Recomendar contenidos digitales para niños y jóvenesreflexiones, herramientas y criterios

  1. Cencerrado Malmierca, Luis Miguel
  2. Pelosi, Sofia
  3. Yuste Tuero, Elisa
Journal:
Palabra Clave ( La Plata )

ISSN: 1853-9912

Year of publication: 2018

Volume: 7

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.24215/18539912E046 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Palabra Clave ( La Plata )

Abstract

The article is focusing on the importance and necessity of reviewing apps and digital media contents for children and teens, particularly fiction and no-fiction contents. The first part is centred on the main role of rating and reviews as an essential tool for parents, teachers and librarians by providing unbiased information and trusted advice. The next one analyses the characteristics of selected blogs and websites that offer reviews and rating. The last part consider which aspects are fundamental in order to define “a good quality” app for children and teens.

Bibliographic References

  • Citas Ayuso García, D., y Martínez Navarro, V. (2006a). Evaluación de calidad de fuentes y recursos digitales: guía de buenas prácticas. Anales de Documentación, 9, 17-42. Recuperado de http://revistas.um.es/analesdoc/article/view/1841/1841
  • Ayuso García, D., y Martínez Navarro, V. (2006b). Metodología de evaluación de recursos en bibliotecas digitales. Parámetros e indicadores de calidad. Ciencias de la Información, 37(1), 25-44. Recuperado de http://cinfo.idict.cu/index.php/cinfo/article/viewFile/95/94
  • Chen, Y., Xu, H., Zhou, Y., y Zhu, S. (2013). Is This App Safe for Children? A Comparison Study of Maturity Ratings on Android and iOS Applications. En Proceedings of the 22nd international conference on World Wide Web, 201-211. Recuperado de https://faculty.ist.psu.edu/xu/papers/www2013.pdf
  • Codina, L. (2000). Evaluación de recursos digitales en línea: conceptos, indicadores y métodos. Revista española de Documentación Científica, 23(1). http://dx.doi.org/10.3989/redc.2000.v23.i1.315
  • Galina Russell, I. (2016). La evaluación de los recursos digitales para las Humanidades. Signa: revista de la Asociación Española de Semiótica, 25, 121-136. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra/evaluacion-recursos/
  • García-Rodríguez, A. (2013). El papel de las plataformas de distribución y venta en la promoción del libro electrónico infantil y juvenil. Anales de Documentación, 16(1). http://dx.doi.org/10.6018/analesdoc.16.1.166601
  • García-Rodríguez, A., y Gómez-Díaz, R. (2015). Las demasiadas aplicaciones: parámetros e indicadores para seleccionar las topapp de lectura para niños. Anales de Documentación, 18(2). http://dx.doi.org/10.6018/analesdoc.18.2.227071
  • García-Rodríguez, A., y Gómez-Díaz, R. (2016). Lectura digital infantil: dispositivos, aplicaciones y contenidos. Barcelona: UOC.
  • García- Rodríguez, A., Gómez-Díaz, R. y Cordón-García, J. A. (2013): De Alicia en el país de las maravillas a las maravillas de Alicia. Ibersid. 7, 21-32. Recuperado de http://www.ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/viewFile/4092/3743
  • García-Romero, J. E. y Faba-Pérez, C. (2015). Desarrollo e implementación de un modelo de características o indicadores de calidad para evaluar los blogs de bibliotecas escolares de centros de educación infantil y primaria. Revista española de Documentación Científica, 38(1). http://dx.doi.org/10.3989/redc.2015.1.1169
  • Hootsuite, We Are Social. (2017). Digital in 2017: Southern Europe. We Are Social. Recuperado de http://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2017-southern-europe
  • Kucirkova, N., Littleton, K., y Cremin, T. (2016). Young children’s reading for pleasure with digital books: six key facets of engagement. Cambridge Journal of Education, 47(1), 67-84. https://doi.org/10.1080/0305764X.2015.1118441
  • Observatorio de la Lectura y el Libro (2017). Los libros infantiles y juveniles en España. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dam/jcr:55a802b2-37b9-463e-8227-1f94a2b14213/InformeLIJ-2017.pdf
  • Riaza, M. (2016). Infografía “Cómo encuentran los lectores su próxima lectura”. Dosdoce.com. Recuperado de http://www.dosdoce.com/2016/05/09/infografia-encuentran-lectores-proxima-lectura/
  • We are social (2017). Digital in 2017: Global Overview. Report from We Are Social and Hootsuite. Recuperado de http://wearesocial.com/blog/2017/01/digital-in-2017-global-overview