Enseñanza interdisciplinar para la introducción de la evolución molecular mediante analogías

  1. Jesús Gómez Ochoa de Alda 1
  2. José María Marcos-Merino 1
  3. Rocío Esteban Gallego 2
  1. 1 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

ISSN: 1697-011X

Ano de publicación: 2024

Volume: 21

Número: 1

Páxinas: 1204

Tipo: Artigo

DOI: 10.25267/REV_EUREKA_ENSEN_DIVULG_CIENC.2024.V21.I1.1204 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

Resumo

Research in science education supports the need to teach biological evolution from the end of Primary Education. Improving teacher training in this area and compelling and engaging educational resources are necessary to achieve this goal. This study describes a teaching intervention that uses analogies between biological evolution and language changes over time to help students understand various basic concepts of molecular evolution. These concepts include homology, mutation, processes of heredity, variation, and selection, as well as the construction and interpretation of evolutionary relationships in phylogenetic trees. The study results show that this teaching approach improves students' understanding of biological evolution and overall perception of the activity. Students (143 pre-service teachers) reported experiencing more positive and fewer negative emotions and had a positive view of the intervention concerning their future profession. The study also found significant associations between students' emotions, subjective value, and final achievement. These associations can be considered when using analogies to enhance science teachin

Referencias bibliográficas

  • Chanet, B. y Lusignan, F. (2009). Teaching Evolution in Primary schools: an example in French classrooms. Evolution Education and Outreach, 2, 136–140. https://doi.org/10.1007/s12052-008-0095-y
  • Christiansen, M. H., y Kirby, S. (2003). Language evolution: Consensus and controversies. Trends in cognitive sciences, 7(7), 300-307. https://doi.org/10.1016/S1364-6613(03)00136-0
  • Davis, J. P. (2016). A study of the emotional essence of analogical reasoning in secondary school science (PhD thesis). Brisbane: Queensland University of Technology.
  • Decreto 98/2016, de 5 de julio, por el que se establecen la ordenación y el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato para la comunidad autónoma de Extremadura.
  • Esteban , R., Marcos-Merino, J. M., y Gómez Ochoa de Alda, J. (2017). Introducción a la evolución molecular a través de una analogía lingüística. Enseñanza de las Ciencias, (Extra), 3669-3676.
  • Fernández, J. J. y Sanjosé, V. (2007) Permanencia de ideas alternativas sobre evolución de las especies en la población culta no especializada. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 21, 129-149. https://core.ac.uk/download/pdf/71003399.pdf
  • Frejd, J., Stolpe, K., Hultén. M. y Schönborn, K. J. (2022). Making a fictitious animal: 6-7 year-old Swedish children’s meaning making about evolution during a modelling task, Journal of Biological Education, 56(3), 323-339, https://doi.org/10.1080/00219266.2020.1799843
  • Glynn, M. (2008). Making science concepts meaningful to students: teaching with analogies. En S. Mikelskis-Seifert, U. Ringelband & M. Bruckmann (Eds.), Four Decades of Research in Science Education: from Curriculum Development to Quality Improvement (pp. 113-127). Munster, Alemania: Waxmann
  • Gregory, T. R. (2009). Understanding Natural Selection: essential concepts and common misconceptions. Evolution: Education and Outreach, 2, 156–175. https://doi.org/10.1007/s12052-009-0128-1
  • Jiménez-Tenorio, N., Aragón, L., Aragón-Méndez, M.M. y Oliva, J.M. (2022). Modelizar en las clases de ciencias. Actividades y recursos útiles para la enseñanza y aprendizaje con modelos. Octaedro.
  • Koch, F. D., Dirsch-Weigand, A., Awolin, M., Pinkelman, R. J., y Hampe, M. J. (2017). Motivating first-year university students by interdisciplinary study projects. European Journal of Engineering Education, 42(1), 17-31. https://doi.org/10.1080/03043797.2016.1193126
  • Kong, Y., Anderson, T. y Peláez, N. (2016). How to Identify and Interpret Evolutionary Tree Diagrams. Journal of Biological Education, 50(4), 395-406. https://doi.org/10.1080/00219266.2015.1117514
