those models can avoid, in our opinion, the stagnation of the coral interviews or similar forms linked to direct marketing (advertorials) and not to journalism.

Referències bibliogràfiques

  • ARAÚJO, M. -H. y MELO, S. (2003). Del caos a la creatividad: los chats entre lingüistas y didactas. En López Alonso, C. y Séré, A. (Eds.), Nuevos géneros discursivos: Los textos electrónicos (pp. 45-62). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • BARREDO, D. (2013). La crisis de credibilidad de las organizaciones periodísticas: hacia la sociedad de los ideantes. Poliantea, IX (16), 101-126.
  • BARREDO, D. y OLLER, M. (2013a). La secuencia ideante: un nuevo tipo de texto periodístico según las entrevistas corales de MARCA.com. Fonseca, Journal of Communication, 6, 1 - 25. Consultado el 08/08/2013 de: http://fjc.usal.es/images/stories/fonseca/documents/articles/numero6/la%20secuencia%20ideante%20un%20nuevo%20tipo%20de%20texto%20periodstico%20segn%20las%20entrevistas%20corales%20de%20marca.com.pdf
  • BARREDO, D. y OLLER, M. (2013b). Análisis de las tendencias macroestructurales de la lengua española en los cibermedios: las entrevistas corales de MARCA.com protagonizadas por los Clásicos entre Real Madrid C. F. y el Barcelona F. C. (2010 – 2011). Signo y Revista MEDITERRÁNEA de Comunicación MEDITERRANEAN Journal of Communication 52 Pensamiento, 63(32), Julio - Diciembre.
  • BARREDO, D. y OLLER, M. (2013c). La secuencia ideante: un nuevo tipo de texto periodístico según las entrevistas corales de MARCA.com. Fonseca, Journal of Communication, 6, 1 - 25. Consultado el 1/6/2013 de: http://fjc.usal.es/images/stories/fonseca/documents/articles/numero6/la%20secuencia%20ideante%20un%20nuevo%20tipo%20de%20texto%20periodstico%20segn%20las%20entrevistas%20corales%20de%20marca.com.pdf
  • BOCZKOWSKI, P. -J. (2010). News at Work: Imitation in an Age of Information Abundance. The University of Chicago Press: Chicago.
  • BOWMAN, S. y WILLIS, C. (2003). We Media: How Audiences Are Shaping the Future of News and Information. The Media Center at the American Press Institute. Recuperado el día 20 de mayo de 2013 de http://www.hypergene.net/wemedia/download/we_media.pdf
  • BRUNS, A. (2006). Towards produsage: Futures for user-led content production. En SUDWEEEKS, F., HRACHOVEC, H. y ESS, C. (Eds.), Cultural Attitudes towards Communication and Technology (pp. 275-84). Perth: Murdoch University.
  • BRUNS, A. (2007). Produsage: Towards a Broader Framework for User - Led Content Creation. Proceedings Creativity & Cognition, 6. Recuperado el día 19 de marzo de 2013 de http://eprints.qut.edu.au/6623/1/6623.pdf
  • BRUNS, A. (2008). The Active Audience: Transforming Journalism from Gatekeeping to Gatewatching. En Paterson, C. y Domingo, D. (Eds.), Making Online News: The Ethnography of New Media Production (pp. 171-184). New York: Peter Lang.
  • BUCY, E. -P. (2003). Media Credibility Reconsidered: Synergy Effects between On-Air and Online News. Journalism & Mass Communication Quarterly, vol. 80(2), pp. 247-264.
  • BUENAVENTURA, S. (2012). De la Sociedad de la Información a la Sociedad de los Ideantes . En Oller, M. y Barredo, D. (Autores). La Sociedad de los Ideantes: Repensando los conceptos de opinión y esfera pública y las teorías democráticas relacionadas con el fenómeno comunicativo ciudadano (pp. 7-11). Tenerife: Sociedad Latina de Comunicación Social.
  • CARRERA, P. (2011). Los medios digitales de comunicación. Variaciones sobre la conversación y la Red. TELOS: Cuadernos de Comunicación e Innovación, 88. Recuperado el día 27 de mayo de 2013 de http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/DYC/TELOS/R
  • EVISTA/Perspectivas_88TELOS_PERSPECT_2/seccion=1236&idioma=es_ES&id=2011072912200001&activo=7.do
  • CASSIDY, W. P. (2007). Online News Credibility: An Examination of the Perceptions of Newspaper Journalists. Journal of Computer - Mediated Communication, vol. 12, pp. 478-498. Revista MEDITERRÁNEA de Comunicación MEDITERRANEAN Journal of Communication 53
  • DEUZE, M. (2005). Towards professional participatory storytelling in journalism and advertising. First Monday, 10(7). Recuperado el día 15 de mayo de 2013 de http://www.firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/1257/1177
  • DEUZE, M. y YESHUA, D. (2001). Online Journalists Face New Ethical Dilemmas: Lessons From The Netherlands. Journal of Mass Media Ethics: Exploring Questions of Media Morality, vol. 16(4), pp. 273-292.
