La segregación socioeconómica escolar como entorno de injusticias epistémicas

  1. Julia Vélez Ramos 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Oxímora: revista internacional de ética y política

ISSN: 2014-7708

Year of publication: 2024

Issue: 24

Pages: 160-175

Type: Article

More publications in: Oxímora: revista internacional de ética y política

Abstract

In this article, I aim to analyze socioeconomic school segregation as an environment where epistemic injustices arise. My conclusion is that the lack of contact with diverse social, cultural, and economic groups within the school environment can pose a significant obstacle to correcting societal prejudices, whether directed at the social status of others or ourselves. Socioeconomic school segregation becomes a context where a child's capacity as a knowledge subject is blurred, and Its consequences could potentially be detrimental to cognitive and socioemotional development, effectively limiting a child's ability to understand both the world and themselves.

Bibliographic References

  • Altuna, B. (2018). Empatía y moralidad: las dimensiones psicológicas y filosóficas de una relación compleja. Revista de Filosofía, 43(2), 245-262. http://dx.doi.org/10.5209/RESF.62029
  • Arteta, A. (2010). Mal Consentido: la Complejidad del Espectador Indiferente. Alianza Editorial.
  • Cabezas, M. (2022). La Infancia Invisible: Cuestiones ético-políticas sobre los niños. Editorial Tecnos.
  • —— (2017). Infancias invisibles y agentes de justicia: responsabilidades y paradojas en el discurso sobre la pobreza infantil. En R. Treviño y T. Ausín (Eds.), Hacer o no hacer. La responsabilidad por acciones y omisiones (pp. 155-182). Plaza y Valdés.
  • —— (2014). Ética y emoción: El papel de las emociones en la justificación de nuestros juicios morales. Dilemata.
  • Cabezas, M., y Pitillas, C. (2020). Emotional Emptiness and Child Neglect: The Impact of Chronic Feelings of Emptiness in Human Capabilities. Annals Of The University Of Bucharest - Philosophy Series, 69(1), 27-48. https://annalsphilosophy-ub.org/index.php/annals/article/view/310
  • Camps, V. (1990). Virtudes públicas. Espasa-Calpe.
  • Cortina, A. (2017). Aporofobia, el rechazo al pobre: un desafío para la democracia. Paidós.
  • —— (2007). Ética de la razón cordial. Educar en la ciudadanía en el siglo XXI. Ediciones Nobel.
  • EsadeEcPol y Save the Children. (2021). Diversidad y libertad: Reducir la segregación escolar respetando la capacidad de elección de centro. https://dobetter.esade.edu/es/segregacion-escolar-esadeecpol
  • Etxebarria, I. (2003). Las emociones autoconscientes: culpa, vergüenza y orgullo. En E. G. Fernández-Abascal, M. P. Jiménez y M. D. Martín (Eds.), Motivación y emoción. La adaptación humana (pp. 369-393). Centro de Estudios Ramón Areces.
  • Eurostat (28 de Octubre de 2021). 1 in 4 children in the EU at risk of poverty or social exclusion. Eurostat Statistics Explained.
  • —— (2023). Children at risk of poverty or social exclusion. [Archivo PDF]. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/SEPDF/cache/50126.pdf
  • Fricker, M. (2017). Injusticia epistémica. Pensamiento Herder.
  • Miller, A. (2014). El Cuerpo Nunca Miente. TusQuets Editores.
  • Murillo, F. J., y Martínez-Garrido, C. (2018). Magnitud de la Segregación escolar por nivel socioeconómico en España y sus Comunidades Autónomas y comparación con los países de la Unión Europea. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 11(1), 37. https://doi.org/10.7203/rase.11.1.10129
  • Observatorio del Suicidio en España 2021. (s. f.). Prevención del suicidio. https://www.fsme.es/observatorio-del-suicidio-2021/
  • Parlamento Europeo, Consejo de la Unión Europea, y Comisión Europea. ( 17 de noviembre de 2017). Pilar Europeo de Derechos Sociales [Comunicado de prensa]. https://doi.org/10.2792/506887
  • Robinson, K. (2020). A global reset of education. Prospects, (49), 7-9. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09493-y
  • Save the Children (2018). Mézclate conmigo: de la segregación socioeconómica a la escuela inclusiva. Save the Children España. https://www.savethechildren.es/sites/default/files/imce/docs/mezclate_conmigo.pdf