La escritura académica como proceso epistémico en la enseñanza del derecho penal

  1. Caviedes Estanislao Escalante-Barreto
Journal:
Educación y educadores

ISSN: 0123-1294

Year of publication: 2015

Volume: 18

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.5294/EDU.2015.18.2.3 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Educación y educadores

Abstract

Overcoming pedagogical concepts based on behavioral models and implementing other methodological styles can lead to natural critical learning. This is an environment conducive to generating new ways of building knowledge, by considering the participants in educational action as subjects of pedagogical interaction. Academic writing and literacy can be identified in this context as epistemological processes for the construction and transformation of knowledge on criminal law. This is because it confronts the need to acknowledge writing as a process that is constructed permanently by academic communities and not by isolated individuals. This process is characterized as being one that makes it possible to build new, thoughtful and analytical knowledge on teaching/learning. It should be recognized as an element in the educational process and as part of thinking on educational action, so as to transform the way criminal law is taught.

Bibliographic References

  • Ángel Zabalza, M.. (2009). Ser profesor universitario hoy. La Cuestión Universitaria. 69-81
  • Astigarraga Goenaga, J., Boldova Pasamar, M. Á., Rueda Martín, M. Á, Usoz Otal, J.. (2009). Metodologías activas para la docencia en las ciencias económicas y jurídicas: Una experiencia de innovación docente en un contexto difícil. Prensas Universitarias de Zaragoza. Zaragoza.
  • Bain, K., Barberá, Ó.. (2007). Lo que hacen los mejores profesores de universidad. 2. Universitat de Valencia. Barcelona.
  • Bertoni, E.. (1998). Acerca de las competencias profesionales requeridas para ejercer la docencia. Quehacer Educativo.
  • Bonilla Castro, E., Rodríguez Sehk, P.. (1997). Más allá del dilema de los métodos. 3. Norma. Bogotá.
  • Carlino, P.. (2003). Alfabetización académica: Un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Educere, Investigación. 409-420
  • Guzmán Rodríguez, R.. (2012). Escritura académica en la Universidad. Unisabana. Chía.
  • Habermas, J.. (1987). Teoría y praxis: Estudios de filosofía social. Tecnos. Madrid.
  • Hassemer, W., Muñoz Conde, F., Arroyo Zapatero, L.. (1984). Fundamentos de Derecho Penal. Bosch. Barcelona.
  • Jiménez Lozano, B.. (1994). Epistemología y métodos de las ciencias. Perfiles Educativos.
  • Murillo Fernández, M.. (2015). El estado del arte de la lectura y la escritura en la Universidad. Universidad del Cauca. Popayán.
  • Murillo Fernández, M.. (2015). Los géneros académicos en la universidad: una secuencia didáctica para la enseñanza del ensayo. Universidad del Cauca. Popayán.
  • Ortiz Ocaña, A. L.. (2004). Metodología del aprendizaje significativo, problémico y desarrollador: Hacía una didáctica integradora y vivencial. Antillas. Barranquilla.
  • Pérez, J. M.. (2014). Didáctica de las ciencias fácticas. Educrea.
  • Perkins, D.. (1999). La enseñanza para la comprensión: Vinculación entre la investigación y la práctica. Paidós. Buenos Aires.
  • Pozo Municio, J. I.. (1996). Aprendices y maestros. Alianza. Madrid.