  • Machemer, P. L., y Crawford, P. (2007). Student perceptions of active learning in a large cross-disciplinary classroom. Active learning in higher education, 8(1), 9-30. https://doi.org/10.1177/1469787407074008
  • Marcos-Merino, J. M. (2020). Emociones y aprendizaje en las actividades prácticas de Biología en Educación Primaria y en el Grado de Maestro en Educación Primaria (tesis doctoral). Badajoz: Universidad de Extremadura.
  • Marcos-Merino, J. M., Esteban, R. y Ochoa de Alda, J. A. G. (2019). Formando a futuros maestros para abordar los microorganismos mediante actividades prácticas. Papel de las emociones y valoraciones de los estudiantes. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(1), 1602. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i1.1602
  • Marcos-Merino, J. M., Esteban, M. R. y Ochoa de Alda, J. A. G. (2021). Analogías propuestas por futuros maestros para la enseñanza de Biología: implicaciones en la formación inicial. Ápice. Revista de Educación Científica, 5(1), 73–86. https://doi.org/https://doi.org/10.17979/arec.2021.5.1.6675
  • Marrero, J. J., y González, P. (2023). Investigaciones sobre el uso de analogías en el aula de ciencias: una revisión sistemática. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 20(1), 110101. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i1.1101
  • Mastrilli, T. M. (1997). Instructional analogies used by biology teachers: Implications for practice and teacher preparation. Journal of Science Teacher Education, 8(3), 187-204. https://link.springer.com/article/10.1023/A:1009451802467
  • Mellado, V., Borrachero, A. B., Brígido, M., Melo, L .V. y Dávila, M. A. (2014). Las emociones en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 11-36. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/v32-n3-mellado-borrachero-brigido-melo-etal
  • Murphy, S., MacDonald, A., Wang, C. A. y Danaia, L. (2019). Towards an Understanding of STEM Engagement: a Review of the Literature on Motivation and Academic Emotions. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 1-17. https://doi.org/10.1007/s42330-019-00054-w
  • Nadelson, L., Culp, R., Bunn, S., Burkhart, R., Shetlar, R., Nixon, K. y Waldron, J. (2009). Teaching evolution concepts to early elementary school students. Evolution: Education and Outreach, 2(3), 458-473. https://evolution-outreach.biomedcentral.com/articles/10.1007/s12052-009-0148-x
  • Pekrun, R. (2014). Emotions and learning. Ginebra, Suiza: International Academy of Education/ International Bureau of Education.
  • Price, R. M., y Pérez, K. E. (2016). Beyond the adaptationist legacy: updating our teaching to include a diversity of evolutionary mechanisms. The American Biology Teacher, 78(2), 101-108. https://doi.org/10.1525/abt.2016.78.2.101
  • Richland, L. E. y Simms, N. (2015). Analogy, higher order thinking, and education. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 6(2), 177-192. https://doi.org/10.1002/wcs.1336
  • Rothhaar, R., Pittendrigh, B. R. y Orvis, K. S. (2006). The Lego® analogy model for teaching gene sequencing and biotechnology. Journal of Biological Education, 40(4), 166-171. https://doi.org/10.1080/00219266.2006.9656039
  • Smith, M., Wood, W. y Knight, J. (2008). The genetics concept assessment: a new concept inventory for gauging student understanding of genetics. CBE-life sciences Education, 7(4), 422-430. https://doi.org/10.1187/cbe.08-08-0045
  • Todd, R. M., Miskovic, V., Chikazoe, J. y Anderson, A. K. (2020). Emotional Objectivity: Neural Representations of Emotions and Their Interaction with Cognition. Annual Review of Psychology, 71, 25-48. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010419-051044
  • Vázquez-Ben, L. y Bugallo-Rodríguez, Á. (2022). ¿Qué saben niños y niñas sobre evolución? Diseño y aplicación de un modelo científico escolar de evolución para educación primaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19(1), 1102. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i1.1102
  • White, P. J., Heidemann, M. K., & Smith, J. J. (2013). A new integrative approach to evolution education. BioScience, 63(7), 586-594. https://doi.org/10.1525/bio.2013.63.7.11
  • Yerrick, R., Doster, E., Nugent, J., Parke, H. y Crawley, F. E. (2003). Social interaction and the use of analogy: An analysis of preservice teachers' talk during physics inquiry lessons. Journal of Research in Science Teaching, 40(5), 443-463. https://doi.org/10.1002/tea.10084