Cómo afecta la inteligencia artificial generativa a los procesos de evaluación

  1. Francisco José García Peñalvo
Revista:
Cuadernos de pedagogía

ISSN: 0210-0630 2386-6322

Ano de publicación: 2024

Número: 549

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Cuadernos de pedagogía

Resumo

The emergence of generative artificial intelligence (GenAI) in education demands a redefinition of assessment processes. GenAI can now undertake many evaluative tasks, highlighting the need to balance technology and pedagogy, redefine and innovate assessment methods, and ensure ethical and responsible educational use of these tools.

Referencias bibliográficas

  • Crawford, J., Cowling, M., & Allen, K. A. (2023). Leadership is needed for ethical ChatGPT: Character, assessment, and learning using artifiicial intelligence (AI). Journal of University Teaching and Learning Practice, 20(3). https://doi.org/10.53761/1.20.3.02
  • Flores-Vivar, J. M., & García-Peñalvo, F. J. (2023). Reflexiones sobre la ética, potencialidades y retos de la Inteligencia Artificial en el marco de la Educación de Calidad (ODS4). Comunicar, 31(74), 37-47. https://doi.org/10.3916/C74-2023-03
  • Fundación Telefónica. (2022). Sociedad digital en España 2023. Penguin Random House Grupo Editorial. https://bit.ly/3MuZhoz
  • García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande-de-Prado, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21, Article 12. https://doi.org/10.14201/eks.23013
  • García-Peñalvo, F. J., Llorens-Largo, F., & Vidal, J. (2024). La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa. RIED: revista iberoamericana de educación a distancia, 27(1). https://doi.org/10.5944/ried.27.1
  • García-Peñalvo, F. J., & Vázquez-Ingelmo, A. (2023). What do we mean by GenAI? A systematic mapping of the evolution, trends, and techniques involved in Generative AI. International Journal of Interactive Multimedia and Artificial Intelligence, In Press. https://doi.org/10.9781/ijimai.2023.07.006
  • Ibarra Sáiz, M. S., & Rodríguez-Gómez, G. (2010). Los procedimientos de evaluación como elementos de desarrollo de la función orientadora en la universidad. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 443-461. https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.núm.2.2010.11558
  • Liu, Y., Han, T., Ma, S., Zhang, J., Yang, Y., Tian, J., He, H., Li, A., He, M., Liu, Z., Wu, Z., Zhao, L., Zhu, D., Li, X., Qiang, N., Shen, D., Liu, T., & Ge, B. (2023). Summary of ChatGPT-Related research and perspective towards the future of large language models. Meta-Radiology, 1(2), Article 100017. https://doi.org/10.1016/j.metrad.2023.100017
  • Nerantzi, C., Abegglen, S., Karatsiori, M., & Arboleda, A. M. (Eds.). (2023). 101 creative ideas to use AI in education, A crowdsourced collection. https://doi.org/10.5281/zenodo.8355454.
  • Rodríguez-Gómez, G., & Ibarra-Sáiz, M. S. (2015). Assessment as Learning and Empowerment: Towards Sustainable Learning in Higher Education. In M. Peris-Ortiz & M. L. J. (Eds.), Sustainable Learning in Higher Education. Innovation, Technology, and Knowledge Management. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-10804-9_1
  • Touvron, H., Martin, L., Stone, K., Albert, P., Almahairi, A., Babaei, Y., Bashlykov, N., Batra, S., Bhargava, P., Bhosale, S., Bikel, D., Blecher, L., Canton Ferrer, C., Chen, M., Cucurull, G., Esiobu, D., Fernandes, J., Fu, J., Fu, W., Fuller, B., Gao, C., Goswami, V., Goyal, N., Hartshorn, A., Hosseini, S., Hou, R., Inan, H., Kardas, M., Kerkez, V., Khabsa, M., Kloumann, I., Korenev, A., Singh Koura, P., Lachaux, M.—A., Lavril, T., Lee, J., Liskovich, D., Lu, Y., Mao, Y., Martinet, X., Mihaylov, T., Mishra, P., Molybog, I., Nie, Y., Poulton, A., Reizenstein, J., Rungta, R., Saladi, K., Schelten, A., Silva, R., Smith, E. M., Subramanian, R., Tan, X. E., Tang, B., Taylor, R., Williams, A., Kuan, J. X., Xu, P., Yan, Z., Zarov, I., Zhang, Y., Fan, A., Kambadur, M., Narang, S., Rodriguez, A., Stojnic, R., Edunov, S., & Scialom, T. (2023). Llama 2: Open Foundation and Fine-Tuned Chat Models. arXiv, Article arXiv:2307.09288v2. https://doi.org/10.48550/arXiv.2307.09288