La desigualdad laboral entre hombres y mujeres en una clase de literatura de educación secundariatrabajando el ODS5 y la competencia global común con un texto de Concha Linares Becerra

  1. Teresa Fernández Ulloa 1
  2. Miguel Soler Gallo 2
  1. 1 California State University, Bakersfield
    info

    California State University, Bakersfield

    Bakersfield, Estados Unidos

    ROR https://ror.org/019ts0j55

  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Hesperia: Anuario de filología hispánica

ISSN: 1139-3181

Year of publication: 2023

Volume: 26

Issue: 2

Pages: 99-124

Type: Article

DOI: 10.35869/HAFH.V26I2.4704 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Hesperia: Anuario de filología hispánica

Abstract

This paper presents activities designed for a Literature class in Secondary Education (specifi cally, 3rd year of the Compulsory Secondary Education, ESO) in Spain but can be used in other levels and contexts. The activities are based on a literary fragment taken from Concha Linares Becerra’s novel Por qué me case con él (1933), which can be translated Why I married him?. This activities are related to one of the sustainable development goals agreed in 2015 by the United Nations Organisation (UNO), in particular Sustainable Development Goal 5: to “Achieve gender equality and empower all women and girls”, which is focused on employment equality. The objectives of the activities are also related to global competence, that is, the ability and willingness to understand and act on matters of local, global, and intercultural relevance, respecting all people and contributing to the common good and sustainable development. The proposed activities intend to cultivate certain thinking dispositions, starting from observation and leading to reasoning and questioning. They also establish connections between past and present events. Activities directly related to litera-ture learning objectives are also included. The article begins by explaining the SDGs adopted by UNO and how they are also related to global competence. The objectives, methodology and evaluation are then established, using various sources to determine the objectives related to the SDGs and the global competence that concern the activities pre-sented. As for the methodology and evaluation, the “visible thinking routines” and “project learning” methodologies are used, which are briefly described; after that, the proposed activities are shown in detail, following the pre-activity, activity, and post-activity format.

Bibliographic References

  • Aragay, X. y Martínez, M. (2020). El aprendizaje basado en proyectos PLANEA. Enfoque general de la propuesta y orientaciones para el diseño colaborativo de proyectos. UNICEF. https://bit.ly/41k9evb. Recuperado el 13/12/2023.
  • Asia Society. (s.f.a). Global Competence. Disponible en: https://bit.ly/3tgqxkk Recuperado el 13/12/2023.
  • Asia Society, The. (s.f.b). Global Competence: Social Studies Performance Outcomes. https://bit.ly/3v3g-LlY Recuperado el 13/12/2023.
  • Bautista-Cerro Ruiz, M. J., Díaz González, M. J., Mendoza Carretero, M. R. y Murga-Menoyo, M. A. (2022). Guía con orientaciones metodológicas para el anclaje curricular de la Educación para el Desarrollo Sostenible y la Ciudadanía Mundial. Ministerio de Educación y Formación Profesional. Secretaría de Estado de Educación. https://bit.ly/46Vwukv Recuperado el 13/12/2023.
  • Boix Mansilla, V. y Gardner, H. (2018). Las competencias globales. Aprende a promover las competencias globales del alumnado desde el aula. Educaixa.org. https://bit.ly/3RHssId Recuperado el 13/12/2023.
  • Centro Virtual Cervantes. Diccionario de términos clave de ELE Destrezas lingüísticas. https://bit.ly/4atQbD4Recuperado el 13/12/2023.
  • Fernández-Ulloa, T. (2020). Creatividad y colaboración en la clase de español a través del pensamiento de diseño. Actas del X Encuentro Práctico de Profesores de Español en Nueva Delhi. Reflexiones, aprendizajes y desarrollos en el nuevo contexto. Nueva Delhi, Instituto Cervantes de Nueva Delhi. https://bit.ly/47LkpQ5 Recuperado el 13/12/2023.
  • Grueso Hinestroza, M. P. (2009). La discriminación de género en las prácticas de recursos humanos: un secreto a voces. Cuadernos de Administración, 22/39, 13-30. https://bit.ly/3v0My7q Recuperado el 13/12/2023.
  • Javate de Dios, A. (2011). Global Education for Gender Equality and Sustainable Human Development. Making the Connections. ZEP: Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädago-gik, 34/3, 20-24. https://doi.org/10.25656/01:9437 Recuperado el 13/12/2023.
  • Linares Becerra, C. (1933). Por qué me case con él. Barcelona, Juventud.
  • Majó, F. M. y Baqueró, M. (2014). 8 ideas clave: Los proyectos interdisciplinarios. Barcelona, Editorial Graó.
  • Maset, P. P. (2015). 9 ideas clave: El aprendizaje cooperativo. Barcelona, Graó.
  • Melikidze, V., Stancliffe, R. y Tarkhan-Mouravi, G. (1995). Human Development Report1995: Gender and Human Development. Nueva York, UNDP.
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional, Gobierno de España (s.f.). Marco de Competencia Glo-bal. Estudio PISA. Preparar a nuestros jóvenes para un mundo inclusivo y sostenible. PISA 2018. https://bit.ly/4ai6N0k Recuperado el 13/12/2023.
  • Naciones Unidas. (s.f.a). Objetivo 4: Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos. https://bit.ly/3Ro0xM5 Recupe-rado el 13/12/2023.
  • Naciones Unidas. (s.f.b). Objetivo 5: Lograr la igualdad entre los géneros y empoderar a todas las mujeres y las niñas. https://bit.ly/3uYPVvx Recuperado el 13/12/2023.
  • Program for International Student Assessment. (2018). PISA 2018. USA Results. https://bit.ly/3GCMG-MS Recuperado el 13/12/2023.
  • Redacción El Tiempo. (2016, 23 de noviembre). Prácticas de Recursos Humanos que discriminan a las mujeres. El Tiempo.https://bit.ly/3GHrPrS Recuperado el 13/12/2023.
  • Soler Gallo, M. y Fernández-Ulloa, T. (2023). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible 4 y 5 en educación secundaria con actividades sobre un texto de Carmen de Icaza: educación equitativa e igualdad de género. En T. Fernández-Ulloa y M. Soler Gallo (eds.), Experiencias prácticas en didáctica del español como primera y segunda lengua. Competencia global, Objetivos de Desarrollo Sostenible y World-Readiness Standards. Berlín, Peter Lang. (En prensa).
  • Swartz, R. J., Costa, A. L., Beyer, B. K., Reagan, R. y Kallick, B. (2008). El aprendizaje basado en el pensamiento. Cómo desarrollar en los alumnos las competencias del siglo XXI. Madrid, Ediciones SM.
  • Tishman, S., y Palmer, P. 2006. Artful Thinking. Stronger Thinking and Learning through the Power of Art. Cam-bridge, MA: Harvard Graduate School of Education. https://bit.ly/3GGFTSo Recuperado el 13/12/2023.
  • Tichnor-Wagner, A., Parkhouse, H., Glazier, J. y Cain, J. M. (2019). Becoming a Globally Competent Teacher. Virginia, ASCD.
  • UNESCO (2015). Global Citizenship Education: Topics and Learning Objectives. París: United Nations Educatio-nal, Scientific and Cultural Organization. https://bit.ly/3NmclwY Recuperado el 13/12/2023.
  • Villacencio-Ayub, E. (2023, 30 de abril). Desigualdad laboral, otra forma de violencia para la mujer. UNAM Global Revista.https://bit.ly/3tgrBVm Recuperado el 13/12/2023.