La pandemia covid-19 y reactivación económica con la educación en proyectos digitales

  1. Verdugo-Arcos, Ambar Annabelle
  2. Freire-Cadme, Carlos Alberto
  3. Andrade-Vásquez, Michela Marisol
  4. Ascencio-Jordán, Erika
Journal:
Prohominum: Revista de Ciencias Sociales y Humanas

ISSN: 2665-0169

Year of publication: 2022

Issue Title: Abril - Junio

Volume: 4

Issue: 2

Pages: 92-108

Type: Article

DOI: 10.47606/ACVEN/PH0117 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Prohominum: Revista de Ciencias Sociales y Humanas

Abstract

The covid 19 pandemic has wreaked havoc on the economic activity of many countries and the slow reactivation of that area that they present, as a result of the different waves that have degenerated. That is why the purpose of this study is to determine the economic reactivation using digital projects. To meet the stated objective, a documentary investigation was used, presenting a descriptive level. To this end, the recording and coding of the data was used as a data collection technique and the content or mixed record as an instrument. The data analysis technique used was content analysis. Among the conclusions, the opportunity that the entrepreneur has to make a successful commercial project based on digital tools and the need for training in this non-traditional marketing area is established. 

Bibliographic References

  • Aguirre Aguilar, G & Ruiz Méndez, MdelR. (2012). Competencias digitales y docencia: una experiencia desde la práctica universitaria. Innovación educativa (México, DF);12(59): 121-141. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732012000200009&lng=es&tlng=es.
  • Avendaño Castro, W. R., Hernández S., C. A., & Prada Núñez, R. (2021). Use of Information and Communications Technology as a pedagogical asset in times of crisis. REVISTA HISTORIA DE LA EDUCACIÓN LATINOAMERICANA, 23(36). https://doi.org/10.19053/01227238.11619
  • Baque Villanueva, LK, Álvarez Gómez, LK, Izquierdo Morán, AM & Viteri Intriago, DA. (2021). Generación de valor agregado a través del marketing digital en las Mipymes. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 407-415. Epub 02 de octubre de 2021. Recuperado en 11 de junio de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000500407&lng=es&tlng=es
  • Bravo Guerrero, FE. (2021). Covid-19: Resiliencia de los docentes por el abrupto cambio a modalidad de estudios virtuales. Revista San Gregorio, 1(48), 211-221. https://doi.org/10.36097/rsan.v0i48.1822
  • Cevallos Uve GE, Cedeño Hidalgo ER, Sánchez Ramírez VB, Macas Moreira KM & Ramos López Y. (2021). Educación en tiempos del COVID-19, perspectiva desde la socioformación. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores;8(spe1), 00004. DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2558
  • Chávez Reinoso JP, Chávez Guevaraz JE, Flores Andino VM & Guayanlema Chávez IG. (2021). Educación virtual en época de Covid-19: perspectiva de los educandos a nivel superior. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación; 5(17):59-76. DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.159
  • Chou Rodríguez R, Valdés Guada A & Sánchez Gálvez, S. (2017). PROGRAMA DE FORMACIÓN DE COMPETENCIAS DIGITALES EN DOCENTES UNIVERSITARIOS. Revista Universidad y Sociedad; 9(1): 81-86. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000100011&lng=es&tlng=es.
  • García MJ, Miranda PG & Romero JA.. (2021). Análisis de tecnologías de información y estrategias en el rendimiento académico durante la pandemia por COVID-19. Formación universitaria;15(2): 139-150.
  • Martín,Vegas, RA (2016). El reto de la educación digital: más allá de la transformación metodológica. In: SOUZA, F. M., and ARANHA, S. D. G., orgs. Interculturalidade, linguagens e formação de professores [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.7476/9788578793470.0012
  • Mejía JC, De-la- Rosa-Salazar, D & Huertas-Moreno HD. (2021). Implicaciones de la COVID-19 sobre el marketing de servicios educativos: un estudio desde las motivaciones y estados de ánimo de universitarios en Colombia. Estudios Gerenciales, 37(158), 126-137. Epub March 19, 2021.https://doi.org/10.18046/j.estger.2021.158.4271
  • Montalvo-Charles GL, Torres-Jiménez J & Parra-González EF. (2021). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en educación a distancia durante la pandemia COVID-19 utilizadas en educación primaria. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores;9(spe1):00042. DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i.2949
  • Monserrath, P y Freire, T. (2021). Impacto de la gestión de redes sociales en las empresas gastronómicas. Ecuador: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ambato. DOI: https://doi.org/10.37135/chk.002.16.03
  • Ortiz Morales M,Joyanes Aguilar L y Giraldo Marín LM. (2016). Los desafios en la era de la big data. E-Ciencias de la Información;6(1).Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/article/view/19005/23493
  • Pomares Bory, E., Arencibia Flores, L., & Galvizu Díaz, K. (2021). Innovación emergente para la COVID-19: taller virtual sobre el uso educativo de la plataforma Moodle. Revista Cubana de Informática Médica, 1(1), e438. Recuperado de: de http://www.revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/438
  • Rivera-Gutiérrez, E e Higuera-Zimbrón, A. (2021). Desempeño Docente en Ambientes Virtuales de Aprendizaje Durante la Pandemia Covid-19 en Programas de Diseño. Disponible en: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.3216. Consultado en: 18-05-2022.
  • Rivera Olguin, P, Sánchez Espinoza, E y Cortés Díaz B (2021). La disrupción de lo presencial a lo virtual. Percepciones de los directores de docencia sobre el uso de plataformas digitales en contexto de pandemia en una universidad del norte de Chile. Uruguay. Página de Educación;14(2). DOI: https://doi.org/10.22235/pe.v14i2.2607
  • Rocha Trejo, E. H. y Hernández Perales, J. A. (2020). Valoración de las competencias digitales en docentes para la adopción de tecnologías de software libre Proyecto Kids on Computers. e-Ciencias de la Información, 10(2). doi: 10.15517/eci.v10i2.40774
  • Andrés EM. San, Rodríguez MC., Pazmiño MF & Mero KM. (2022). Tecnologías Web 2.0 en el proceso de formación universitaria: programa de capacitación para favorecer el conocimiento y habilidades de los docentes. Formación universitaria; 15(1): 127-134. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000100127 .
  • Sampedro Guamán CR, Palma Rivera DP, Machuca Vivar SA & Arrobo Lapo EV. (2021). Transformación digital de la comercialización en las pequeñas y medianas empresas a través de redes sociales. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 484-490. Epub 02 de junio de 2021. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000300484&lng=es&tlng=es.
  • Sierralta Pinedo, S. (2021). Digital skills in times of COVID-19, challenge for the teachers of the Educational Institution CECAT "Marcial Acharán". Mendive. Revista de Educación; 19(3):755-763. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962021000300755&lng=es&tlng=en.
  • Toledo Chambilla, A. (2021). Influencia del marketing digital en las empresas de servicio gastronómico durante el covid-19. Bolivia: Universidad Mayor de San Simón; 14(24). Recuperado de: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2521-27372021000200020&script=sci_arttext
  • Villarreal-Villa, S, García-Guliany J, Hernández-Palma H & Steffens-Sanabria E. (2019). Competencias Docentes y Transformaciones en la Educación en la Era Digital. Formación universitaria, 12(6): 3-14. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600003