The conception and role of interdisciplinarity in the spanish education system

  1. Isidoro Segovia 1
  2. José Luis Lupiáñez 1
  3. Marta Molina 1
  4. Francisco González 1
  5. Antonio Miñán 1
  6. Irene Real 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Issues in Integrative Studies

ISSN: 1081-4760

Año de publicación: 2010

Número: 28

Páginas: 138-169

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Issues in Integrative Studies

Resumen

This article provides an overview of the role that interdisciplinarity plays in theSpanish education system. With this aim, we first describe the main conception of the terminterdisciplinarity in texts written in Spanish, including other terms that have similar meaning.Then we review the role of interdisciplinarity in the Spanish curriculum at different levels ofeducation, focusing fundamentally on compulsory education. This serves as the basis fromwhich later to analyze Spanish research on interdisciplinarity. Finally, through results of thisresearch and some examples of interdisciplinary school practices, we extract conclusions aboutthe role of interdisciplinarity in teaching practices in the classroom

Referencias bibliográficas

  • Alonso, P., Antolín, J., Bernardo, V., García J., & Pastor, M.C. (2001). Fotografía Matemática. Zaragoza: Diputación de Zaragoza and Diputación General de Aragón.
  • Andalusia’s Council of Education. (2005). Plan de Fomento de Plurilingüismo. Retrieved March 26, 2010, from http://averroes.ced.junta-andalucia.es/ averroes/html/portal/com/bin/contenidos/B/InnovacionE Investigacion/ProyectosInnovadores/Plurilinguismo/Portada/1182945265640_ wysiwyg_plan.pdf
  • Andalusia’s Council of Education. (2008). Currículo Integrado de las Lenguas. Retrieved March 19, 2009, from http://averroes.ced.junta-andalucia.es/impe/ web/contenido?pag=/contenidos/B/InnovacionE Investigacion/ProyectosInnovadores/Plurilinguismo/Seccion/CVIntegrado/ CurriculoIntegrado
  • Aparicio. (1998). Teoría y Práctica del Viaje Educativo. Madrid: Centro de Investigación y Documentación Educativa.
  • Bramon, E., & Xandrich, M. (2008). Apadrinemos una escultura. Proyecto interdisciplinario. Aula de Innovación Educativa, 177, 41-43.
  • Borrás, E., Moreno, P., & Nomdedeu, X. (2002). Ritmos. Matemáticas e imágenes. Madrid: Nivola.
  • Cobo, J.M. (1986). Interdisciplinariedad y universidad. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.
  • Conde, J. (2004). El tratamiento de la interdisciplinariedad en Primaria por parte del profesorado de Educación Física de los colegios de la provincia de Cádiz. Doctoral thesis in education, Universidad de Cádiz. Cádiz.
  • Council of Europe. (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Strasbourg: Council of Europe.
  • Cuadrado, M., Ruiz, M.E., & Coca, M. (2009). Participación y rendimiento del estudiante universitario en un proyecto docente interdisciplinar, bilingüe y virtual. Revista de Educación, 348, 505-518.
  • Durán, F., & Casanova, P. (2008). Propuesta didáctica: “¡Mamá, no cambies de canal en los anuncios!” Aula de Innovación Educativa, 172, 83-96
  • Feito, R. (2006). Los contenidos curriculares en una escuela de primaria innovadora. Entre lo previsto y lo improvisado. Revista de Educación, 340, 1147-1169
  • Friedman, A., & Ross, D. (2003). Mathematical models in photographic sciences. New York: Springer.
  • Gervilla, A. (2006). Didáctica básica de la Educación Infantil. Madrid: Narcea.
  • Gil, P., & Contreras, O.R. (2004). Una experiencia interdisciplinar desde el área de Educación Física: El Quijote y sus juegos motores. Revista de Educación, número extraordinario, 227-243.
  • González, E. (1999). La fotografía como recurso en la clase de matemáticas. In M.I. Berenguer, J.M. Cardeñoso, & J.M. Sánchez (Eds.), Investigación en el Aula de Matemáticas. Los Recursos (pp. 37-64). Granada: Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada and Sociedad Andaluza De E. M. Thales.
  • González, E. & Rico, L. (Coords.). (2000). Itinerarios Fotomatemáticos en Granada. Cuaderno de Campo. Granada: Universidad de Granada and Parque de las Ciencias de Granada.
  • Gutiérrez, E., Gutiérrez, M., & Queiruga, M.A. (2008). Una mirada diferente: fotografía matemática. La Coruña: Editorial Q.
  • Huber, G. L. (2008). Aprendizaje activo y metodologías educativas. Revista de Educación, número extraordinario, 59-81.
  • I.E.S. Sierra Nevada. (2010). Unit 1: Earth and the solar system. Retrieved August 26, 2010, from http://bilingual.iessierranevada.es/index.php?option=com_ docman&task=cat_view&gid=39&Itemid=57
