Factores de calidad docente asociados a la equidad educativaformación del profesorado y estrategias docentes

  1. García-Herrero, Marina 1
  2. Rodríguez-Conde, María-José 1
  3. Martínez-Abad, Fernando 1
  1. 1 Instituto Universitario de Ciencias de la Educación, Universidad de Salamanca
Revista:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Ano de publicación: 2024

Título do exemplar: Políticas educativas y desarrollo profesional docente para la equidad educativa: controversias, obstáculos y desafíos

Volume: 27

Número: 1

Páxinas: 75-88

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/REIFOP.595181 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Resumo

Social inequalities and its impact on students' academic achievement highlight the need to determine which educational factors need to be tackled to achieve a progressively more equitable society with greater Social Justice. Based on the results of PISA 2018 in Spain, two indicators of equity were obtained: as equality of results and as equality of opportunities. Contextual factors, teacher training and teaching strategies were identified as predictor variables. These indicators were related to the predictor variables to predict protective and risk factors for educational equity. The results indicate that, in addition to the key influence of contextual characteristics, teacher factors such as their training in professional guidance and counselling, or their support during the teaching-learning process, predict lower educational inequity as equality of outcomes. Similarly, teaching experience, teacher training in classroom management, or a greater presence of discriminatory teaching attitudes perceived by the student are factors that predict less educational inequity as equality of opportunities. Therefore, teacher training and the strategies implemented in the classroom by teachers are factors that can modulate educational equity.

Referencias bibliográficas

  • Bolívar Botía, A. (2012). Justicia social y equidad escolar. Una revisión actual. Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS), 1(1), 9-45. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3917122
  • Buczynski, S., & Hansen, C. B. (2010). Impact of professional development on teacher practice: Uncovering connections. Teaching and Teacher Education, 26(3), 599-607. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.09.006
  • Capdevila Seder, A., & Bellmunt Villalonga, H. (2016). Importancia de los hábitos de estudio en el rendimiento académico del adolescente: Diferencias por género. Educatio Siglo XXI, 34(1 Marzo), 157-172. https://doi.org/10.6018/j/253261
  • Choi, Á., Gil Izquierdo, M., Mediavilla, M., & Valbuena, J. (2017). The Evolution of Educational Inequalities in Spain: Dynamic Evidence from Repeated Cross-Sections. Social Indicators Research, 138(3). https://doi.org/10.1007/s11205-017-1701-6
  • Gamazo, A., & Martínez-Abad, F. (2020). An Exploration of Factors Linked to Academic Performance in PISA 2018 Through Data Mining Techniques. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.575167
  • Gamazo, A., Martínez-Abad, F., Olmos-Migueláñez, S., & Rodríguez-Conde, M. J. (2018). Evaluación de factores relacionados con la eficacia escolar en PISA 2015. Un análisis multinivel. Revista de Educación, (379), 59-84. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-379-369
  • Jefatura del Estado. Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. , (2020).
  • Jiménez Vargas, F., Fardella Cisternas, C., & Chávez Rojas, J. (2018). La vulnerabilidad escolar como mito: Desafíos para el trabajo docente en entornos de exclusión social. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 18(3), 2147. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2147
  • López Belmonte, J., Moreno Guerrero, A. J., & Pozo Sánchez, S. (2018). Influencia del género y la edad en la formación continua multidisciplinar de los docentes de cooperativas de enseñanza. INNOVA Research Journal, 3(8.1), 42-59. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n8.1.2018.756
  • Marder, J., Thiel, F., & Göllner, R. (2023). Classroom management and students’ mathematics achievement: The role of students’ disruptive behavior and teacher classroom management. Learning and Instruction, 86, 101746. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2023.101746
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2019). PISA 2018. Programa para la Evaluación Internacional de los Estudiantes. Informe español. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=20372
  • Murillo Torrecilla, F. J. (2012). Escuelas de calidad para la transformación social. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(1), 3-5. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3993814
  • OECD. (2017). PISA 2018. Technical Report. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/data/pisa2018technicalreport/
  • OECD. (2018). Equity in Education: Breaking Down Barriers to Social Mobility. OECD. https://doi.org/10.1787/9789264073234-en
  • Perry, L. (2018). Using PISA to examine educational inequality. ORBIS SCHOLAE, 2. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.235
  • Placklé, I., Könings, K. D., Jacquet, W., Libotton, A., van Merriënboer, J. J. G., & Engels, N. (2022). Improving student achievement through professional cultures of teaching in Flanders. European Journal of Education, 57(2), 325-341. https://doi.org/10.1111/ejed.12504
  • Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2019). Informe sobre Desarrollo Humano 2019. Estados Unidos. Recuperado de https://datawrapper.dwcdn.net/4V4tj/1/
  • Sicilia, G., & Simancas, R. (2018). Equidad educativa en España: Comparación regional a partir de PISA 2015. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces S.A. Recuperado de https://www.fundacionareces.es/fundacionareces/es/buscadorGeneral.do?tiposBusqueda=C%7CM%7CD%7CPU%7CPR%7CN%7CA%7CCO%7CTE&textoBusqueda=sicilia+y+simancas&x=0&y=0
  • Teng, Y. (2019). The relationship between school climate and students’ mathematics achievement gaps in Shanghai China: Evidence from PISA 2012. Asia Pacific Journal of Education, 40, 1-17. https://doi.org/10.1080/02188791.2019.1682516
  • Tiana Ferrer, A. (2020). La equidad en la educación: Desafíos y líneas de actuación. Transatlántica de educación, (23), 13-26. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7634914
  • Valverde López, A. (2010). La formación docente para una educación intercultural en la escuela secundaria. Cuicuilco, 17(48), 133-147. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0185-16592010000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es
  • Van de Werfhorst, H. G., & Mijs, J. J. B. (2010). Achievement Inequality and the Institutional Structure of Educational Systems: A Comparative Perspective. Annual Review of Sociology, 36(1), 407-428. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.012809.102538
  • Villalobos Vergara, P., Barría-Herrera, P., & Pasmanik, D. (2022). Relación docentes-estudiantes y resiliencia docente en contexto de pandemia. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 21(2). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol21-Issue2-fulltext-2567
  • Wei, X., Chow, M.-K., Huang, L., Huang, X., & Cheng, G. (2023). Teacher Evaluation in Primary and Secondary Schools: A Systematic Review of SSCI Journal Publications from 2012 to 2022. Sustainability, 15(9), 7280. https://doi.org/10.3390/su15097280
  • Zinovyeva, N., Felgueroso, F., & Vazquez, P. (2014). Immigration and student achievement in Spain: Evidence from PISA. SERIEs, 5(1), 25-60. https://doi.org/10.1007/s13209-013-0101-7