Gestión del Conocimiento en la transformación de las instituciones educativas desde la TIC

  1. Najar Sánchez, Olga 1
  2. Morales, Erla M. 1
  3. Pulido Huertas, Diana C. 2
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia: Tunja, Boyacá, CO
Journal:
Espacios

Year of publication: 2020

Volume: 41

Issue: 50

Pages: 465-481

Type: Article

DOI: 10.48082/ESPACIOS-A20V41N50P32 GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

Abstract

Information and Communication Technologies (ICT), present challenges and possibilities in education and in the knowledge society (KS), require teachers with ICT skills, who manage learning and knowledge. The research focuses on ICT and Knowledge Management (KM) of teachers, and ICT skills of teachers and students, strengthening them with pedagogical practices, managing and transforming them into SC. The research was worked with an exploratory qualitative case study.

Bibliographic References

  • Arnal, J. A. (1992). Investigación educativa Fundamentos y Metodologías. . (I. 84-335-3725-3., Ed.) Madrid: Editores: Labor.
  • Carneiro, R. D. (2009). Desafíos de las TIC para el cambio educativo.: OEI –. (F. Santillana, Ed.) Madrid España. Recuperado el 2 de 2020, de http://iec-peru.org/pdf/cambio_educativo.pdf
  • Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. . . 422 páginas. (Vol. ISBN: 9788448156107.). ESPAÑA: Editorial: McGraw-Hill. 2ª edición.
  • De Pablos, J. (2010). Las competencias informacionales y digitales . Revista De Universidad Y Sociedad Del Conocimiento .
  • Hernández, S. (2010). Metodología de la investigación. . (S. D.-H. INTERAMERICANA EDITORES, Ed.) México D.F., México, México: McGRAW-HILL.
  • Hernández, S. (2012). En Metodología de la Investigación. Estudio de Caso. México, México: Mc Graw Hill. Recuperado el 21 de abril de 2020, de http://metodologia2012.bligoo.cl/media/users/23/1179686/files/332545/04cap_MI5aCD.pdf
  • Márquez, P. G. (2008). Competencias digitales. Barcelona, España, Barcelona. Recuperado el 30 de 1 de 2020, de http://peremarques.pangea.org/competenciasdigitales.htm#uno. Competencias digitales
  • Martínez, P. C. (2006). El Método de Estudio de Caso. Estrategia Metodológica de la Investigación Científica. Revista Pensamiento & Gestión., 165-193. Recuperado el 24 de 11 de 2019, de http://ciruelo.uninorte.edu.co/pdf/pensamiento_gestion/20/5_El_me
  • Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1999). La organización creadora de conocimiento. . Mexixo: Oxford University Press.
  • Peter, B. (2005). Cómo elegir una herramienta de gestión de contenido de un modelo de aprendizaje. Open education europea, 4,5. Obtenido de http://www.elearningeuropa.info/en/node/3157.
  • Prensky, P. M. (2001). Nativos e Inmigrantes Digitales. Recuperado el 24 de 08 de 2016, de http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20%20Part1.pdf.
  • Stake, R. E. (2005). Investigación con estudio de casos. Madrid. españa: Ediciones Morata.
  • Yin, R. K. (1989). Investigation Sobre Estudio De Casos. Diseño Y Métodos. (Vol. Volume 5. ). (S. E. Series., Ed.) New Delhi, London : SAGE Publications International Educational and Professional Publisher.