  • Ledesma, M.P., & Villanueva, J.M. (2008). Kandinsky en Infantil y Primaria. Aula de Innovación Educativa, 175, 45-49.
  • Marsh, D. (1994). Bilingual education and content and language integrated learning. Paris: University of Sorbonne.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. (1970). Ley General de Educación y financiamiento de la reforma educativa. Madrid: Editorial Escuela Española.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. (1990). Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. BOE, 238, 28927-28492.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. (2006a). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE, 106, 17158-17207.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. (2006b). Real Decreto 1513/2006 de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación primaria. BOE, 293, 43053-43102.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. (2006c). Real Decreto 1631/2006 de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. BOE, 5, 677-773.
  • Molina, V.M., Libre, J., Quer, J., Cilleruelo, J., Romero, A., Herrero, J., et al. (2000). Fotografiando las matemáticas. Barcelona: Carroggio.
  • Montesinos, J.M., Hernán, F., Fernández, A., Ruiz, C., Pérez, R., Lara, A., et al. (1995). La Alhambra. Granada: Sociedad Andaluza de Educación Matemática Thales.
  • Navarro, M.J. (1994). Interdisciplinariedad, globalización y concentración de contenidos. Bordón, 46(2), 209-218.
  • Navés, T., & Muñoz, C. (2000). Usar las lenguas para aprender y aprender a usar las lenguas extranjeras. Una introducción a AICLE para madres, padres y jóvenes. Marsh, D. & Langé, G. (Eds.), Using languages to learn and learning to use languages (pp. 1-16). Jyväskylá: UniCOM.
  • Palma, M.J. (2008). Aprendiendo Francés a través de la memoria histórica. Aula de Innovación Educativa, 177, 44-46.
  • Pavesi, M., Bertochi, D., Hofmannová, M., & Kaziannka, M. (2001). Cómo utilizar lenguas extranjeras en la enseñanza de una asignatura. In G. Langé (Ed.), Enseñar en una lengua extranjera. Proyecto TIE-CLIL (pp. 104-134). Retrieved March 17, 2009, from www.tieclil.org.
  • Pérez, R. (2008). Años de pobreza contados por nuestros abuelos y abuelas. Aula de Innovación Educativa, 177, 56-58.
  • Press Office of Andalusia’s Council of Education. (2010). Press note. Retrieved January 5, 2010, from http://www.juntadeandalucia.es/educacion.
  • Quintana, J.M. (1997). La interdisciplinariedad en las ciencias de la educación. UNED: Madrid.
  • Recio, T. (2008). Competencias matemáticas desde una perspectiva curricular. Madrid: Alianza.
  • Royal Spanish Academy. (2001). Dictionary of Spanish Language (22nd edition). Madrid: Espasa-Calpe.
  • Rico, L. (Ed.) (1997). Bases teóricas del currículo de matemáticas en la Educación Secundaria. Madrid: Síntesis.
  • Rico, L., & Lupiáñez, J.L. (2008). Competencias matemáticas desde una perspectiva curricular. Madrid: Alianza.
  • Spanish Ministry of Education and Science. (2006a). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado (BOE), 106, 17158-17207.
  • Spanish Ministry of Education and Science. (2006b). Real Decreto 1513/2006 de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación primaria. Boletín Oficial del Estado (BOE), 293, 43053-43102.
  • Spanish Ministry of Education and Science. (2006c). Real Decreto 1631/2006 de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Oficial del Estado (BOE), 5, 677-773.
  • Stamovlasis, D. (2001). Teaching photography: An interdisciplinary theme for science, technology and art. In N. Valanides (Ed.). Science and technology education: Preparing future citizens. Proceedings of the IOSTE Symposium in Northern Europe (pp. 261-268). Paralimni: Cyprus.
  • Valanides, N. (Ed.). Science and technology education: Preparing future citizens. Proceedings of the IOSTE Symposium in Northern Europe. Paralimni: Cyprus.
  • Tamayo, M. (2004). Diccionario de la investigación científica. México: Limusa.
  • The Starchild Team. (2008). StarChild: A learning center for young astronomers. Retrieved January 5, 2010, from http://starchild.gsfc.nasa.gov/.
  • Torres, J. (1994). Globalización e interdisciplinariedad: el currículum integrado. Madrid: Morata.
  • Torres, M. (2008). Filosofía en enseñanza bilingüe (inglés-gallego) en Galicia. Aula de Innovación Educativa, 171, 28-33.
  • UNESCO. (2009). 3rd International Conference of the Alliance of World Heritage Cultural Landscapes on “Use and Management of Water in World Heritage Cultural Landscapes.” Retrieved December 30, 2009, from http://whc.unesco. org/en/events/615