  • DEUZE, M., BRUNS, A. y NEUBERGER, C. (2007). Preparing for an age of participatory news. Journalism Practice, vol. 1(3), pp. 322-338.
  • GARCÍA JORBA, J. -M. (2000). Diarios de campo. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • GRUPO INFOTENDENCIAS (2012). Media Convergence. En Siapera, E. y Veglis, A. (Eds.), The Handbook of Global Online Journalism (pp. 21-38). Oxford: Wiley - Blackwell.
  • HERMIDA, A. y THURMAN, N. (2008). A clash of cultures. Journalism Practice, vol. 2(3), pp. 343-356.
  • LINDLOF, T. -R. y TAYLOR, B. -C. (2002). Qualitative Communication Research Methods. London: Sage.
  • MASIP, P. (2011). Comentarios de las noticias: la pesadilla de los cibermedios. Anuario ThinkEPI, vol. 5, pp. 106-111. Recuperado el día 27 de abril de 2013 de http://www.thinkepi.net/comentarios-de-lasnoticias-la-pesadilla-de-los-cibermedios
  • MATTELART, A. (2000). La publicidad. Barcelona: Paidós Comunicación.
  • MAYANS, J. (2003). De la incorrección normativa en los chats. Revista de Investigación Lingüística, vol. 2(V), pp. 101-116.
  • MICÓ, J. -L., CANAVILHAS, J., MASIP, P. y RUIZ, C. (2008). La ética en el ejercicio del periodismo: Credibilidad y autorregulación en la era del periodismo en Internet. Estudos em Comunicação, vol. 4, pp. 15-39.
  • MORALA, J. -R. (2001) Entre arrobas, eñes y emoticones, II Congreso Internacional de la Lengua Española. El español en la Sociedad de la Información. Valladolid, 16-19 de octubre de 2001. Recuperado el día 13 de abril de 2013 de http://cvc.cervantes.es/obref/congresos/valladolid/ponencias/nuevas_fronteras_del_espanol/4_lengua_y_escritura/morala_j.htm
  • OLLER, M. y BARREDO, D. (2012). La Sociedad de los Ideantes: Repensando los conceptos de opinión y esfera pública y las teorías democráticas relacionadas con el fenómeno comunicativo ciudadano. Tenerife: Sociedad Latina de Comunicación Social. Revista MEDITERRÁNEA de Comunicación MEDITERRANEAN Journal of Communication 54
  • PAULUSSEN, S. (2006). Online News Production in Flanders: How Flemish Online Journalists Perceive and Explore the Internet's Potential. Journal of Computer - Mediated Communication, 9(4). Recuperado el día 2 de mayo de 2013 de http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.10836101.2004.tb00300.x/full
  • PAULUSSEN, S. y UGILLE, P. (2008). User Generated Content in the Newsroom: Professional and Organisational Constraints on Participatory Journalism. Westminster Papers in Communication and Culture, vol. 5(2), pp. 24-41.
  • PÓRTOLES LÁZARO, J. (2009). Censura y pragmática lingüística. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, vol. 38, pp. 60-82.
  • RUIZ, C. et al. (2011). Public Sphere 2.0? The Democratic Qualities of Citizen Debates in Online Newspapers. The International Journal of Press/Politics, vol. 16(4), pp. 463-487.
  • SCHWARTZ, H. y JACOBS, J. (1984). Sociología cualitativa. México D. F.: Trillas.
  • SINGER, J. -B. (2003). Who are these Guys? The Online Challenge to the Notion of Journalistic Professionalism. Journalism, vol 4(2), pp. 139-163.
  • SINGER, J. B. y ASHMAN, I. (2009). Comment is Free, but Facts are Sacred: User - generated Content and Ethical Constructs at the Guardian. Journal of Mass Media Ethics: Exploring Questions of Media Morality, vol. 24(1), pp. 3-21.
  • TAYLOR, S. J. y BOGDAN, S. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.
  • TEDLOCK, B. (2003). Ethnography and Ethnographic Representation. En DENZIN, N. K. y LINCOLN, Y. S. (Eds), Strategies of Qualitative Inquiry (pp. 165-213). London: Sage.
  • TOCQUEVILLE, A. (1945). Democracy in America. New York: Vintage Books.
  • WIMMER, R. -D. y DOMINICK, J. -R. (2006). Mass Media Research. An introduction. London: Thomson.